Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Tilbage til Suzuka

Formel 1 
24/09/15 

Optakt til Det Japanske Grand Prix
Normalt er hovedet fuld af positive forventninger inden et løb på Suzuka. Det er fantastisk bane, og der er ofte gode og spændende løb. Men i år fylder Jules Bianchi i tankerne. Sidste år kørte han galt og lå i koma frem til sin død. Dette sorte øjeblik i Formel 1 sportens historie vil de næste mange år presse sig på når efteråret kommer og blikket rettes mod Japan.
 

Det rigtig spændende den kommende weekend bliver om løbet i Singapore var en enlig tilfældighed, eller om Mercedes rent faktisk har ramt en eller anden form for nedtur. Sandsynligheden taler for det første - og som sådan skal man heller ikke håbe FOR meget på en nedtur til de sølvfarvede biler. Det bedste ville være hvis Ferrari og Mercedes var sådan nogenlunde jævnbyrdige - så man kunne få en kamp om sejren (faktisk er jeg lidt ligeglad hvilke to biler det var - McLaren mod Manor ville også være fint - hvis bare det var om sejren).


Bianchi i aktion i Bahrain 2014.
(Foto: Marussia F1 Team)

Men som sagt - sandsynligheden taler for vi Mercedes dominans igen. Sådan har hele sæsonen været - når man lige får vækket sine forventninger lidt, bliver den spinkle flamme ret hurtigt, men ganske effektivt, slukket af suset fra en sølvpil.

Vi er også på det tidspunkt i sæsonen, hvor snakken om næste år spidser til. Der er op til flere løse ender. Med danske øjne er der en vis interesse for Jenson Buttons fremtidsplaner. Det var en historie, der fyldte godt, specielt i danske formiddagsblade. Oprindelsen til historien er lidt usikker, men den er et glimrende eksempel på det selvsving der kan starte på internettet hvor alverdens sites refererer hvad andre skriver. Der kan godt røg af en brand, uden at der er ild.

Torsdag kom der i al fald ingen afklaring fra Button. Ifølge ham selv snakker han stadig med McLaren. Men han sagde selvfølgelig ikke hvad han snakkede med dem om. For hvor lidt kød der end har været på historien, kan det ikke være sjovt som tidligere verdensmester at trille rundt i en af de dårligste biler i feltet. Det kan nok være svært at motivere sig selv til at synes at 15. pladsen er bedre en 16. pladsen.

Personligt kan jeg godt lide lidt kulør og lidt markante holdninger. Buttons "Anything else?" kommentar til teamet, da han fik nogle vejledninger, under løbet i Singapore, var ret britisk underdrevet, men trætheden var gennemtrængende. Jeg forestillede mig hvor cool det egentlig ville være hvis han lavede en Niki Lauda og parkerede bilen, lige der, midt på banen og bare gik hjem - og sagde farvel og tak. Men dertil er Button selvfølgelig for britisk og for høflig.

Men andre steder er der også ting, der ikke er faldet på plads. Hos Lotus for eksempel - her mangler man klarhed over hvem der ejer teamet - og om det eksisterer næste år. Renault er stadig i gang med at afklare om de vil købe teamet. Hvis ikke det sker ser fremtiden lidt dyster ud. De har problemer med at betale deres regninger, deres udstyr blev forsinket på vej til Japan og det kunne ikke få adgang det område hvor teamets gæster normalvis vil befinde sig - på grund af ubetalte regninger fra sidste år.

Hvis de eksisterer næste år, uanset om det så hedder Lotus eller Renault, så skal Pastor Maldonados millioner stadig trille ind i teamet. Sådan set er det en beslutninger der giver mening. Maldonado er ikke en dårlig kører, hans udvikling er bare ikke-eksisterende. Men han kan godt hente point, sådan på en god dag! Og hans penge er jo ikke dårlige at få med.

Anderledes ser det ud med Grosjean - han har været sat i forbindelse med Haas teamet, og spekulationerne går på at det afhænger af om Renault køber Lotus eller ej. Selv siger han, at hans fremtid er klar - men den er åbenbart ikke mere klar, end at han holder den for sig selv.

Haas har to ledige biler, da de af gode grunde ikke har nogle kørere endnu. Den ene forventes at gå til Gutierrez, som kommer med mange penge - og som også er i stand til at køre racerbilen anstændigt. Nogen vinder er han næppe, men mindre kan også gøre det. Men hvis talent var det afgørende parameter ville Ferraris anden testkører - Vergne - nok være et bedre bud.

Så er der sagaen om Red Bull og motorerne. Meldingen fra Østrig er ganske klar - hvis ikke de har en konkurrencedygtig motor, så bliver de ikke i Formel 1. Det giver ikke mening for Red Bull at kaste penge efter noget middelmådigt, som ikke har mulighed for at blive andet end middelmådigt. Og det har de ikke hvis ikke får samme motor som Ferrari - som er den sandsynlige leverandør af motorer.

Ricciardo har dog fået forsikringer om at han har et sted at køre næste sæson - det kunne godt tyde på at de trods alt er klar til honorere deres kontrakt om at blive i Formel 1 indtil 2020 - uanset hvad. Men man kan aldrig helt vide med Red Bull. Toro Rosso har i den forbindelse samme problem, deres aftale med Renault er også væk, og de mangler også en motor. Seneste rygte her, går på at Honda skulle kunne lokkes til at levere motorer til den italienske udgave af tyren.

Et andet rygte omkring Red Bull er, at de med en Ferrari motor kunne tiltrække Fernando Alonso, der muligvis har en præstations-klausul i sin kontrakt. Teamet benægter det, men rygterne er stædige - Alonso kan muligvis vriste sig ud af sin McLaren aftale fordi teamet præsterer for dårligt.

Det sidste rygte om Red Bull er den gamle historie om at Audi er parat til at købe teamet og drive det videre. På nogle måder vil det give mening. På andre måder ikke - og det forekommer mig at VW gruppen har andet at tænke på i denne uge.

Pessimistisk set kan man havne i den ubehagelige situation at Lotus lukker på grund af dårlig økonomi, Red Bull trækker deres to teams ud. Det vil sige seks biler mindre - også dukker Haas op med to biler - hvilket begrænser netto-tabet til fire - et felt på 16 biler. Det vil være et problem!

Så mens løbene måske er lidt forudsigelige, og spændingen i VM noget tyndslidt - så er der i det mindste mulighed for at spillet i kulisserne bliver interessant.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Suzuka
  • 27/09/15 - Suzuka - Formel 1
  •