Det så nærmest ud som om Hamilton var stallet i starten, og Rosberg måske sov lidt, da Massa og Bottas skyder frem og tager føringen i første sving. Bottas er måske også lidt overrasket over hvad der foregår, og efterlader nærmest en ladeport som Hamilton kan køre igennem, og foran Bottas. Rosberg forsøger ivrigt at komme forbi Bottas, men det lykkedes ikke.
(Foto: Daimler)
Bag dem presses feltet sammen i tredje sving, hvor de to Lotus kører af banen, da Grosjean rammer eller rammes af Maldonado, og ser ud til at snitte Alonso, der kører ind i siden på Button. De to Lotus samt Button bliver stående, mens Alonso kan køre til pit, for at få skiftet fronten, som ser ud til at være svær at få sat på.
Safety car kommer ud mens der bliver ryddet op på og omkring banen.
Med Nasr, der aldrig kom længere end til garagen i dag, er der nu 4 biler ude efter første omgang.
Stillingen i front er Massa, Hamilton, Bottas, Rosberg, Hulkenberg, Räikkönen, Kvyat og Vettel.
På tredje omgang kører safety car af banen igen, og løbet gives fri. Hamilton forsøger straks at komme forud Massa, men oversatser en overhaling uden om massa, og falder efterfølgende tilbage efter Bottas. Det udløser selvfølgelig jubel hos Williams, også fra Susie Wolff.
Verstappen overstyrer med kolde dæk kort efter genstarten, og ryger ud.
Force India ser ud til at have god fart på denne weekend. Räikkönen kan ikke følge med Hulkenberg, og Vettel overhales af Perez. Det kan også skyldes Ferraris problem med at få varme i dækkene, hvilket viser sig et par omgange senere, da Vettel på 10. omgang overhaler perez igen.
Massa og Bottas får at vide at de ikke skal køre mod hinanden, men i stedet koncentrere sig om at trække fra. De fire førende biler ligger med omkring 1 sekund mellem bilerne, og skiftes lidt til at måtte åbne for vingerne. Bottas virker som om han er hurtigere end Massa, og han kalder da også teamet, og mener at han kan køre rent forbi. Det sker dog aldrig. Forskellen er måske blot hvilke linjer de kører. I nogle sving trækker Massa fra igen.
Første mand i pit, ud over Alonso i starten, er Ricciardo der skifter til hårde dæk allerede på 12 omgang. Hans eventuelle strategi får dog aldrig nogen indflydelse.
Et par omgange senere vælger ferrari at køre i pit, da de alligevel bliver holdt tilbage af Hulkenberg.
Som den første af de førende, kommer Hamilton ind på 19 omgang, hvilket kunne tyde på et 2-stop løb til ham - måske, da han skifter til hårde dæk, og teoretisk kan fortsætte på dem til slut. Han får fri bane og sætter med det samme farten op.
På den næste omgang kører Massa og Rosberg ind. Skiftet hos Massa er lidt langsomt, og hos Rosberg lidt hurtigt, så de kører ud side om side, men Massa med spidsen en halv meter foran Rosberg. Ude på banen kører Hamilton hurtigst af alle, og ligger på en anden plads, hvilket vil kunne byttes ud med en føring, når Bottas kommer ind for at skifte.
Hamilton er nu i front, foran Massa, Bottas og Rosberg.
På 23. omgang giver motoren op hos Ricciardo, som humper tilbage til pitten, og må se på resten af løbet fra sidelinjen.
Hamilton fører nu allerede med over 3 sekunder til Massa, som stadig har Bottas lige i nakken. Williams kørerne får at vide fra pitten at "løbet er frit", så Bottas må nu direkte angribe Massa. Det bliver dog aldrig relevant, og hvis han ikke har kunne finde et hul de sidste 24 omgange, er der nok ikke nogen huller han kan køre igennem.
En stor årsag til at Bottas ikke får muligheden, er regnen, der så småt begynder på 27. omgang, mens meget mørke skyer trækker ind over området.
Inden den for alvor begynder at falde, stopper Saintz på 33. omgang, hvilket giver virtual safety car et par omgange, mens bilen bæres væk.
På 36. omgang er der nu synligt vådt på dele af banen, hvilket betyder at DRS deaktiveres. To omgange senere begynder regnen at have indvirkning på kørslen, og man ser blandt andet Rosberg skride ud et par gange. Regn er noget der passer Vettel, og vi ser hurtigt Vettel overhale Räikkönen. Hvorefter Räikkönen kører i pit og skifter til intermediates, hvilket skulle vise sig at være for tidligt - der er alt for lidt vand til intermediates, på langt det meste af banen, så de slides hurtigt.
Højere oppe i feltet, lister Rosberg sig forbi Bottas på den våde del af banen. Bottas ligner absolut ikke en der er glad for at køre i regn. Helt oppe foran kører Hamilton kortvarigt af banen. Vettel indhenter stille og roligt Bottas, men regnen stilner af igen.
Rosberg ligner også en der er glad for at køre på grænserne i regnvejr, og indhenter Massa. Og overhaler ham på omgang 41.
Imens kører Räikkönen langsomt rundt på banen, og behøver mere vand til sine intermediates. Der ventes heldigvis mere regn om et par minutter. Først benævnt som let regn, men det viser sig at blive lidt kraftigere.
Oppe foran har Rosberg stadig fuld fart på, og er ved at hente Hamilton. Der er nu kun 5 sekunder mellem dem.
Vettel er 19 sekunder efter Hamilton, og 7 efter Bottas. Bag Vettel ser vi Kvyat der følger hans linjer og holder samme fart. Flot kørt.
Regnen begynder at falde på 43. omgang. Først som dryp, men det ser ud af mere på nogle områder af banen, og på billeder fra pitområdet set det meget vådt ud. Rosberg er nu kun 1.5 sekund efter Hamilton, da Hamilton beder om at få skiftet til intermediates. Rosberg ligger nu i front. Kort efter får Vettel også skiftet til intermediates, mens regnen dækker banen med vand.
Ude på banen igen, henter Hamilton meget hurtigt Massa, og han har nu kun 12 sekunder til Rosberg, der kører i pit, og også får intermediates. For sent.
Massa kommer ind som den næste, efterfulgt af Bottas 5 sekunder efter. Da han kommer ud, har Bottas svært ved at holde bilen på banen - med intermediates. Han er ikke god til det med regn.
Hamilton er langt i front. Vettel er forbi Massa og Bottas, og formentligt på podiet. Bagest i feltet er Alonso kommet foran Ericsson, og har nu sine første point i sigte.
På omgang 46 begynder det at stilne, men der ligger stadig meget vand på banen - formentligt nok til resten af løbet. Der er nu 6 omgange tilbage.
Man kan se at Rosberg satser, og absolute kører til grænsen, men Hamilton holder føringen, med ca 9 sekunder. Der er godt plads mellem kørerne, hvilket giver ro.
Banen tørrer meget langsomt. Räikkönen kører i pit på 48. omgang, og får nye intermediates - de var ødelagt af kørslen på tør bane. Han bliver passeret af Hamilton på vej ud af pitten, så han er nu en omgang bagud, men stadig på 7. pladsen.
(Foto: Daimler)
Hamilton kører hjem til en sejr vundet på et heldig dækskifte og hans evne til at køre sikkert i regn. Rosberg var måske lidt bedre i regnen, men han fik ikke regndæk på det rette tidspunkt.
Vettel kommer ind på tredjepladsen, fulgt af Massa og Bottas. De sidste point går til Kvyat, Hulkenberg, Räikkönen, Perez og Alonso.
Læs mere om: Silverstone05/07/15 - Silverstone - Formel 1 |