Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Rosbergs alpe-triumf

Formel 1 
21/06/15 

Mercedes vandt, McLaren faldt
Nico Rosberg ikke bare vandt i dag. Nico Rosberg slog Lewis Hamilton i en direkte konfrontation - det er længe siden. I dag var Rosberg bare den bedste af de to. Hvis han kan være det lidt oftere, kan det være at spændingen i VM kampen vender tilbage, men erfaringsmæssigt kan der være ret langt mellem de her dage, for Rosberg.
 

Egentlig kan det være lidt svært at beslutte sig for, hvad man skal mene om dagens løb i Østrig. Dels var der ikke meget spænding om udfaldet - og det var der flere grunde til. Dels var der faktisk gode dueller rundt omkring i feltet, banen er venligsindet i den retning. Og endelig blev et af sportens problemer sat i fokus, når man kiggede på resultatlisten.

Der er fire motorleverandører i Formel 1, og der er ret strikse krav til hvor meget man kan udvikle i løbet af en sæson. Det er en fordel for den motorproducent der har lavet det gode arbejde - eller det heldige - og et problem for de andre. Et problem der kun bliver værre af de manglende muligheder for at lave forbedringer. I dag, i Østrig kom der en Ferrari motor på 4. pladsen og en Renault motor på 8. og 9. pladsen. Alle andre pladser gik til Mercedes.


Maldonado fejlede sig forbi Verstappen på vej mod 7. pladsen.
(Foto: Lotus)

Nu er variation i motorer ikke i sig selv et kriterium for kvaliteten af sporten. En af de perioder hvor sporten trivedes bedst, kunne der godt stå Ford på alle bilerne i top 10. Forskellen er, at dengang var der sådan set kun Ford der lavede motorer, og så Ferrari der brugte deres egne motorer. I dag er der, som nævnt, fire forskellige motorer, der alle på en eller anden måde gerne vil promovere sig genenm sporten. At have resultater som Honda genererer ikke megen positiv omtale. Motorreglementet er blevet for stramt.

Men tilbage til løbet. To begivenheder på første omgang kom til at definere løbet. For det første vandt Rosberg starte og smuttede indenom Hamilton og tog føringen. Englænderen svarede igen og lagde pres på sin holdkammerat, flere gange, og en spændende duel var under opsejling. Men så blev den afbrudt af en SC. Nede i feltet mistede Raikkonen kontrollen over bilen og trak sidelæns ind i Alonso, der kom i klemmen mellem en Ferrari og et autoværn. Exit to biler - og Alonso slap for at ligne en amatør! Et par omgange senere måtte den anden McLaren udgå, med en motor der ikke lød helt rigtig.

Da SC kørte ud igen efter en håndfuld omgange, havde Rosberg styr på det hele og trak fra Hamilton. Afstanden mellem dem varierede, men nogen kamp blev det ikke til. Slaget skulle, som så ofte før, udkæmpes i pitten, hvor Rosberg var den første gæst. Begge pitstop forløb uproblematisk, men Hamilton kunne ikke hente forskellen og kom på banen efter sin kollega. Da han samtidig forbrød sig mod reglerne og havde to hjul ude over den hvide stribe ved pitudkørslen, blev han idømt en fem sekunders straf, hvilket betød at han, hvis han kom forbi Rosberg, skulle have fem sekunders forspring. En stort set umulig opgave. Det virkede som om han resignerede der og affandt sig med, at i Østrig ville det kunne blive til en 2. plads.

Den sidste podieplads så ud til at skulle tilfalde Sebastian Vettel, der nok havde fart i bilen, men ikke nok til at kunne true sølvpilene. Men et problematisk pitstop, sendte tyskeren ned på en 4. plads, efter Felipe Massa, der om nogen forstår at køre sine chancer, når de byder sig til. Den garvede brasilianer kunne ikke holde Vettel på afstand, dertil var forskellen i fart for stor, men han kunne holde Vettel bag sig.

Bottas blev nr. 5 efter at have kæmpet sig forbi Hülkenberg. Den nyslåede Le Mans vinder kørte et fornemt løb og viste igen at han sikkert kunne få meget bedre placeringer, hvis han havde en bil, der kunne noget mere. Maldonado blev nr. 7 efter en lang duel med Verstappen, en duel der endte, da begge kørere lavede forskellige fejl med få hundrede meters afstand. Maldonado så ud som om han var havnet i tivolis radiobiler, mens unge Max bare havde for meget fart på ind i svinget, i forhold til hvor slidte dækkene var. Det betød at Maldonado kunne komme forbi, og selvom hollænderen pressede lidt på, så var duellen slut.

De sidste to pladser tilfaldt Perez og Ricciardo. Sidstnævnte må igen undre sig over, hvordan moderteamet kan blive ved med at få tæsk af det italienske adoptivbarn. Men ingen tvivl om Toro Rosso lige pt. er bedre end Red Bull.

Og så er der McLaren. Selvfølgelig skal man bruge tid på et storhold, selvom de roder rundt nede bag i feltet. For ligesom at udstille hvor tåbelige nogle af motorreglerne er, så havde de kørere fået hhv. 20 og 25 grid-placeringer som straf for at skifte for meget i motoren. Når man alligevel holder bagerst i felt på 20 biler, er der ikke meget at ærgre sig over der. Det er der til gengæld over præstationerne, eller manglen på samme. Hvor Honda motoren startede livet med at være langsom, så er den faktisk nu ret udviklet - nu er den både langsom og ustabil. Det er måske ikke lige den udvikling man håber på. Det er nemt at pege fingre af japanerne, men de er, ligesom de andre motorproducenter, nødt til at efterleve reglerne. Det giver begrænsninger på hvor meget man kan udvikle på motoren, og det giver os begrænsninger på hvor meget kan arbejde mellem løbene - så udviklingen snegler så lidt afsted.

Løbet er slut og Mercedes vandt som forventet. Williams podieplads havde grund i omstændighederne, mens Ferrari i virkeligheden tydeligt er det næstbedste team. Der er bare langt mellem nr. 1 og 2 i Formel 1.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Red Bull Ring
  • 21/06/15 - Red Bull Ring - Formel 1
  •