Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

24H Series

Smal sejr til Audi på Nürburgring

24H Series 
22/05/15 

Glæde og ærgelse hos danskerne
Med det næsten mindst mulige forspring ADAC 24 timers løbet i Nürburgrings historie, vandt Team Audi Sport WRT løbet med et forspring på kun 40,729 sekunder.
Teamet vandt foran BMW Sport Trophy Team Marc VDS og Falken Motorsports. For de danske kørere var det et løb med følelser i begge ender af spektret.
 

Præcis kl. 16,00 lørdag sendte løbslederen Walter Hornung det 150 bil store felt af sted i tre grupper på den 24 timer lange rejse. Ved starten kunne polesætteren fra BMW Sport Trophy Marc VDS med Augusto Farfus, Dirk Adof, Dirk Müller og Nicky Catsburg beholde deres placering i de første timer. Men så kom den første regn, som især på banen, men også udenfor gav kaos. Det gav desværre ret voldsomme ulykker. Desværre for de førende blev de også offer for omstændighederne.


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

Kort tid før det blev nat, overtog Audi #1 Team Phoenix Racing føringen, men også denne bil blev ramt af uheld på en del af banen hvor der var rigtig vådt og måtte udgå. Føringen skiftede herefter godt 30 gange inden midnat. Her var det Team Audi Sport WRT der til sidst overtog føringen og beholdte den til mål. De sidste timer af løbet af viste hvorfor det hedder udholdenhedsløb. De tre podieplaceringer gik til præcis de tre teams der mestrede at kunne køre hurtige og konstante omgangstider og ikke mindst, holde sig ude af problemer.


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

Som i de foregående år, var der også flere danske kørere med i løbet. De tog i lighed med tidligere udfordringen op.


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

#10 - Michael Christensen - Manthey Racing
Porsche fabrikskøreren Michael Christensen startede ikke som oprindeligt annonceret med start nummer 92. I stedet blev han sat sammen med Oliver Kainz, Jochen Krumbach og Georg Weiss i "Wochenspiegel-Porschen". Med en startplacering som nummer 22 havde man egentligt en rimelig god udgangsposition, men det skulle komme til at gå meget anderledes da bilen blev involveret i det første større uheld. Efter ca. 3 timers kørsel, lige efter at Michael Christensen havde overtaget bilen fra Jochen Krumbach, skete det. I baneafsnittet "Schwalbenschwanz" skred bilen for Michael Christensen da han kørte gennem noget spildt kølervæske fra en konkurrent. Han skred ud i autoværnet på stedet. Det beskadigede karroseriet og også baghjulsophænget i højre side. Det lykkedes dog for Michael Christensen at få listet bilen tilbage til pittet, hvor mekanikerne straks gik i gang med at udbedre skaderne. Efter 3 timer kunne dog blot konstatere at der ikke var mere at gøre i forhold til løbet og så var det slut før det næsten rigtigt begyndte.


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

#29 - Nicki Thiim - Team Audi Sport WRT
Bilen med Nicki Thiim startede fra femtepladsen og var godt med indtil først på aftenen. Men så måtte bilen i pit med beskadiget front. Efter at have været i pit i ca. 20 minutter, kunne man dog genoptage løbet. Resten af løbet forløb uden problemer, så Nicki Thiim og hans kollegaer i bilen kunne køre i mål på en syvende plads.


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

#51 - Niels Borum - Pixum Team Adrenalin Motorsport
Selvom kørerne fra Scangrip Racing før løbet måtte kæmpe med bremseproblemer, så fik det heldigvis ikke nogen indflydelse på selve løbet. Alt kørte som det skulle og man behøvede ikke ekstra pitstop af nogen slags. Det betød at man kunne besætte andenpladsen i deres klasse (SP 8T - biler med turbomotor op til 4000 ccm.)


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

"Op til løbet havde vi nogle problemer med bremserne på vores BMW, men de blev endeligt løst i løbet af fredag aften, så vi var kampklare til løbsdagen. Vi var også lidt spændte på vores nye bil, da den ikke før havde deltaget i et 24 timers løb, men den kørte som et urværk. Vores stints lå mellem 2 - 2 1/2 time pr. kører, og vores mekanikere i pitten kedede sig lidt, for ud over dæk og benzin ved hvert pitstop, var der ikke under løbet problemer med bilen. Vi var også heldige at kunne holde os helt udenfor uheld af nogen art, selvom der var nok af dem, også en del voldsomme i løbet af natten, bl.a som følge af det skiftende vejr.Konkurrencen i løbet er benhård, især fra de mange fabriksstøttede teams, som findes i de fleste klasser, også i vores SP 8T klasse, så vi kan ikke andet end være tilfreds med vores placering, selvom vi selvfølgelig gerne havde vundet klassen."

"24h Nurburgring er og bliver motorsportens Narnia, et fantastisk løb på verdens bedste racerbane og med en hel særlig stemning og vi er helt sikkert med i 2016 også.“ sagde Niels Borum efter løbet.


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

#148 - Claus Grønning - Road Runner Racing
Heller ikke den Renault Clio som bl.a. Claus Grønning kørte i, så målflaget. Allerede under træningen kæmpede man med bremseproblemer, og i den første kvalifikation stod motoren af. Den blev dog hurtigt skiftet. Endelig kunne man så starte løbet, som i første omgang gik rigtig godt, man var endda med i kampen om podieplaceringerne i klassen. Men om natten gik det galt. Man blev påkørt af en konkurrent. Sammenstødet var så kraftigt at det ikke kunne betale sig at begynde at reparere bilen i pittet, og så var det helt slut.


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

"Det gik desværre ikke som vi havde håbet på. Under træningen havde vi problemer med bremserne og i kvalifikationen røg vores motor i luften. Vi havde faktisk en god bil under løbet, men blev desværre ramt af en anden bil om natten. Skaderne var så store at vi var nød til at trække os fra løbet. Heldet var ikke på vores side i år, men vi kommer stærkt tilbage næste år!”, sagde Claus Grønning efter at teamet var udgået.


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

#252 - Roland Poulsen - Bliss Motorsport
Det var debut for Roland Poulsen i dette løb. Han var meget begejstret over den atmosfære løbet blev afviklet i - og selvfølgelig at bilen gennemførte løbet. Også på trods af at en af de andre kørere i bilen i løbet af natten kørte over en uidentificeret genstand der lå på banen. Det gav en skade på køleren og senere også en skade på motoren. Mekanikerne kæmpede dog ihærdigt og kl. 7,00 om morgenen var bilen klar igen - med ny motor. Løbet gik så godt derfra at teamet kunne slutte løbet på en femteplads i klasse Cup 1.


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

"For mig var det ganske enkelt en super oplevelse. Banen er den sejeste i hele verden. Mit stint om natten var ganske imponerende, og bilen kørte rigtig godt indtil min teamkollega ramte et eller andet der lå på banen. Derefter måtte vi skifte motoren. Det kostede mindst 3 placeringer i klassen, men vi nåede i mål og det er faktisk ret godt. Ved siden af alt andet er jeg meget imponeret over hele atmosfæren her, især med bålene rundt omkring. Med røgen og duften fra de mange griller rundt omkring, så var det faktisk svært også at holde øje med både konkurrenterne og holde ideallinjen. Jeg har aldrig set så mange tilskuer til motorløb før, og jeg glæder mig allerede til at vær med igen til næste år."


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

#302 - Anders Fjordbach - Team Securtal Sorg Rennsport
Også det team som Anders Fjordbach oplevede drama undervejs i 24 timers løbet. Hvis man ved starten troede at man skulle være med til at kæmpe om klassesejren i løbet, så blev det ændret i de tidlige nattetimer. Philipp Leisen tabte bilen på den ekstremt våde bane i afsnittet "Kesselchen" og kørte ind i barrieren, hvor han beskadigede højre forhjul. Mekanikerne kunne dog rette skaden og de fik bilen tilbage på banen igen. Men det varede ikke længe. BMW'en skred ud i „Schwedenkreuz“ og nu var det slut. Man måtte trække sig ud med en totalskadet bil.


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

"Desværre skred bilen ud i "Schwedenkreuz" med en totalskade til følge. I det mindste forsøgte vi at komme tilbage, men det var spildt. Dog var det skønt at være tilbage, både med Sorg Rennsport og på selve banen. Det er altid sjovt hvad enten vi vinder eller ej."


(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)

Denne udgave af ADAC 24 timers løbet på Nürburgring vil gå ind i historien som et af de mest spændende. "Det grønne helvede" har endnu en gang vist hvilken fantastisk og uberegnelig bane den er. Sejr og nederlag, glæde og sorg er ingen steder så tæt forbundet i motorsport som på den legendariske Nordsløjfe. Nu glæder alle sig over hvor godt - eller skidt - det var i år, og så ser man igen frem til næste gang. Fra d. 26 til d. 29 maj 2016 afvikles 24 timers løbet næste gang. Det er tid til at skrive det i kalenderen.

Natascha Theisen
Media Office Theisen

Læs mere om:
  • Nürburgring
  • 17/05/15 - Nürburgring - Endurance
  •