Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

MC sport

Robbin Harms gør comeback i britisk Superbike

MC sport 
05/04/15 

Første race: Påske mandag
Danmarks bedste Road Racing kører Robbin Harms er i denne weekend tilbage i sadlen på en BMW Superbike i det britiske mesterskab. Efter halvandet års pause fra aktiv motorsport, på grund af en uforskyldt skade i 2013, har det britiske MotoDex team tilbudt danskeren en fuld sæson i det prestigefyldte britiske Superbike mesterskab, der i Superbike-sammenhæng rangerer som nr. 2 efter Verdensmesterskabet.
 

Forhistorien er den, at Robbin Harms i sommeren 2013 blev kørt af banen under et britisk superbike løb og hans højre håndled blev derved skadet i en sådan grad, at lægerne erklærede, at han aldrig ville kunne køre så kraftig en motorcykel igen. En Superbike motorcykel i det britiske mesterskab udmærker bl.a. sig ved, foruden at levere 230 hestekræfter, at motorcyklerne ikke må anvende det såkaldte traction control system, som hindrer hjulspin. Den opgave skal kørerne selv håndtere.

Comeback efter intensiv genoptræning
Intensiv genoptræning førte imidlertid til, at den nu 33-årige Robbin Harms sidste efterår kunne tage imod tilbuddet om at afprøve sig selv, sin hurtighed og ikke mindst team-samarbejdet hos det britiske MotoDex-team. Mødet mellem de to parter var så godt, at teamet har tilbudt Robbin Harms at køre hele det britiske mesterskab i år. Årets første to løb finder sted Påske mandag på den legendariske Donington racerbane nær Nothingham i British Midland.

MotoDex teamet er et mindre, men seriøst drevet team, som bl.a. har et tæt samarbejde med det officielle Buildbase-BMW team – sidste års nr. 2 i det britiske mesterskab. Samarbejdet med Buildbase-BMW skal bl.a. sikre Robbin Harms konkurrencedygtigt materiel og hans motorcykel er derfor en opdateret 2014 BMW.

”I fjor deltog jeg et par gange i britiske Superbike-løb for MotoDex, som driver en god forretning, hvor man sælger racerdele i motorsportsverdenen,” fortæller Robbin Harms efter lørdagens første frie træning på Donington banen. ”Det var på en ældre BMW og naturligvis kunne vi ikke opnå topresultater med sådan en motorcykel. Men vi fik følt hinanden på tænderne og på det grundlag besluttede MotoDex, at satse på mig i 2015 med det nærmeste, man som privatteam kan komme på en konkurrencedygtig motorcykel.”

”I første afdeling af mesterskabet er det vores mål, at opnå mesterskabspoints, og siden satser vi på, at jeg efter 3-4 afdelinger kan kæmpe om Top-10 placeringer.”

Hurtige motorcykler og ultra hård konkurrence
Netop Donington Park er en af de racerbaner, hvor Robbin Harms har opnået sine allerbedste resultater med bl.a. en 2. plads i et Supersport VM-løb. En Supersport motorcykel er med sine omkring 150 hestekræfter dog noget svagere end Superbike maskinerne og konkurrencen er afsindig hård i det britiske mesterskab, hvor alle deltagerne har et stort banekendskab.

Ikke færre end 36 deltagere startede således deres motorcykler op lørdag morgen til årets første frie træning. Selvom Harms stort set ikke havde siddet på motorcyklen før, satte han 22. tid, men nok så vigtigt: han var kun 1,6 sekund fra træningens hurtigste, sidste års nr. 2 i mesterskabet, den tidligere tredobbelte britiske mester, Ryuichi Kiyonari fra Japan, som kører for Buildbase BMW.

Det britiske Superbike mesterskab køres over i alt 12 løbs-weekender, hvor der hver gang køres mindst to individuelle løb. Samtlige afdelinger vises på Eurosport 2.

Som et kuriosum kan det tilføjes, at Robbin Harms, samtidig med at han trænede hårdt på at genvinde førligheden i sit håndled, overtog ledelsen af familiefirmaet MC-Hjørnet Nordsjælland i Hillerød – her kan man fortsat være heldig at møde ham mellem løbene.

Løbskalender 2015, British Superbike Championship:
6. april: Donington Park
19. april: Brand Hatch
4. maj: Oulton Park
21. juni: Snetterton
5. juli: Knockhill
19. juli: Brands Hatch
2. august: Thruxton
23. august: Cadwell Park
6. september: Oulton Park
20. september: Assen (Holland)
4. oktober: Silverstone
18. oktober: Brands Hatch

På vegne af Robbin Harm
Søren Clauding


Læs mere om:
  • Robbin Harms
  •  



    ASETEK SIMSPORTS