Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Touring Car Championship

World Touring Car Championship 2014, 9. afdeling

WTCC 
06/10/14 

Sensationelle sejre til Chevrolet og Lada
Med kort tids varsel blev det den korte og snoede Golden Port racerbane i udkanten af Beijing i Kina, der lagde asfalt til årets niende afdeling af Verdensmesterskabet for standardvogne – World Touring Car Championship.
 

Det planlagte løb på den hurtige og flydende Sonoma (Sears Point) racerbane i USA, som man var nødt til at aflyse, blev dermed erstattet af en bane af den diametrale modsætning og Chevrolet såvel som Lada var ikke sene til at udnytte deres vægtfordel: De vandt hvert deres løb på den kinesiske racerbane foran de ellers dominerende biler fra Citroën og Honda.


De fem førende i kampen om verdensmesterskabet for standardvogne, WTCC, var vægtmæssigt handikappet på den snoede og glatte Golden Port racerbane i Kina. Fra venstre: Tiago Monteiro og Gabriele Tarquini (Honda), Yvan Muller, Sebastien Loeb og José Maria Lopéz (Citroën).
(Foto: FIA-WTCC)

Golden Port racerbanen udmærker sig ved foruden at være yderst snoet og at være meget jævn, og visse steder byder den på usædvanlig ringe vejgreb. Det er ikke den optimale situation for især Citroëns C-Elysée WTCC racere, der reglementsmæssigt var pålagt at køre med 60 kg handikapvægt. Hondas Civic WTCC racerbiler var lidt bedre stillet med 30 kg handikapvægt. Men i forhold til Chevrolets 20 og Ladas 0 kg var opgaven vanskelig for begge bilfabrikker.

Chilton vandt Race 1
Det var derfor ikke den store overraskelse, at Tom Chilton kørte sin Chevrolet RML Cruze ind på bedste startposition til dagens første løb, fulgt af Hondas Gabriele Tarquini og den regerende verdensmester, Yvan Muller, der kører Citroën. Hans team-kammerat, den VM-førende José Maria López startede fra 4. startposition. Siden formåede Chilton at fastholde førerpositionen på den blot 2,4 kilometer lange racerbane og han scorede sin første sejr i år, fulgt af Muller og Lopez. Muller var kommet forbi Tarquini i startfasen og da Honda’en midtvejs i løbet udgik med teknisk problem, var 3. pladsen klar til Lopez.

En ”let” sejr
I WTCC anvendes et sindrigt kvalifikationssystem, hvor den kører, der kvalificerer sig som nr. 10, starter fra pole-position i Race 2 (køreren på 9. pladsen starter fra 2. pladsen og så fremdeles, mens nr. 11 og nedefter starter fra deres kvalificerede position). 10. hurtigst efter kvalifikationen var Ladas Rob Huff. Hans lette bil var i løbet hurtig ud af ”starthullerne” og da Golden Port banen er vanskelig at overhale på, formåede Huff, seks år efter Ladas debut i WTCC, at sikre bilmærket dets første sejr.

Tom Coronell i Chevrolet, der havde sat 9. bedste kvalifikationstid og derfor startede fra 2. pladsen, holdt positionen til målstregen og bedste Citroën blev kørt af Rally-ikonet, Sebastien Loeb.

I den samlede stilling fører Citroën dog fortsat foran Honda. Det er fortsat López, der topper kampen om kørernes VM-titel med de to team-kammerater på de følgende pladser, mens Hondas to fabrikskørere ligger på 4. og 5. pladsen.

Yokohama dækkene bestod
Under hver VM-afdeling findes der også en vinder af det såkaldte Yokohama Driver’s Trophy, populært kaldet privatkørernes verdensmesterskab. Tyskeren Franz Engstler vandt i sin BMW Yokohama træfæet i begge løb og har en overlegen føring i mesterskabet. Sammenlagt i VM besidder Engstler 17. pladsen.

A-pro-pos Yokohama: Udover vinderne af løbene var Yokohama folkene nok dem, der var mest tilfredse med besøget på Golden Port racerbanen. I WTCC kører alle deltagerne nemlig på Yokohama dæk, og reglementet siger, at der skal køres på eksakt samme dæktype i alle løb. Goldenport banen har som nævnt en usædvanlig overfladebelægning, løbet var ikke i løbskalenderen før meget sent på sæsonen og Yokohama dækkene klarede endda udfordringen uden større problemer.

Bliver i Kina
Næste VM-afdeling finder sted allerede om en uge, d. 12. oktober på Shanghai International Circuit i Kina. Det er samme bane, hvorpå der køres Formel 1 Grand Prix, den er hurtig og er af en ganske anden karakter – og karat – end Golden Port. Hér vil Citroëns og Hondas handikapvægt ikke få samme betydning og der forventes et noget anderledes resultat.

Søren Clauding
Eurosport Danmark


Læs mere om:
  • Goldenport Motor Park
  • 05/10/14 - Goldenport Motor Park - WTCC - FIA VM
  •