Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Omdrejninger i Japan

Formel 1 
02/10/14 

Optakt til Det Japanske Grand Prix
Mercedes intensiverer kampen i Japan. Efter Rosbergs exit i Singapore er der ikke mange milimeter mellem de to kørere i VM kampen. Set udefra virker det en lille smule som om det er Hamilton der har momentum i øjeblikket. Men samtidig har Mercedes også et problem Selvom de vinder det hele, er de også det team der har flest tekniske problemer.
 

Det er de tekniske problemer der gør det bare en lille smule vanskeligt at være spåmand. Rigtig svært er det ikke, fordi næsten uanset hvad så vinder Mercedes jo. Men hvem? Det afhænger af både dagsform og held. Men teamet virker ikke som om de er trætte af at vinde, og de skal nok være så skarpe som overhovedet muligt, når det hele starter fredag formiddag.

Samtidig forventer man en eller anden form for eksplosion hos teamet. Forholdet mellem kørerne er blevet anspændt og det smitter af på hele teamet. At de skulle smide VM trofæet virker usandsynligt, men at de smider en sejr eller to virker mere realistisk. At en af de to kørere skulle finde på at forsvinde, virker heller ikke helt usandsynligt.

Der bliver fortsat spekuleret i Alonsos fremtid. Nogle rygter vil stadig sende ham til McLaren, men rygterne har aldrig helt kunne svare på hvor interessen skulle komme fra. Bare fordi Ferrari ikke fungerer, er jo ingen garanti for at det går bedre hos McLaren. Sådan betragtet ville et skifte til Williams lige nu virke mere fornuftigt.

Hvor gerne end Honda og McLaren vil have Alonso, findes der meget få grunde til at han skulle lave det skifte. Mere interesseret ville han måske være hvis en Mercedes blev ledig, for hvem vil ikke gerne have sådan en, sådan som tingene er. Selvom det virker lidt svært at forestille sig Alonso og Hamilton i samme team igen.

Rygterne løber hurtigt og mange af dem opstår, fordi nogle har en interesse i rygtet. Helt sikkert har McLaren en interesse i at holde kog i gryden. Det frustrerer Ferrari og til dels Alonso selv, dels ligger det pres på de kørere man har i forvejen. De ved endnu ikke om de er købt eller solgt, og kan ikke tillade sig at læne sig tilbage og tænke at det hele nok bare er et rygte. Indtil man har en kontrakt, så har man ikke nogen, og så må man gøre sig fortjent til en, det er den virkelighed, som en kører må forholde sig til.

Også Alonso og hans folk kan have en interesse i at holde rygterne lidt i gang. De vil gerne vinde og de vil gerne gøre det med Ferrari, men de bliver også nødt til at lægge lidt pres på Ferrari; de vil gerne være med i VM kampen allerede næste år. Alonso er ved at have en alder hvor han ikke har oceaner at tid at vente i, mens et team finder formen.

Red Bull er Mercedes nærmeste konkurrent, i al fald det eneste andet hold, der har vundet sejre i år. Konkurrent er måske i virkeligheden lidt en overdrivelse, når nu forholdet er så ulige. Men Red Bull virker som et ret sikkert bud på sølvmedaljer. Williams og Ferrari kan så konkurrere om at være det trediebedste team. Hvis man kigger på bilerne, og deres præstationer så burde det være Williams, men det er ikke altid pointtabellerne er enige i tilskueres subjektive vurderinger.

Løbet på søndag skal nok blive underholdende. Generelt har løbene gennem sæsonen været præget af gode og tætte dueller, masser af nærkampe. Kampen om sejren har bare været lidt begrænset - og variationen i hvem der stod på øverste trin har været begrænset. Suzaka er også en god bane, der ligger op til at man kører race, men også en bane der fordrer ordentlige biler - hvilket alt andet lige giver Mercedes en fordel, som om de ikke have nok i forvejen.

Når Mercedes har vundet, så er der Red Bull, Williams, Ferrari, McLaren, Force India og Toro Rosso - i alt 12 biler til at slås om de pointgivende pladser. Det er det, der giver god variation. Af de nævnte er det kun Toro Rosso, der aldrig er kandidat til en top 3 placering. De andre har været der, omend det i McLarens tilfælde er meget længe siden. Sauber, Lotus, Caterham og Marussia kan håbe på at de andre udgår eller får problemer, for på den måde at komme på tavlen.

At det så er et problem for Formel 1 at have fire hold uden realistisk chance for at komme i top 10 ved egen kraft, er en anden historie. De er alle fire i en eller anden udstrækning truet på deres eksistens. Mindst Lotus, som sidste år ved denneher tid ellers virkede usikker på fremtiden.

Det har medfødt debat om hvorvidt et eller flere teams næste år skulle stille med tre biler - hvilket vil gøre Formel 1 endnu mere til en holdsport, fremfor den individuelle sportsgren det retteligt bør være. Et alternativ kunne også være at Onkel Joakim (Bernie Ecclestone) overvejede om ham og hans venner stadig skulle have den største del af kagen, eller om man skulle lave en fordeling der sendte flere af tv-pengene ud til teamsene.

Men alt dette er den bagvedliggende diskussion, der sikkert kommer til at løbe længe endnu. Og mens Formel 1 er krise i forhold til både penge og seertal, så trives sporten faktisk som sport, og det er det, der gælder den kommende weekend.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Suzuka
  • 14/10/05 - Suzuka - Formel 1 - FIA F1
  •