Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Sportscar racing

To podier til Fjordbach, ved hans andet besøg på Sepang

Sportscar racing 
17/09/14 

Fjordbach sluttede med en placering på tredjepladsen i GTM klassen ved begge løbene, da GT Asia endnu engang besøgte Sepang, og fik dermed gode point med hjem, før sæsonens sidste tre runder.
 

En måned efter GT Asia's sidste besøg på Sepang International Circuit, kom mesterskabet en anden gang til denne bane, til sæsonens femte runde. Denne malaysiske racerbane, placeret syd for Malaysias hovedstad Kuala Lumpur, bød på 5.543 meter der skulle gennemføres femten gange. To specialiteter ved denne bane, der er designet af Herman Tilke, er de to lange vinkelrette langsider og det faktum at der hyppigt forekommer meget våd vejr her i det sydøstlige Asien.

Holdet med Ferrari nummer 88, der er sammensat af Taipei køreren George Chou og danske Thomas Fjordbach, vendte tilbage til denne bane efter at de for fire uger siden, scorede sæsonens første sejr i GTM klassen. En sæson hvor der er blevet kørt stærkt og konstant, betyder at Fjordbach fik opbygget en placering helt i front af klassementet i sin klasse.

Fjordbach forklarer før løbet:
"I år nyder jeg virkeligt GT Asia mesterskabet. Alle i teamet arbejder med samme formål: at gøre deres bedste ved hver session og i hvert løb. Vi ligger nu i front af GTM, men vores konkurrenter er tæt på og i den anden del af sæsonen, er vi stadig nødt til at køre hurtigt og være fokuserede, hvis vi ønsker at opnå et godt resultat ved udgangen af året."

Træningskørsler
Ved træningssessionerne forsøgte Fjordbach og Chou at forbedre tingene i bilen og få opbygget en fortrolighed med Formul 1 banen. Under den første session, lå de konstant oppe mellem de to bedste GTM tider.
I den anden træning, dukkede der nogle problemer op på bilen og de ​​fik ikke en fuld træning, så tabte lidt af tiden der kunne have være brugt til at teste banen i deres Ferrari.

Kvalifikation
I den første kvalifikation, scorede Fjordbach og Chou en tid på 2:13,812, som betød at de kunne starte i top seks af klassen i det første løb.
Ved anden kvalifikation, kunne de sætte sig på pole position for GTM til det andet løb.

Fjordbach rapporterede:
"Efter noget tid på banen, fik vi endelig vores perfekte omgang i GTM, og denne startposition vil være meget nyttigt på søndag".

Løb 1 - arbejdede sig op på podiet
De første 60 minutter løb af løbet, programsat til lørdag, repræsenterede starten på egentlig handling for team og kørere. I det første løb, var det George Chou som var den første til at køre Top Speeds italienske bil.

Løbet startede med et godt tempo fra Chou, helt fra de indledende omgange. Han fandt en komfortabel kørselsrytme, og hold den til kørerskiftet. I denne anden halvdel af løbet, efter et hurtig skifte i pit, tog Thomas Fjordback kontrollen over bil #88. Fjordbach fortsatte jobbet der var startet af hans holdkammerat, og kørte konsekvent i podieplaceringer og koncentrerede sig om at undgå hændelser med konkurrenterne. Ved slutningen af løbet blev han belønnet for sin hårde arbejdsindsats, med en fortjent tredjeplads.

Efter løbet forklarede Thomas Fjordbach, hvordan der var blevet kørt for teamet:
"Vi er meget glade for at slutte på podiet i det første løb! Vi kørte hele tiden fokuseret på vores eget løb, forsøger at sætte regelmæssige omgangstider og kontrollere vores rivaler. Til slut får vi denne nye podieplacering, som er meget vigtig for holdet. I morgen vil vi starte løb nr to med 110% motivation og vi vil helt sikkert sætte et højt tempo og gå efter endnu en topplacering."

Løb 2 - P3 i Malaysisk regnvejr
Søndagens løb, weekendens sidste løb, startes under vejrforhold der forårsagede en del problemer holdene, i forhold til dæk- og løbsstrategi. Nogle kørere valgt regndæk, mens resten valgte slicks. Det lagde grunden for ekstra spænding i dette udfordrende 60 minutters løb i Malaysia.

Fjordbach startede denne gang ved rattet i den røde Ferrari med det vigtigste mål for øje, at fuldføre løbet og score point til mesterskabet. Men det var ikke ligfrem forsigtighed der var i tankerne: han startede med en risikabel plan for løbet, og besluttede at montere slicks på bilen, i et løb der startede under våde vejrforhold. Denne plan viste sig at være det korrekte valg og efterhånden som tiden gik, tørrede banen mere og mere op. Så holdet med Fjordbach og siden Chou efter kørerskiftet, var i stand til at krydse målstregen på en meget god P3.

"En super, produktiv løbs-weekend for os i Sepang. Vi er meget glade for disse to podier, der helt sikkert er et frisk pust af medvind på vores vej mod mesterskabet. Holdet arbejdede rigtigt godt. Vi havde et risikofyldt valg af dæk i det andet løb, men i slutningen viste det sig at være perfekt for os. Efter 5 runder har vi nu opnået nogle podiepladser - som ikke havde været mulige uden det hårde arbejde, vi laver, så stor tak til alle. Næste stop: Shanghai!"

Næste runde af GT Asia køre på Shanghai International Circuit i Kina, den 10. til 12. oktober.


Læs mere om:
  • Thomas Fjordbach
  •