Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

"Jamen, altså..."

1600 Challenge 
08/09/14 

Det blev ikke lige den weekend, som Jens Jensen havde håbet på.
Den 5. afdeling af Yokohama 1600 Challenge skulle køres i forbindelse med Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen.
 

Den Midtjyske bane lå fra fredag eftermiddag til søndag aften asfalt til årets største asfaltbaneløb, og i alt 25 kørere i Yokohama 1600 Challenge havde taget turen til banen nær Silkeborg.

Den foregående weekend på Ring Djursland havde budt på omskifeligt vejr, med regn i heat 1 og tørvejr i heat 2, og her lykkedes det Jens Jensen at få kørt point nok hjem, til at kunne avancere til 13. pladsen i DIF Danmarksmesterskabet.


(Foto: CN Photo)

Træningen ved Grand Prix Danmark startede allerede fredag eftermiddag. Fredag middag var der kommet et kæmpe regnskyl, som havde gjort banen meget våd. Samtidig meldte meteologerne om yderligere regn senere på eftermiddagen, omkring det tidspunkt hvor træningen skulle køres. Derfor valgte teamet at sætte regndæk på bilen og køre mod pitten, på trods af at banen på det tidspunkt var 90% tør.

Problemet var bare at regnen aldring kom. Så i stedet for at brænde regndækkene af, var Jens kun ude på banen nogle få omgange, for lige at køre nogle nye bremseklodser til.

"Det var bare så iritterende med vejret," sagde køreren efter træningen.

"Jeg havde været inde og kigge på radarbillederne, og de viste at der var et kæmpe regnvejr på vej mod banen. Det kom bare ikke. Men da jeg hopper ud af bilen efter træningen, kunne jeg stå og kigge på det 2 km nord for banen. Så hvis bare det var kommet ind over banen, ville det have været mig der havde grint af alle andre - nu er det med modsat fortegn."

Lørdag morgen var vejrmeldingerne dog helt klare - tørvejr.

Den blå Peugeot 106 Rallye med nummer 86 på siden var hurtigt ude af pitten, for at få samlet op på den manglende kørertid fra gårsdagens træning.

På trods af de manglende omgange kørte han en tid, som rakte til en 11. plads. Hvis han havde fundet 0,3 sekund mere, ville det have været en 7. plads i det tætte felt.

"Bilen kørte lidt mærkeligt til at starte med, men efter at have fået ændret dæktrykket lidt, kørte den meget bedre," opsummerede Jens efter kvalifikationen.

Teamet blev endnu mere fortrøstningsfulde for de 2 løb, da de gik igang med at analysere sektortider. Her viste det sig nemlig at Jens havde kørt 3. hurtigst af samtlige kørere i en af sektorerne på banen. Så det var noget der gav ekstra smil på læberne.


(Foto: CN Photo)

Lørdag eftermiddag var det tid til løb 1. 30 minutter før bilerne skulle på banen, kom der en kraftig regnbyge indover banen, så på det tidspunkt var der ikke nogen tvivl om at der skulle regndæk på.

Fra 11. startposition blev det til en rimelig start ned mod sving 1, men herefter gik det bare tilbage gennem feltet. Og da det ternede flag faldt efter 9 omgange, stod Jens Jensens navn ud for en meget skuffende 20. plads.

"Jeg kunne slet ikke få noget bid ude på banen," forklarede Jens efter løb 1.

"På Djursland havde bilen kørt fint med samme setup i regnvejr, men her gik det bare bagud gennem feltet. Det er utrolig skuffende, når jeg nu havde en så god startposition. Men vi må jo på den igen imorgen i heat 2."


(Foto: CN Photo)

Søndag formiddag og middag var det endnu engang blevet flot solskinsvejr, men kort tid før heat 2 skulle starte begyndte grå skyer at trække ind over banen igen. De så dog ikke umildbart ud til at give noget vand, da lignende skyer tidligere på dagen var trukket forbi, med kun få dråber til følge.

Mens alle bilerne holdt og ventede på at komme på banen, åbnede sluserne sig. Flere af de andre hold nåede at skifte til regndæk, men det var der desværre ikke mulighed for at nå med kun 1 hjælper udover køreren.

Så det var bare med at få det bedste ud af det, og få bilen med i mål.

Derfor var heat 2 heller ikke noget resultatmæssigt at skrive hjem om - nemlig endnu en 20. plads. Men der var trods alt tilfredshed i teamet med at bilen kom hjem i hel tilstand.

"Jamen, altså... Det er jo bare så hammer frustrerende," sagde køreren efter heat 2.

"Man holder og er klar til at køre ud, og så begynder det at regne. Og tørvejrsdæk i regnvejr har 0 greb. Nogle af de andre kørere, som også var på tørvejrsdæk valgte at køre i pit, men jeg blev ude og håbede på at få nogle point skrabt sammen. Det blev så til 1 sølle point. Det vil sige i alt 2 point fra hele denne weekend. Det eneste positive der er at sige om det, er at jeg har masser af fart i kvalifikationen, så bilen fejler ikke noget - det var bare vejret der snød os 3 gange denne weekend." slutter en frustreret kører.

Den meget lave pointhøst betød også teamet faldt 2 pladser tilbage i mesterskabet. Men med 2 afdelinger tilbage, er der stadig masser af muligheder for avancement.

Teamet skal allerede på banen igen 14. september, når 6. afdeling af Yokohama 1600 Challenge køres på Padborg Park nær den Dansk/Tyske grænse.

Jensen Racing

JJ Media


Læs mere om:
  • Jyllandsringen
  • 31/08/14 - Jyllandsringen - 1600 Challenge
  •