Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Sportscar racing

Fjordbach kæmper videre om GTM mesterskabet på Fuji

Sportscar racing 
15/07/14 

På en weekend med meget omskiftende vejrforhold på Fuji banen, opnåede Thomas Fjordbach en vigtig podieplacering, som en milepæl på vej mod hans mål om GTM mesterskabet.
 

GT Asia ankom til Japan for at køre sæsonens tredje runde. Denne gang måtte teams og kørere rejse til Shizuoka distriktet ved foden af ​​bjerget Mount Fuji, hvor man finder en fantastisk racerbane, som gennem tiderne har ageret vært for en del Formel 1 Grand Prix'er.

Thomas Fjordbach, der før weekenden var førende i GTM mesterskabet, havde en ny holdkammerat til dette løb: den Taipei baserede kører, Craig Liu. Duoen skulle hele weekenden dele Fjorbachs sædvanlige arbejdspalds, en Ferrari 458, som stiller op for Top Speed ​​Racing.

"Der er gået lang tid siden sidste løb i GT Asia, som blev kørt på Autopolis. I denmellemliggende tid, har jeg kørt i Europa med en Porsche 997 RSR GT3 for at holde min "racing rytme". Men nu ser jeg virkelig frem til, at komme tilbage bag rattet på min Ferrari. Vores strategi til denne weekend er en fortsat sikring af vores toppost i GTM mesterskabets klassement," sagde en motiveret Fjordbach før de første trænings-kørsler i Fuji.

Træning
Der var programsat to træningssessioner på 90 minutter før den officielle kvalifikation, som var det perfekte tidspunkt for den danske chauffør til at møde sin nye holdkammerat, og få opbygget et godt set-up til banen, der har 16 sving og en længde på 4.563 meter. De to kørere lå i begge sessioner mellem de top-seks tiderne i deres klasse, på trods af vanskelige forhold. En storm udviklede sig over banen og på visse tidspunkter var banen ikke stand til at komme af med alt det regn, der faldt over den.
"Fuji International Speedway har en af ​​de længste langsider: 1,5 km. Så du er nødt til at være ekstra forsigtig mod slutningen af ​​den, når det regner meget som denne weekend."

Kvalifikation
Efter en regnfuld fredag, var lørdag dagen for de to officielle kvalifikationer. Fjordbach kørte bilen i første kvalifikation og han placerede sin 570 hestes Ferrari i den anden bedste tid for klassen, med en tid på 1:46.5.
"Jeg føler mig meget komfortabel med de tilpasninger, vi foretog på bilen i går. Alt fungerer godt, og tiderner er der!" rapporterede en tilfreds Fjordbach.

Lørdag - løb 1
De første 50 minutter løb blev kørt lørdag middag. Top Speed team med løbsnummer 18, startede dette løb placeret forrest i GTM klassen.

Fjordbach startede løbet med en højt tempo som udmøntede sig allere på første omgang hvor han passerer den førende bil i GTM klassen, hvilket placerede ham på en komfortabel føresteplads i den samlede stilling. Syv omgange senere blev han overhalet af Shen's Porsche 997 Cup. Kampen endte ikke her men fortsatte nogle omgange, hvorefter Aalborg-køreren kunne overhale Shen, og dermed overlade sin Ferrari til Liu på P1 for GTM klassen.

Liu viste fortsat højt tempo og de sluttede løbet på anden pladsen bag Shen, efter en god kamp gennem hele første løb.
"Det var et rigtigt godt løb! Fra starten kørte vi afsted forrest, og havde en interessant kamp med Porsche #16, gennem hele løbet. Jeg er meget tilfreds med det tempo og med vores podieplacering. Som var perfekt i forhold til mesterskabet", sagde en begejstret Fjordbach, efter at have modtaget sit trofæ på podiet.

Søndag - løb 2
Anden løb på International Fuji Speedway fandt sted søndag eftermiddag kl 16:10 lokal Japansk tid. Fjordbach og Liu startede et løb, der endnu engang var mærket af ugunstige vejrforhold.

Regnen og blæsten påvirkede banen og sigtbarheden for kørerne og komplicerede løbet, der var præget af en del uheld. Den danske Ferrari kørte det meste af løbet på top-fem placeringer. Kørerne var først og fremmest fokuserede på at holde bilen på sporet, og undgå akvaplaning på de våde dele af banen.

Men ved kørerskiftet var teamet 0,007 sekunder for hurtige i forhold til den obligatoriske tidsgrænse, og de ​​blev sanktioneret efter løbet med det sorte flag. Før straffen, havde de passeret det ternede flag på fjerdepladsen.

Efter løbet konkluderede Fjordbach:
"Det var trist for os ikke at være klassificerede efter det andet løb, men trods alt var det en produktiv weekend for os. Vi havde et godt tempo hele weekenden og i dag overlevede vi de vanskelige forhold med heftigt regnvejr på Fuji banen. Vi viser, at vi kan være med på de forreste pladser under alle forhold. Så denne weekend har gjort os stærkere til de næste udfordringer, i vores kamp for GTM mesterskabet."

Den næste runde af GT Asia køres på Sepang International Circuit i Malaysia, den 15.-17. august.


Læs mere om:
  • Thomas Fjordbach
  •