Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

First Stop SSC leverede varen igen

Special Saloon 
30/06/14 

Endnu engang beviste First Stop SSC, at det er en af Danmarks mest seværdige og spektakulære baneklasser. Det er en klasse med nogle særdeles potente biler, og kompetente chauffører, der formår at levere flot motorløb gang på gang.
 

I weekenden den 28. – 29. juni blev årets tredje og forårets sidste afdeling i SSC afholdt på Padborg Park, og det blev en weekend med udfordringer for mange.

På forhånd var Claus Christensen i Aquila’en udråbt til favorit, og han leverede til fulde op til rollen ved at vinde alle 3 heat, og sætte hurtigste omgangstid i alle heat. Det var dog ikke helt uproblematisk, da gearskiftet drillede i heat 3. Efter heatet fortalte Claus at han var glad for at have fået opbygget et stort forspring ned til Christian Siepmann, da han i den sidste del af heatet reelt kørte langsommere end flere af S-GT bilerne. Med 3 heatsejre var der heller ingen tvivl om Claus’s sejr for weekenden i S-P divisionen.


Claus Christensen er fortsat absolut suveræn i front af First Stop SSC feltet.
(Foto: Keld Dohm)

I S-GT divisionen var der lagt op til kamp mellem Christian Siepmann og Mikkel O. Pedersen, men den kamp havde en helt tredje kører besluttet sig for at blande sig i, og det var Michael Klostermann. Klostermann var ude at køre for første gang i år, og han viste at han er i stand til at blande sig helt i toppen. Specielt i heat 2 lå han længe helt tæt på Christian Siepmann, dog uden at være i stand til at presse Christian for alvor, og derfor endte Siepmann med 3 sejre i S-GT. Klostermann er dog optimist, og er overbevist om, at han inden sæsonen er omme vil være i stand til at køre fra Siepmann. I de 2 første afdelinger i år var det unge Mikkel O. Pedersen der var bedste mand i S-GT divisionen, men denne gang måtte han altså se sig slået af Christian Siepmann, og og samtidig hårdt presset af Michael Klostermann, der på trods af to andenpladser i S-GT divisionen måtte se sig slået med et enkelt point af Mikkel O. Pedersen. Man skal dermed bestemt ikke afskrive Mikkel, da han i heat 3 med en generel 3. plads og den hurtigste tid for S-GT bilerne viste, at han fortsat både vil og kan kæmpe for at holde sin position helt fremme i mesterskabet. Lidt længere tilbage i S-GT divisionen kæmpende Preben Grundtvig med problemer med Ferrariens elektronik. Det betød at flere af de vigtige systemer omkring ABS, antispin etc slet ikke fungerede og dermed var bilen væsentlig vanskeligere at køre end normalt. Preben valgte dog at stille op og gennemføre alle 3 heat, men det var ganske tydeligt, at han kæmpede noget mere med at holde bilen i balance ude på banen end han plejer.


Michael Klostermann viste ikke blot tænder men også flammer ude på banen, og han viste at han er en mand man skal regne med helt fremme resten af sæsonen
(Foto: Keld Dohm)

SS3 var denne weekend repræsenteret ved gæstekører Martin Andersen i Seat Leon, og han gjorde det rigtig flot. Bl.a. havde han i heat 3 en rigtig flot kamp med Martin Vedel Mortensen i Opel Corsa, hvor de byttede plads indtil flere gange.

I SS2 var der igen tæt kamp mellem netop Martin Vedel Mortensen og Christian Vejby, en kamp der endte med 2 heatsejre til Martin Vedel, og en enkelt til Christian Vejby.


Endnu engang en tæt duel mellem Martin Vedel Mortensen og Christian Vejby, og denne gang var det Martin Vedel der var hurtigst af de to
(Foto: Keld Dohm)

At der blev kørt fair og reelt kan måske bedst aflæses ud af, at der på intet tidspunkt i de 3 heats var behov for safety car. Dog var det ganske tæt på at gå galt i heat 3 da Michael Klostermann på kolde dæk på første omgang måtte en tur ud og snitte autoværnet på vej ind på langsiden. Skaderne var dog så begrænsede, at Michael kunne køre sig helt op og presse Hans Hartmann, lige indtil han bremsede 20 m for sent for enden af langsiden og måtte en tur igennem pitten.

Nu er det sommerferie, og den 16. – 17. august starter efterårssæsonen med løb på Ring Djursland. For øvrigt en efterårssæson der byder på hele 4 afdelinger, hvoraf de 2 af dem også tæller til den Nordiske Cup. Så der er al mulig grund til at se frem mod et begivenhedsrigt efterår i First Stop SSC.

First Stop SSC, www.specialsalooncar.dk
Keld O. Dohm


Læs mere om:
  • Padborg Park
  • 29/06/14 - Padborg Park - Special Saloon
  •