Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

24 Hours

Sejr til Audi og Phoenix Racing - Hård tur for danskerne

24 Hours 
25/06/14 

Den 42. udgave af 24-timers løbet på Nürburgring i 2014 blev især i den indledende fase, mærket af hård kørestil hos nogle deltagere, hvilket resulterede i en del ulykker og gule flag, der også satte mærkbare spor over hele løbs-distancen. De stolte vindere blev Phoenix Racing med Rene Rast, Markus Winkelhock, Christoffer Haases og Christian Mamerow, i Audi R8 LMS Ultra. Hos de 5 teams med dansk islæt, blev der, med enkelte undtagelser, kæmpet med tekniske problemer.
 

Det gik hårdt for sig, i start-fasen på det 42. ADAC Zürich 24-timers løb på Nürburgring. I de meget tidlige stadier, var der nogle meget uskønne manøvrer på banen, der forårsager en masse gule flag og måske derfor besluttede det førende McLaren team - Dörr Motorsport, der var startet fra pole position, sig for et tidligt pitstop. Holdet kom dog senere ud for en del tekniske problemer og måtte allerede midt i løbet give helt op.


Den vindende Audi fra Phoenix Racing
(Foto: Johann v. d. Kerkhof Photography)

Over hele distancen, i de samlede 24 timer, rasede en voldsom kamp mellem i alt fem team, herunder sidste års vinder Mercedes fra Rowe Racing, og den senere samlede vinder, Audi R8 LMS'en fra Ultra Phoenix Racing. Samlet set blev dette års udgave af 24-timers løbet karakteriseret ved ulykker og tekniske fejl, som navnlig i løbet af natten resulterede i omfattende "favorit-udgang". Her blev holdene med dansk deltagelse heller ikke sparet.


(Foto: Johann v. d. Kerkhof Photography)

Nicki Thiim (# 9)
For startnummer 9, gik alt først efter planen. Efter en hård kamp, formået holdet endda at arbejde sig op i top 5. Men kort før midnat begyndte problemerne. Først gav en drivaksel problemer, som gav en lang reparations-tid i pit, hvorefter det et par timer senere var transmissionen der fejlede. Udskiftningen kostede endnu en gang Team Prosperia C. Abt vigtige minutter i pit.


Nicki Thiim
(Foto: Johann v. d. Kerkhof Photography)

Først i de tidlige timer om morgenen, kunne deres Audi R8 LMS Ultra med startnummer 9, køre igen, og de håbede nu på en bare nogenlunde rimelig position, når de nåede frem til det ternede flag. Men det skulle blive anderledes. Godt tre timer før afslutningen, strejkede drivakslen igen, og holdet besluttede at trække stikket på deres Audi.
"Meget trist det hele, ikke mindst for drengene, der har arbejdet så hårdt. Vi havde forventet mere, men sådan er racing", sagde en synligt skuffet Nicki Thiim efter løbet.


Nicki Thiim
(Foto: Johann v. d. Kerkhof Photography)

Kurt Thiim (# 110)
Team Besaplast Racing og Kurt Thiim fik lov til at stå som vinderen i rækken af ​​hold med dansk deltagelse. Efter en start fra andenpladsen i klassen, gennemførte de med deres Audi TT RS stort set uden problemer, og kunne fejre sejren i SP4 T klasse.


Kurt Thiim
(Foto: Farid Wagner)

Claus Grønning (#182)
Næsten lige så succesfulde var Team Adrenalin Motorsport i BMW Z4 3,0 si. Claus Grønning kunne sammen med sine holdkammerater, Raphael Klingmann, Jens Dahl og James Chambers, fejre en placering på andenpladsen i klasse V5.


Claus Grønning
(Foto: Johann v. d. Kerkhof Photography)

Claus Grønning om sine oplevelser ved dette års 24-timer løb:

"For første gang skulle jeg køre en baghjulstrukket bil på ringen, en BMW Z4 3.0 i klasse V5. Bilen bliver drevet af Adrenalin Motorsport, et af de store BMW teams som havde 6 biler med i løbet i forskellige klasser. Det meste af træning og kvalifikation var i vådt føre så det var lidt af en udfordring at vænne sig til bilen og banen igen – ikke mindst når der er 170 andre biler på banen på samme tid. Jeg kørte sammen 2 tyskere og en amerikaner og der var fin stemning imellem os og tingene fungerede godt.

Vi startede langt tilbage i feltet da vi valgte kun at køre de omgange der skulle til for at kvalificere alle kørere til løbet og ikke kørte efter en god plads på gridden. Nurburgring, vådt føre, baghjulstræk og mange uerfarne ring-racere er en dårlig coktail og vi ville alle se det ternede flag efter 24 timer. Hele løbet blev kørt i rigtig flot vejr – ikke en dråbe faldt der, hvilket er ret usædvanligt.

De første 2 timer var helt vanvittige – masser af uheld på hele banen og alt for mange der måtte udgå tidligt. Vi kom helskindet igennem denne periode og løbet faldt til ro. Vi havde kun et lille uheld undervejs – en trækaksel som skulle skiftes men det klarede teamet hurtigt så vi kom tilbage på banen igen.

Vi endte på 2 pladsen i klassen og jeg har haft endnu en god oplevelse i ”The Green Hell”. "

Niels Borum (# 183)
Den sorteste afslutning på 24-timers løbet, fik sandsynligvis team Scangrip Racing, med Niels Borum, Maurice O'Reilly og Michael Eden. På den sidste omgang, kun godt fem minutter før det ternede flag faldt, måtte deres BMW E36 M3 opgive med et brækket hjulophæng foran, kun ca. 12 km før målstregen. For Scangrip Racing blev bitterheden ekstra kraftig, fordi de op til dette tidspunkt, havde været næsten sikre på en andenplads.


Niels Borum
(Foto: Johann v. d. Kerkhof Photography)

Niels Borum:
"24 timers løbet på Nurburgring er et fantastisk løb på en fantastisk bane og vi har de sidste 3 år deltaget i løbet i Scangrip Racing regi. I 2012 og 2013 gennemførte vi løbet med pæne placeringer.

I dette års løb forløb det hele perfekt, kun med planlagte pitstop og med stabile tider, selvom vi godt kunne mærke at der er forskel på om der er en kørerbesætning på 3 eller 4 kørere til et så hårdt løb. Heldigvis var vejret dette år helt perfekt, ikke en dråbe regn faldt der under løbet, hvilket er meget usædvanligt. Vi fik også kørt os kraftigt op i det generelle klassement og lå på et tidspunkt som nr. 2 i vores klasse.

Efter 23 timer og 55 minutter, og hvor bilen var på sin sidste omgang af løbet havde vi gjort klar til gensidige lykønskninger. Men så skete der det, der ikke måtte ske, der knækkede et hjulophæng på højre forhjul. Bilen kunne ikke køre videre af egen drift, og uheldet skete ca. midt på banen, dvs. 12 km fra målstregen, og i øvrigt på en del af banen man ikke kan komme til udefra. Så da vi ikke selv kunne køre bilen over målstregen blev vi noteret for et ikke gennemført løb.

Det er næsten så surt som det kan være, men sådan er racing også. Men bortset fra den detalje så var det et fantastisk løb og vi er helt bestemt med næste år også."

Anders Fjordbach (#90)
Anders Fjordbach startede 24-timers løbet i en BMW M3 GT4, sammen med Paul Follett, Thomas Müller og Philipp Leisen. De kæmpede også med forskellige tekniske problemer, og selv om de faktisk opnåede at se det ternede flag, blev de ikke regnet i klassementet på grund af lavt antal omgange.
"Hjem igen efter en weekend som vi ikke rigtig kan betegne som en succes. Vi havde mange problemer i løbet af de 24 timer, men jeg er alligevel glad for at have oplevet det. Det var en stor oplevelse og noget jeg aldrig i mit liv vil glemme. Jeg må sige, at 24-timers løbet på Nürburgring er en af ​​de største motorsports begivenheder i Europa og specielt med de mange entusiaster, der har jublet omkring os dag og nat!", siger Anders Fjordbach.


Anders Fjordbach
(Foto: Johann v. d. Kerkhof Photography)

Trods alle vanskelighederne, som denne gang ikke inkluderede vejret, ser alle team og kørere helt sikkert frem til et gensyn med "Det grønne helvede" i 2015.

Natascha Theisen
Media Office Theisen

Læs mere om:
  • Anders Fjordbach
  • Claus Grønning
  • Kurt Thiim
  • Nicki Thiim
  • Niels Borum
  • Nürburgring
  • 22/06/14 - Nürburgring - 24 Hours
  •