Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Analyse: Her taber Kevin tid

Formel 1 
07/04/14 

Det er blevet tid til at kigge ned i omgangstiderne fra løbet i Bahrain. Det er ikke så opmuntrende læsning, og det er tydeligt at der er stor kamp om placeringerne efter Mercedes. Er McLaren virkelig det bedste team i kampen om den sidste podieplads som Jenson Button hævder? Og hvor tabte Kevin Magnussen tid. Vi kigger ned i tiderne fra Sakhir.
 

Måske er det lige værd at nævne en enkelt ting: der er jo stadig ikke rigtig en normaliseret tilstand i feltet. I det ene løb kører det for ét team, og måske den ene af kørerne, men ikke for den anden - og så er det omvendt i det følgende løb. Se blot på hvordan det gik op og ned for Sebastian Vettel i den forgangne weekend, mens det var mere stabilt i Malaysia. Billedet er dog begyndt at tegne sig af hvor de enkelte teams står.

En dårlig start kostede dyrt

Lad os begynde med Kevin Magnussens løb. De tabte placeringer i starten blev dyre. Når vi forsøger at holde præstationen op, så er det nærliggende at analysere det direkte mod de tider som hans holdkammerat satte. Og hvor han i Malaysia faktisk leverede en stærk indsats på trods af tabt tid - og uden straftid og en skiftet snude ville være endt lige bag Button, så var Bahrain en skuffelse.

Første omgang og tabte placeringer koster - det koster på tiden rundt og første omgang giver et massivt tabt på 2,5 sekunder. Det stabiliserer sig derefter, men Button er konsekvent hurtigere - og er selvfølgelig også længere fremme. Men omgang 11 til 14 er katastrofale. Der mister raceren rigtig meget tid. Her vinder Button duellen og ser ud til at have en markant fordel. Han kan trække sit stint yderligere tre omgange end Kevin. Og det kan lægge grunden til et godt resultat. Modsat går det virkelig dårligt for Kevin Magnussen. På 11. omgang taber han 2,5 sekunder - og 14 omgang er et decideret mareridt. Her koster det ham fire sekunder - og der er dækkene sandsynligvis stået helt af. Ind-omgangen er heller ikke så hurtig - og lagt sammen har det første stint kostet alt for meget tid.

Det går bedre på andet stint men igen er der hurtigt dækslid. Efter 9 omgange begynder han at tabe tid igen, og skal forholdsvis tidligt ind sit andet stop. Måske var det den aggressive strategi som teamet ville lægge. På tredje stint er han tilbage på niveau med Button - og så får vi desværre ikke mere data at vurdere på, da han udgår.


Det var ikke det bedste løb for Kevin Magnussen i den arabiske nat
(Foto: McLaren Media)

Så han har ret i at det ville være blevet meget svært at få point. Og det rejser selvfølgelig spørgsmålet om Button er begyndt at få bedre styr på raceren end Kevin. Der trækkes jo også i egen retning internt i teamet.

Er McLaren virkelig så gode?

Efter løbet i Bahrain udtalte Jenson Button at McLaren-raceren er den næstbedste i feltet. Det kan der være flere årsager til at han gerne vil udtale: først og fremmest er det for at give sin egen præstation opmærksomhed, men det kan sagtens være lidt 'mind games' for at psyke Kevin, der så tingene anderledes og følte at raceren ikke var til point. For hvordan kan en kører ikke komme ind i pointene når han sidder i den næstbedste racer... Man må aldrig undervurdere at Button bruger medierne til at profilere sig selv på bekostning af sin holdkammerat.


Buttons kommentarer om McLaren raceren kunne ligne kalkuleret 'mind games'
(Foto: McLaren Media)

Men Button har ikke ret - og faktisk kan han få problemer med at bevise det. Lad os sætte Buttons præstation op imod konkurrenterne:

Mod Williams:
Button vinder i det første stint, ved at køre et længere stint, men på godt de samme tider. At han kan trække den længere er et plus for McLaren. Tiderne ligger generelt meget tæt, og sidst i løbet er tiderne dog bedre for Williams, måske fordi Button begynder at få problemer.


Williams ligger meget tæt på McLaren - faktisk er de stort set identiske på tiderne
(Foto: Williams F1 Team)

Mod Red Bull:
Ricciardo er generelt hurtigere og kan trække sit første stint en smule længere, hvor han faktisk er markant hurtigere end Button. Det trækker klart op til fordel for Red Bull. Andet stint er en smule bedre for McLaren, hvor Button generelt er hurtigere end australieren. Efter safety-car er Ricciardo dog klart hurtigst. Konklusion: Red Bull er stærkere end McLaren på rå speed.

Mod Force India:
De kører på samme tider og med samme strategi i det første stint. Resten af løbet kører begge teams næsten snorlige tider. Efter safety car er det igen tydeligt at Button må have haft problemer, da Perez, der ender på podiet er klart bedre på omgangstiderne. Konklusion: Force India står meget lige med McLaren og Williams.

Mod Ferrari:
Her er McLaren bedre - Alonso kommer ind tidligt til første pitstop. I andet stint er spanieren ikke hurtigere pr. omgang end Button, og er generelt heller ikke markant bedre på tredje stint. Sidst i løbet er han en smule bedre end Button, men slet ikke så markant som eksempelvis Force India og Williams. McLaren er på den rå speed bedre end Ferrari.


Ferrari kæmper - og de har ikke let ved at hænge på de Mercedes-drevne racere
(Foto: Ferrari Media)

Her er teams'ene

Det giver følgende konklusion:

Mercedes
Red Bull
McLaren / Williams / Force India
Ferrari
Toro Rosso
Lotus
Sauber
Caterham
Marussia

Det er næsten umuligt at pege på hvem der er bedst på 3. pladsen - det står helt lige mellem de tre teams. Der hælder en lille fordel til McLaren. De har været mere stabile henover de tre løb der er kørt. Williams har ikke rigtig fået materiliseret deres potentiale, mens Force India har gjort enorme fremskridt. Så i bund og grund kan McLaren og Kevin Magnussen komme til at kæmpe med om 4. pladsen - men de kan også hvis de ikke er skarpe, komme til at ligge i bunden af top 10. Så der er meget arbejde forude hvis de skal bevare deres placering og gøre sig forhåbninger om at æde sig ind på Mercedes.


Mercedes er i en klasse for sig
(Foto: Daimler Chrysler)

Benji

Læs mere om:
  • Kevin Magnussen
  • McLaren Formula 1
  • 06/04/14 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS