Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Yokohama Cup 0-1600cc

Dum fejl og afkørsel

Yokohama Cup
0-1600cc 

02/10/02 

- ødelagde Remar's løb
Morten Remar ødelagde sine egne og teamets chancer for et godt resultat ved DM-finalen på Jyllands Ringen og han var da heller ikke bange for at indrømme det var hans egne fejl der var skyld i den pointløse høst. Men popsangeren kunne alligevel finde noget positivt frem efter weekendens 2 løb.
 

"Jeg har aldrig kørt hurtigere og med så stabile tider før og jeg var hurtigste mand i fredagens warmup, med tiden 52.978, hvor alle kørte på gamle dæk. I de 2 kvallifikationer kørte jeg henholdsvis 52.831 og 52.814 der gav 8. - og 5. startposition, og det var ok set i lyset af at de fleste foran havde sat nye dæk på!".


(Foto: Motorsporten.dk)

I lørdagens heat kom Morten godt fra start men blev lukket inde bag en Toyota. Konkurrenterne fløj indenom som perle på en snor og da han passerede målstregen første gang var han nede på 11. pladsen.

"Løbet blev meget kaotisk og flere biler røg af så der var gult flag i næsten hvert sving så jeg var meget påpasselig og ville ikke tage nogle chancer, så da jeg så det gule flag var væk i Ford-kurven smuttede jeg indenom Jesper Meldahl Nielsen. Men det skulle jeg ikke havde gjort for efter løbet blev jeg disket for netop den overhaling!" Jeg blev noget overrasket men en videooptagelse viste at det var rigtigt og hatten af for Jesper Meldahl Nielsen som efter løbet pænt gjorde mig opmærksom på miseren men ikke ville nedlægge protest. Det var flagdommerne der diskede mig. Hold kæft hvor jeg ærgede mig bagefter!". Chefengineer Torben Steen Kühnel og mekaniker Lars Mortensen tog det pænt og om aftenen blev dagens incar-videooptagelser gennemgået for at finde mere fart i både Morten og bilen. Det var under alle omstændigheder nødvendigt hvis der skulle hentes billigt blik med hjem fra weekenden. Så i søndagens heat skulle det være. Med ekstraballast i bilerne foran var der en chance for at konkurrenterne blev mere medgørelige.

"Jeg fik en superstart og lå allerede treer i indersporet i sving 1 og fik kørt mig op på indersiden af Kim Lund. Men han havde nok ikke set mig for han skar ind foran mig så jeg måtte ind over curben og derved fløj ind i siden på ham, men jeg kom fri og satte efter den førende Bruno Rasmussen. Omgangen efter kom der safetycar på banen. Jesper Sally Pedersen havde åbenbart ramt Kim Lund og flere biler var kørt af!"

Selvom popsangeren nu lå til en medalje vidste han godt at pladsen ville blive svær at holde.
"Lige bag mig lå alle mesterskabskandidaterne, Peter Faaborg, Steffan Larsen, Jesper Sally Pedersen, Kim Lund og så den tidligere professionelle F3-kører Lasse Jakobsen der debuterede i klassen, men at de alle 4 ville overhale mig både indenom og udenom i det første sving efter genstarten havde jeg ikke regnet med. Jeg kørte ellers meget defensivt ned af langsiden men da jeg drejede ind fik jeg et lille puf af Faaborg så jeg røg langt ud i svinget og mistede farten så lige pludselig lå jeg på 7. pladsen. Kort efter spandt Sally og jeg fik knoklet mig op til Steffan Larsen der øjensynligt havde problemer. Jeg overvejede et kort øjeblik om jeg skulle blive bag Steffan som fra sin 5. plads ville vinde mesterskabet, men besluttede mig for at være upartisk og køre min egen chance. Så jeg pressede på og fik sneget mig forbi for enden af den lille langside. Men omgangen efter gik det galt. Ved nedbremsning for enden af langsiden fortsatte bilen ligeud og jeg røg i gruset. Da jeg kom ud igen havde jeg kun mistet 3 pladser men rattet rystede så meget så jeg troede bilen var beskadiget og valgte at trille i pit. Kun 1 omgang før målflaget. Hamrende ærgeligt og lidt pinligt!" slutter Morten som stadigvæk tror det skyldtes olie på banen og ikke en kørerfejl der var skyld i afkørselen. Men sådan er der jo så mange undskyldninger!