Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

4. plads skal ændres til medalje for Stenhuggeren

1600 Challenge 
28/03/14 

Rudi Larsen, også kaldet Stenhuggeren, bor til dagligt i Gadstrup, hvor han driver familiefirmaet Rudi Larsen Stenhuggeri. Teamet består af Rudi samt sin mekaniker Theis Reiss.
 

Rudi har haft forbindelse til motorsport gennem det meste af livet. I 1964 var han med til at indvie Københavns Gokartbane. Han har også deltaget på det Danske Landshold i Gokart og har endvidere kørt med om både EM og VM.

I 1972 blev motorsportskarrieren sat på bero, da faderens død betød, at Rudi måtte fokusere på firmaet.

Han fandt dog tid til at dyrke motorsporten igen i 2002. En Citroen Saxo blev indkøb til Saxo Cup’en, og racerlicensen blev generhveret.

Da Saxo Cup’en lukkede efter 2006 skiftede Rudi over til 1600 Challenge, hvor han samtidig købte den sølvgrå Suzuki Swift Sport, som han stadig kører med i dag.

2007 blev det til 3 sejre i 8. starter, og en 9. plads i mesterskabet, hvilket var flot klaret, når man tager i betragtning, at han kun kørte ca. en halv sæson.

I 2008 var han med helt fremme i kampen om mesterskabet. På trods af adskillige sejre blev slutresultatet dog en 2. plads i mesterskabet.


Rudi Larsen
(Foto: Denner Photo)

2009 blev desværre ikke en gentagelse. Kun 1 enkelt podieplads men trods alt en masse top 10 placering gav en 7. plads i mesterskabet.

2010 og 2011 tilbragte Rudi Larsen i Suzuki Swift Challenge, hvor det blev til henholdsvis en 3. og 4. plads i mesterskabet, med flere sejre og adskillige podiepladser.

2012 var det atter tid til Yokohama 1600 Challenge. Her blev det til en god stabil sæson, men da han sad et par weekender over, rakte det desværre ikke til top 10 i det tætte mesterskab.

2013 var en meget blandet sæson. Sæsonen startede rigtig godt med en 7. plads i årets første heat på Ring Djursland. Det blev dog ikke til mange meter i heat 2, da et sammenstød under starten med 2 konkurrenter beskadigede bilen så meget at han måtte udgå. Stort set samme historie gentog sig til årets 2. løb på FDM Jyllandsringen.

Efter sommerferien fortsatte uheldet med motorproblemer ved Grand Prix Danmark, inden at det blev til 2 gode weekender på Padborg Park og FDM Jyllandsringen.


Rudi Larsen
(Foto: Denner Photo)

Sæsonfinalen blev meget symptomatisk for hans 2013 sæson. Et åbentstående vindue betød udelukkelse fra kvalifikationen og en eksploderet motor i heat 1, endte med at sæsonens sidste heat blev til en flot opkørsel fra 27. pladsen til 12. pladsen. Så når materiellet ellers fungerede, var der stadig masser af fart i Rudi. På grund af alle problemerne i sæsonen, endte han lige nøjagtig med at mangle 1 point i Oldboysmesterskabet, til at kunne få en bronzemedalje.

I 2014 er det helt klart målet at få en medalje kørt i hus i Oldboysmesterskabet, som er for kører over 45 år i Yokohama 1600 Challenge. Teamet fortsætter endnu en sæson med den trofaste Suzuki Swift Sport. Rudi får en ekstra opgave at varetage i 2014, da han er blevet valgt til Klasserepræsentant i Yokohama 1600 Challenge

Traditionen tro bliver Rudi Larsens startnummer skiftet ud hver sæson, så det følger hans alder. Derfor bliver det startnummer 68 i 2014.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media


Læs mere om:
  • Rudi Larsen
  •