Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Herfra hvor vi står

Formel 1 
25/03/14 

Optakt til Det Malaysiske Grand Prix
Det er ikke bare årets andet løb, der skal køres søndag. Det er det andet løb i denne nye æra; det er her vi for første gang bliver lidt klogere på nogle ting. Så som om styrkeforholdet mellem de forskellige teams i Melbourne var repræsentativt, eller lettere forvrænget. Eller om Red Bull egentlig havde en fordel ud af deres brændstofforbrug i Australien. Eller om Kevin Magnussen kan gentage succesen.
 

Favoritten til at komme først på søndag må være en af de to Mercedes kørere. Bilen virkede til at være så meget i en klasse for sig selv, at selv hvis de andre allerede har halet ind på dem, burde de stadig være foran. Rosberg kørte et flot timet løb i Melbourne, mens Hamilton ikke fik så mange omgange at han kunne vise noget som helst. Dermed er det også vist at selvom bilen virker som den bedste, er det langt fra sikkert at den kører når løbet slutter.

Der er forskel på et australsk efterår i Albert Park og så Malaysias fugtige varme. Det kan koste flere biler livet i Malaysia. I Australien var mængden af tekniske defekter langt fra så højt som nogle havde frygtet. Og Mercedes har vi set, er ikke usårlige.

Der er ikke meget mellem de to Mercedes kørere. Hamilton har vundet en VM titel og er, måske fordi modersmålet i Formel 1 er engelsk, mere hypet end den tyske finne Nico Rosberg. Men det er dagsformen mellem dem der afgør hvem der kommer først. På marginalerne er Hamilton nok en anelse hurtigere, mens Rosberg er en anelse mere stabil.


Rosberg var flyvende i Melbourne og Mercedes må være favoritter igen.
(Foto: Daimler Chrysler)

Der er ikke så mange ubesvarede spørgsmål omkring Mercedes. Mest om hvor længe de kan holde forspringet. For spændingen og intensiteten i VM må man ikke håbe at det bliver alt for længe.

Red Bull havde en blandet weekend, hvor det gik godt for Ricciardo, indtil han altså blev diskvalificeret, til gengæld gik det ikke specielt godt for Sebastian Vettel, men i en retfærdig verden må han også have opbrugt sit held! Men det væsentlige var at Red Bull ikke var så farlige langt bagefter som vintertestene kunne antyde. Spørgsmålet er om de egentlig fik noget ud af deres påståede for høje brændstofforbrug.

Red Bull har anket diskvalifikationen. Det er ikke altid klogt at gøre - det har tidligere givet forhøjede straffe til de der vovede at anke en afgørelse. Hvis man kigger på reglerne ser det ud til at det østrigske hold har en ret dårlig sag; der står ganske tydeligt i reglerne at det er FIA der alene afgør om man overtræder reglerne for brændstofforbruget.

Teamets anke skal høres i forbindelse med Det Kinesiske Grand Prix til april. Inden da skal vi have kørt løbet i Malaysia og det i Bahrain. Det spændende er jo om Red Bull vil fortsætte med at nære mistillid til den af FIA uddelte benzinsensor, og stole på deres egen - og dermed risikere yderligere diskvalifikationer, eller om de retter ind og dermed indirekte erkender at FIA har retten på deres side.

For FIA kan der ikke være tvivl om at sagen skal vindes. Vinder Red Bull sagen er der dermed åbnet for at alle teams stoler mere på deres egne målere og sæsonen kan drukne i anker og modanker og afgørelser af mænd i jakkesæt fremfor mænd i kørerdragter.

Et spørgsmål vi også gerne skal blive klogere på den kommende weekend er hvordan McLarens for egentlig er. I Australien sluttede de to kørere som nr. 3 og 4 på asfalten - og det var en ganske udmærket start. Men de var langt fra Mercedes og bagfra havde de det relativt nemt. Dels fordi Ferrari raceren ikke kunne matche dem endnu, men hvis man kender til Maranello, så plejer de nok at kunne smide pengene i den rigtige retning når det virkelig gælder; og dels fordi Williams, der i øvrigt havde deres bedste løb i over et år, var uheldige.

Først blev Massa smækket af banen af en Caterham med defekte bremser. Ærgerligt for ham og for Kobayashi - og for løbet. Dernæst kørte Bottas nogle hurtige omgange og pressede de forankørende, inden han fejlbedømte et sving, kyssede muren med bagdækket og punkterede. Fejlen kan tilgives ham - det er kun hans andet år i Formel 1 og han vist at han har et ganske stort potentiale. Men det betød at han resten af løbet måtte bruge sin tid på at indhente dem han lå bagved før sit lille uheld. Det gjorde han, men ikke mere end det. Men det var tydeligt at der var mere saft i den Martini farvede Willams. Så hvordan Williams ligger i forhold til McLaren bliver et af de spørgsmål som er ganske åbne her inden weekenden.

For McLaren var Albert Park nok lidt som at vågne op af et mareridt. Efter en katastrofal sæson kom de igen på podiet. Efter det reviderede resultat kom endda begge biler på podiet. Ron Dennis har overtaget ledelsen, Eric Boullier er hentet ind fra Lotus - det virker til at der er kommet ro på de indre linjer. Udadtil kan teamet glæde sig over at Kevin Magnussen takkede for tilliden og sædet og smækkede raceren på podiet i sit første løb. Og han gjorde det med moden kørsel. At vinde var uden for hans rækkevidde, så han prøvede ikke på det.


Hivs de andre kørere ser Kevin sådan her, er det ikke helt galt!
(Foto: McLaren Media)

Det åbne spørgsmål i McLaren er dog stadig hvordan forholdet mellem de to kørere er. For Button havde en elendig kvalifikation og kom frem i feltet i Australien ved et perfekt timet dækskifte. Men hvordan er styrkeforholdet mellem ham og Magnussen hvis de begge er med i Q3?

Ferrari halsede lidt efter i Melbourne. Det gør de måske også i Malaysia, men de arbejder hidsigt for at opgradere bilen på den rigtige måde. Som tilskuer må man vel godt håbe på at den rigtige måde er en der inkluderer en skønhedsoperation. Forskellen mellem kørerne er tydelig. Alonso kørte det bilen nu kunne, mens Raikkonen nærmest virkede en smule resignerende. Point skal der nok komme flere af, men de skal helst med i front, for at de selv har det sjovt.

Så er der alle de andre! Toro Rosso klarede sig godt sidste gang, specielt i kvalifikationen. Men de risikerer at blive presset bagfra, der var jo et par verdensmestre eller tre, der ikke kom i Q3. Force India kan være glade ofr Hülkenberg der udnyttede bilens potentiale. Der er måske endda en hel del mere i bilen, end vi så i første løb. I så fald kan teamet få et rigtig godt år. Til gengæld var Sergio Perez lidt ligegyldig - han arvede dog et point.

Sauber virkede til at have masser af arbejde foran sig - og det gjorde Caterham og Marussia sådan set også, bare på en anden måde. Så er der Lotus tilbage. En rodet sæsonoptakt har sat dem tilbage - og hvis de skal gøre sig håb om at komme ind i varmen igen, så skal de vise en vis fremdrift i forhold til første løb.

Så herfra hvor vi står er der stadig en masse ubekendte i Formel 2014. Men der er konturer af noget der kan blive virkelig godt. Men Mercedes vinder i Malaysia, hvis de ikke går i stykker.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Albert Park
  • Sepang
  • 14/03/16 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1
  • 14/03/30 - Sepang - Formel 1 - FIA F1
  •  



    Er din virksomhed klar til robotter?