Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

Polo’en og Kaffemanden kommer igen

1600 Challenge 
14/02/14 

Søren Lyck, Lyck Motorsport, er bosat i Esbjerg, hvor han arbejder som ”Kaffe-tekniker” ved Cafax.
Lyck-motorsport består som udgangspunkt kun af Søren, men teamet arbejder også sammen med Omotorsport, hvilket har været et godt samarbejde gennem de seneste mange sæsoner.
 

Teamet startede i 1999 i folkerace. Efter 5 gode sæsoner, med bl.a. en bronzemedalje i mesterskabet, valgte han at skifte op til Rallycross i 2003.

2006 sæson gav en 6. plads i mesterskabet, som den bedste placering inden det efterfølgende stod på Rallycross 0-1600 Gr. N. Her blev det for alvor til topplaceringer. 2007 var det en 5. plads, og 2008 blev det forbedret til en 3. plads.

2009 lykkedes det endelig at få den hvide og røde Honda Civic kørt helt frem i mesterskabet, så den store pokal kunne tages med hjem til Esbjerg. Det endda med udelukkende podiepladser gennem hele sæsonen!


Søren Lyck
(Foto: Lyck Motorsport)

2010 skiftede Søren Lyck op til Division 1a, men de nødvendige budgetter var væsentlig større end i Gr. N, så det blev kun til en halv sæson inden 2011 atter blev en Gr. N sæson.

2011 og 2012 i Rallycross Gr. N 0-1600 var dog ikke helt så sjove resultatmæssigt som de foregående, så Lyck-motorsport valgte at kigge mod asfaltbanesporten, for at få nye udfordringer. Det blev til en enkelt start i Youngtimer mesterskabet på Ring Knutstorp, og det gav så meget blod på tanden, at han valgte at blive i asfaltbanesporten.

En VW Polo 4 Gti blev købt ind, og herfter stod vinteren 2012/2013 på opbygning af den.


Søren Lyck
(Foto: Denner Photo)

2013 blev til en meget svær sæson for teamet. Ved første løb var der problemer med motoren, og ved 2. løbsweekend var der problemer med motorstyringen. Ved 3. løbsweekend begyndte der at komme lidt fart i bilen, men så drillede undervognen lidt. På trods af alt det, fik Søren mere og mere fart i bilen efterhånden som han fik flere kilometer i den. Det var dog en noget skuffet kører der måtte se sig henvist til en 19. plads i DIF Danmarksmesterskabet, og en 5. plads i Rookiemesterskabet.

De positive takter sidst på sæsonen har dog givet så meget interesse for asfaltbanesporten, at han fortsætter i Yokohama 1600 Challenge i 2014. Indtil videre er der planer om at deltage ved de 2 første løb før sommerferien, og derefter vurderer om der er kommet så meget fart i bilen, at der også skal fortsættes i de resterende løb. Målet er at køre top 10 løbsresultater hjem med VW Polo’en i 2014 – og hvis ikke det lykkes, må der en ny bil til i 2015.

Og som han selv siger, så kan han på trods af den forfejlede debutsæson, nok ikke snige sig med i Rookiemesterskabet igen i 2014…

Søren Lyck fortsætter med hans mangeårige startnummer – nummer 49.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media


Læs mere om:
  • Søren Lyck
  •