Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Opel Adam 1,4 Slam 100 hk – her signaleres farverig livsstil

Biltest 
13/01/14 

Med udstyrsvarianter som Jam, Glam og Slam og farver med navne som James Blond, Red 'n Roll og Pump up the Blue, er der ingen tvivl om, at Opel Adam sigter mod et ungt klientel. Kan den lille tysker så leve op til forventningerne.
 


Opel Adam 1,4 Slam 100 hk
(Foto: Ib Trebbien)

Hvis man skuer hunden – eller testbilen – på hårene er svaret ja. Den sort/gule bil ligner både ude og inde et muntert udstyrsstykke.

Udvendigt sørger sorte stafferinger på bilens gule lak, og ditto på de sorte områder, for at Adam skiller sig ud fra de den den sort/grå masse, som ellers præger billedet. Og festen fortsætter indvendigt med ternet loftbeklædning og gule kontrastfarver på sort baggrund på rat, gearstang, håndbremsegreb, instrumentbord og sæder.

Disse ting er dog en del at Extreme udstyrspakken, som man betaler ekstra for.

Store 7x18” fælge med 215/45 dæk er med til at give den lille bil nogle kontante styreegenskaber. Den har et meget direkte styretøj samtidig med, at den har en ret markant trang til selvopretning. Ganske underholdende på korte ture, men måske lidt trættende i længden.


Opel Adam 1,4 Slam 100 hk
(Foto: Ib Trebbien)

1,4 Slam 100 hk er topmodellen, og det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg havde store forventninger til bilens præstationer.

Men her blev jeg noget skuffet. Trods sine 100 hk er den ingen raket.

Det har Opel heller ikke påstået. Hvis jeg på forhånd havde nærlæst specifikationerne ville jeg vide, at den lille bil har en køreklar vægt på 1135 kg. Derfor skal hver ”hest” flytte ca. 11 kg, hvor en Citroën AX Sport for 23 år siden kunne nøjes med 7,4 kg. Omregnet skal en moderne Adam altså have over 150 hk for at følge den gamle franskmand til dørs. Ganske tankevækkende, ikke.

Så længe man holder sig til bykørsel med enkelte afstikkere på landevejen og afholder sig fra accelerationsdueller på motorvejen føles Adam 1,4 dog trods alt ganske kvik.

Dens største problem lige nu er nok prisen. Med ekstraudstyr står testbilen i kr. 217.470,- excl. levering, og til den pris er der faktisk mange spændende alternativer.


Opel Adam 1,4 Slam 100 hk
(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta

Model Opel Adam 1,4 Slam 100 hk
Type 3-dørs hatchback, 4 pladser
Motor 1398 ccm benzinmotor, 4 cyl., maks. ydelse 100 hk / 74 kW ved 6.000 o/m. Maks. drejningsmoment 130 Nm ved 4.000 omdr./min..
Transmission 5-trins manuel gearkasse, forhjulstræk
Undervogn For: McPherson. Bag: Torsionsstænger
Maks. hastighed 185 kmt
Acc. 0-100 11,5 sek.
Officielt forbrug v. blandet kørsel 19,6 km/l
½ årlig ejerafgift Kr. 560,-
Pris som testet fra Kr. 179.990,- plus levering, og ekstraudstyr (for kr. 33.798,-)