Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Fiat 500 L Twin Air Turbo 0,9

Biltest 
29/11/13 

- man kan da ikke gøre for, at man har charme...
Den hedder Fiat 500, men er reelt en MPV version af Punto’en, og dermed efterfølger til den oprindelige Fiat Multipla.
Ikke den for øvrigt meget vellykkede Multipla fra starten af 0’erne, men derimod den Fiat 600 baserede Multipla fra 50’erne og 60’erne
 

Jeg synes ikke, at en Fiat 500 L er specielt køn. Den kører heller ikke bedre ned gennemsnittet, og testbilen var tørstig som en brøndgraver i Sahara. Men på forunderlig vis er jeg alligevel fascineret af den farverige italiener.


(Foto: Ib Trebbien)

Den hedder Fiat 500, men er reelt en MPV version af Punto’en, og dermed efterfølger til den oprindelige Fiat Multipla. Ikke den for øvrigt meget vellykkede Multipla fra starten af 0’erne, men derimod den Fiat 600 baserede Multipla fra 50’erne og 60’erne.
Det eneste den har til fælles med den ”almindelige” Fiat 500 er frontens design, og så den uforklarlige charme, der får mig til at tænke positive tanker om bilen.
En del af forklaringen ligger nok i indpakningen. Farverne er festlige og trykker på kontakter i underbevidstheden. Man kan ikke afskrive det som ren nostalgi, for bilen appellerer i høj grad til et publikum, der ikke har oplevet inspirationskilderne.


(Foto: Ib Trebbien)

Men Fiat 500 er i alle varianter en bil, der rækker ud efter følelserne, og det er her italienerne har ramt plet. Det betyder dog ikke, at man helt har glemt funktionaliteten. Kabinen i den godt 4 meter lange bil virker overraskende rummelig og fleksibel. Desuden man har et godt udsyn fra førerpladsen.
Det eneste i kabinen, der skuffer lidt, er sæderne, der har for korte siddeflader. Det går ud over både lårstøtte og komfort.
De gode pladsforhold gælder også bagagerummet, hvor bunden efter behov kan flyttes op eller ned i tre forskellige niveauer. En praktisk detalje, hvis bagagen f.eks. ikke tåler at blive stablet.
Testbilen var bestykket med Fiat's to-cylindrede Twin Air Turbo motor, der her yder 105 hk. Det er en omdrejningsvillig sag med en sprød lyd ved høje omdrejninger.
Desværre bliver Twin Air motoren også ret tørstig, når man kører med høje omdrejninger, så det er nok ikke den, man skal vælge, hvis bilen skal bruges som pendlerbil. Men så har Fiat jo en glimrende Multijet dieselmotor som alternativ.
Og så kan man få sin Fiat 500 L leveret i et utal af festlige farvekombinationer, både ude og inde. Forfriskende i en tid, hvor trafikbilledet domineres af en trist og anonym sort/grå masse.


(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta

Model Fiat 500 L Twinair Turbo
Type 5-dørs Mini MPV, 5 pladser
Motor 875 ccm turboladet benzinmotor, 2 cyl., maks. ydelse 105 hk / 77 kW ved 5.500 o/m. Maks. drejningsmoment 145 Nm ved 2.000 omdr./min..
Transmission 6-trins manuel gearkasse, forhjulstræk
Undervogn For: McPherson. Bag: Torsionsstænger
Maks. hastighed 180 kmt
Acc. 0-100 12,3 sek.
Officielt forbrug v. blandet kørsel 20,3 km/l
½ årlig ejerafgift Kr. 1.380,-
Pris som testet fra Kr. 211.990,- (kampagnepris) plus levering, og ekstraudstyr

Testet og fotograferet af Ib Trebbien