Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Touring Car Championship

Højt spil i Macau

WTCC 
18/11/13 

Den tidligere portugisiske koloni Macau må være østens svar på Monaco. Kendt for spillecasinoer og en weekend med masser af dramatisk motorløb i de overvejende smalle gader. 2013 udgaven blev ingen undtagelse.
 

Løb 1
Modsat så mange andre VM-afdelinger i Macau, blev dagens første løb en nogenlunde rolig og udramatisk affære. Den nykårede verdensmester, franskmanden Yvan Muller (Chevrolet Cruze) startede som så ofte før, fra pole.

Hondas Tiago Monteiro startede to´er foran holdkammeraten Gabriele Tarquini, med 2012-verdensmestren Rob Huff (SEAT Leon) og Norbert Michelisz (Honda Accord)på de næste pladser. Tarquini kom desværre ikke til start. Team´et havde skiftet motor på Accord´en hvilket er lig med en startplads bagest i feltet, men der var åbenbart stadig tekniske problemer, det betød, at andenpladsen i VM pludselig lå lige til Tom Chiltons højreben..


(Foto: FIA-WTCC)

Første løb var med rullende start som Yvan Muller tog i sikker stil med Monteiro og Huff på de næste pladser. Første sving efterstarten i Macau er ALTID kritisk, her plejer at være sammenstød og godt med buler, i værste fald rødt flag eller safety-car! Men på mirakuløs vis slap alle igennem uden problemer.

Yvan Muller fik hurtigt ”slået et hul” til Monteiro og Huff, efter første omgang næsten 2 sekunder og 2.5 efter tredje omgang.

Der var store forventninger til James Thompsom og Lada efter de frie træninger, hvor den tidligere DTC-kører var med helt fremme. Thompson måtte dog i pit med Granta´en efter første omgang, kom med igen, men udgik på tredje omgang.

Allerede på anden omgang fik Tom Chilton problemer. En tur i autoværnet betød en noget bukket Chevrolet Cruze, som humpede tilbage i pit. Rå mængder af rød og hvid gaffa-tape fik imidlertid Cruzen klar til løb to!

I løbet kæmpede Monteiro og Huff en tæt kamp om andenpladsen, mens Yvan Muller stille og rolig øgede afstanden og på et tidspunkt havde en (i motorsport) solid føring på 2.7 sekunder. Mest dramatik i første løb sørgede ”skurken” Pepe Oriola for, da han på forunderlig vis fik sin Chevrolet Cruze så meget på tværs, at et stykke af banen var indhyllet i blå dækrøg. Det blev måske overgået af letten Calko som uprovokeret smed sin SEAT Leon i barrieren så banen var oversået med SEAT-stumper. Heldigvis var det sent i løbet og officials på Macau-banen må i den grad roses for hurtig handling i forbindelse med uheld!

Yvan Muller vinder ganske udramatisk foran Tiago Monteiro, Rob Huff, Nobert Michelisz og Alex McDowall.

Efter denne afdeling kan James Nash kåres som mester i privatkørernes mesterskab.


(Foto: FIA-WTCC)

Løb 2
Hvad første løb manglede i dramatik og spænding, kom i rigt mål i andet løb! I pitten blev der arbejdet på Tarquini´s Honda Accord. Den tidligere verdensmester skulle under alle omstændigheder starte sidst fra pitten.

Startrækkefølgen til løb 2 var kvalifikationen til løb 1 i omvendt rækkefølge. Det betød en BMW på pole!! Løbet i Macau var sidste optræden for BMW som har fejret store triumfer i WTCC og i ETTC inden da. Hvem husker ikke giganternes kamp BMW vs Alfa Romeo i ETCC og senere i starten af WTCC. BMW har i år været en skygge af sig selv, med få topresultater.

Men en pole til den erfarne ræv Tom Coronel kunne meget vel betyde en afskedssejr til ”Die Herren aus Bayern”, især da løb 2 var med stående start, ren guf for en baghjulstrækker!

Efter Tom Coronel og BMW fulgte James Thompson i Lada, James Nash, Tom Chilton og Alex McDowell alle i Chevrolet Cruze.

Tom Coronel tager som ventet starten med James Thompson, James Nash og Tom Chilton på de næste pladser.

Allerede mindre end en halv omgang inde i løbet, tager ungarske Norbert Michelisz en noget risikabel chance og banker i barrieren, ryger tilbage midt i feltet og forårsager et større sammenstød! Flere biler er ude og der er brand i Tom Boardmans SEAT!

Løbet får rødt flag og alle triller tilbage til gridden… ja dem der kan ved egen hjælp! Banen ryddes i rekordfart (ros igen til officials!!)


(Foto: FIA-WTCC)

Restart: Tom Cornel igen hurtigst uden af starthullet, med Thomson, Nash og Chilton lige efter. Den tyske veteran Franz Engstler (BMW) sætter hurtigste omgang!! Thompsom er tændt og presser Tom Coronel i BMW. Lurer der en sensation? Kan Lada´en vinde eller i den mindste snuppe en podieplads, det ser lovende ud. Tom Coronel er gammel i faget, så han for slået et hul og overlader Thompson, Nash, Chilton og Huff som pludselig igen er med helt fremme, at slås om andenpladsen.

Tiego Monteiro skubber Yvan Muller i barrieren, heldigvis for Muller er det en af de bløde ”luftpude”-barrierer. Muller kan fortsætte, men Monteiro må i pit og udgå med en ødelagt bremseskive. I mellemtiden har Gabriele Tarquini kørt sig op fra 33. og sidstepladsen til en placering som nummer 17!

Tom Coronel tager afstand, det ser ud som en ”happy end” for BMW…men ak Tom Chilton i Gaffa-cruzen kører langsomt rundt på banen, ganske udramatisk. Men så kommer den lokale De Jesus i Honda Accord og høvler ind i Chilton og stiller Honda´en på tværs foran Chiltons Cruze. De gule flag er hurtigt ude og det meste af feltet passerer uheldstedet to gange… så pludselig er ”helvede løs”: Jeg er faktisk i tvivl om, om der var rødt flag eller stadig ”full course yellow”, men pludselig kommer en flok høvlende med høj fart og kører lige ind i de havarede biler og det fortsætter… en kæmpe skrotbunke, og så i hvert fald rødt flag!!

Normalt er der 22-24 til et WTCC løb, i Macau 34 startende og heriblandt flere ”lokale”. Mange af dem desværre uerfarne i VM-sammenhæng… her burde der måske strammes meget op og stilles større krav. FIA´s præsident Jean Todt var til stede i dag og har forhåbentlig gjort lidt notater.

Det betød endnu en ufrivillig pause, men igen ros til officials for hurtigt rydningsarbejde. Pausen viste, set med danske noget måske positivt: Michel Nykjær og far Jens Nykjær i samtale med folk fra Honda! En Accord i 2014 til Michel var det ikke det værste!! Fingers crossed!

Det tegner til en historisk afgørelse da løbet gives frit igen: En BMW sejr mærkets sidste optræden i WTCC og den første podieplacering til Lada!

Tom Coronel tager igen starten i BMW´en men ret hurtigt snupper Rob Huff andenpladsen fra James Thompson og lidt efter er også James Nash forbi i Chevrolet Cruze.

Det sidste spark får James Thompson, da Pepe Oriola lige pressen snuden i siden på Thompsons Lada og sender ham i barrieren… over and out!

Rob Huff stikker af i Leon´en mens Oriola og Coronel kæmper om andenpladsen. På sidste omgang kommer Oriola forbi Coronel, BMW må ”nøjes” med en tredjeplads i sidste løb. Men vel egentlig meget bedre end forventet, trods alt og Tom Coronel ser da nogenlunde tilfreds ud efter løbet.

Rob Huff vinder løbet i sin sidste optræden for SEAT, næste år er Huff fabrikskører hos Lada. Huff har i løb to kørt sig fra en startplacering som nummer 7 til førstepladsen, ikke ringe i Macau. Muller slutter trods afkørsel på en respektabel sjetteplads og Tarquini kører sig fra sidstepladsen til en niendeplads og to velfortjente VM-points.

Slutplaceringer i løb 2: Huff, Oriola, Coronel, Nash, McDowell, Muller. Veteranen Franz Engstler ender på en flot ottendeplads,

WTCC 2013: Yvan Muller vinder VM for kørere, Honda vinder konstruktørernes VM, James Nash vinder privatkørernes VM og Ray Mallock (Muller/ Chilton) vinder teammesterskabet.

Danske Michel Nykjær slutter som samlet 7´er i kørernes VM og på en flot tredjeplads i privatkørernes mesterskab. Det på trods af, at Michel ikke har kørt de sidste 3 afdelinger/ 6 løb! En tredjeplads i VM og en sikker førsteplads i privatkørermesterskabet røg desværre på den konto. Men Team Nykjær var ”på banen” i Macau og i samtale med bl.a. Honda, der kunne være noget i gære til 2014…??

Them

Læs mere om:
  • Macau
  • 17/11/13 - Macau - WTCC - FIA VM
  • Macau - 1. løb - resultat
  • Macau - 2. løb - resultat
  •