Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

DTM

To mesterskaber skal afgøres på legendariske Hockenheimring

DTM 
16/10/13 

DTMMike Rockenfeller er individuel mester
Audi, BMW og Mercedes kæmper stadig om holdmesterskabet og konstruktørmesterskabet, hvilket selvfølgelig har en stor betydning når DTM-sæsonen 2013 skal gøres op i henholdsvis Ingolstadt, München og Stuttgart.
 

Konstruktørmesterskabet ligner dog kun en duel mellem Audi og BMW, da Mercedes kun har en teoretisk chance for at ende som den bedste konstruktør efter weekenden, da de skal have mindst 87 point ud af de 101 point, der køres om i hver afdeling. Derudover må Audi så ikke få et eneste. Specielt set i lyset af de seneste par løb, så virker det en anelse urealistisk. Det er dog kun 8 point der skiller BMW og Audi, så der kan alt ske. Mon så ikke fx Bruno Spengler kan finde den sidste motivation – bare for at gøre BMW til den bedste konstruktør.


Bruno Spengler
(Foto: Media Office Theisen)

I holdmesterskabet har hvert mærke et hold inden for blot 10 point, så der er virkelig spænding. Måske kan de unge talenter, Christian Vietoris og Robert Wickens fra STIHL/AMG Mercedes holdet finde farten igen og lave en stor pointhøst, hvilket de har vist sig i stand til tidligere på sæsonen. Audis DTM-chef udtaler dog at Ingolstadt-drengene selvfølgelig også tager til Hockenheim i håbet om at sikre sig flere mesterskabspokaler – motivationen skulle være i top.


Christian Vietoris
Foto: Media Office Theisen)

Den 4,574 kilometer lange Hockenheimring rangerer blandt de populærer baner for mange DTM-chauffører. Grunden, udover den unikke stemning på den stadion-lignende motodrom, er de særlige kendetegn ved banen, der betragtes som teknisk udfordrende på grund af sin blanding af hurtige sving og langsomme sektorer. Den lange Parabolica med efterfølgende hårnålesving tilbyder nogle af de bedste overhalingsmuligheder i hele DTM-kalenderen. Lagsiden giver mulighed for optimal udnyttelse af Drag Reduction System (DRS). Desuden er Hockenheimring den eneste bane, hvor der bliver kørt to gange på en sæson, hvorfor alle hold har løbserfaring med racerne fra denne sæson med i bagagen – og nu har de fået meget mere erfaring med det bløde optionsdæk.

BMW overraskede alt og alle sidste år med en fantom-genfødsel i DTM-serien, hvor de gjorde rent bord – trods de havde fremlagt en ydmyg treårsplan. Måske vil de, afhængig af weekendens resultater, se tilbage på 2013-sæsonen som en overgangssæson, da de næste år ruller ud i den nye M4. De kan trods alt ikke tillade sig at være skuffede, da spændingen var intakt meget længe. Og heldigvis for DTM og sporten i al almindelighed, så virker alle tre konstruktører meget ligeværdige – modsat andre dele af motorsorten. Stjernen fra Stuttgart har dog kun skinnet i korte perioder, hvilket i mange tilfælde har skyldtes uheld og personlig fejl – men den har dog strålet flot og klart i enkelte weekender.

Hver løbsweekend starter altså som et uforudsigeligt sportsligt kapløb, hvor det hold - med den bedste strategi, de bedste fortolkninger af fx telemetridata og dertil tekniske setup og selvfølgelig en chauffør der kan omsætte disse forhold til det optimale – det hold ender ganske enkelt øverst podiet.


Podiet efter løbet på Circuit Park Zandvoort
(Foto: Media Office Theisen)

DTM-weekenden følges som sædvanlig bedst på den tyske kanal ARD, der sender den altid spændende kvalifikation nu på lørdag fra 14.30 til 16.00. Løbet bliver vist på samme kanal fra 13.15 til 15.30. Som en lille ekstra event bliver det nye DTM computerspil præsenteret nu på fredag, så hvis du igen i år kun har sokker og nye underbukser på ønskesedlen, så kan du allerede notere DTM-spillet, som skulle komme i handel inden jul.

Michael Nygaard Pedersen

Læs mere om:
  • Hockenheim
  • 20/10/13 - Hockenheim - DTM
  •