Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

Spænding helt til sidste heat

1600 Challenge 
11/10/13 

Yokohama 1600 Challenge leverede spænding til allersidste meter af den Danske asfaltbanesæson 2013, da den 7. og sidste afdeling blev kørt på Padborg Park. Sæsonen igennem havde der været en utrolig tæt kamp om DIF Danmarksmesterskabet, men også i Oldboys- og Rookiemesterskaberne.
Nicolai Nielsen kom til sidste afdeling som mesterskabsførende i det generelle mesterskab, foran Steffen Petersen og Morten Jespersen.
 

Nicolai var også i spil til Rookiemesterskabet, men indtog her 2. pladsen efter Karsten Olsen, og var tæt forfulgt af Nicki E. Kristensen på 3. pladsen.

Oldboysmesterskabet skulle afgøres mellem Henrik Sørensen og Michael Scharstein, som var trukket så meget fra i mesterskabet, at Rudi Larsen og Søren H. Lauridsen måtte kæmpe om bronzemedaljen.


Der er altid tæt kørsel i Yokohama 1600 Challenge. Her er Kasper Nybo foran Dennis Bannergård, Henrik Sørensen, Steffen Petersen, Morten Jespersen og Ole Petersen.
(Foto: Ulrik Ærenlund)

Lørdag morgen havde der været mulighed for at tilkøbe en ekstra træning forud for den normale træning lørdag middag. I begge træninger var Nicolai Nielsen hurtigste mand foran Morten Jespersen. Nicolai Nielsen har derved været hurtigst i samtlige træninger kørt i år, ved samtlige løbsweekender. En imponerende bedrift af den unge Rookiekører.

Under middagens træning blev de 2 efterfulgt af Steffen Petersen og Jonas Lynge. Den sidstnævnte havde fået skiftet motoren efter havariet på FDM Jyllandsringen ugen før, og var nu helt klar til finaleweekenden.

Jesper Bendsen var så uheldig at få problemer med motoren, som hele tiden gik i nødprogram. Han valgte derfor at pakke teltet sammen og køre hjem allerede lørdag eftermiddag, så det var en kedelig sæsonafslutning for ham.


Debutanten Kenneth Jerkel havde en blandet weekend med koblingsproblemer i heat 1, men fuldførte heat 2 og forbedrede omgangstiderne for hver kilometer på banen.
(Foto: Ulrik Ærenlund)

Søndag morgen skulle kvalifikationen køres. Morgenen havde stået på tæt tåge, men solen havde skinnet flot på banen i 1 god times tid, inden at det nu 29 bils store felt kørte på banen. Den drilske morgentåge snød rigtig mange kørere, som havde regnet med at banen allerede var tør. Men asfalten var stadig våd, og det gjorde, at der blev kørt tider op imod 20 sekunder langsommere pr. omgang.

Derfor valgte adskillige teams også at skifte til regnvejrsdæk og kørte så mindst 5 sekunder hurtigere end kørerne på tørvejrsdæk. Det kunne også aflæses klart af resultatet, hvor top 12 havde sat tiderne på regnvejrsdæk.

Nicolai Nielsen tog sæsonens 6. Pole Position ud af 7 mulige, mens Morten Jespersen endnu engang indtog 2. pladsen. Overraskelsen kom på 3. pladsen, da Ole Petersen havde kørt 0,5 sekund hurtigere end storebroren Steffen Petersen på 4. pladsen. Ole kørte denne weekend sin første asfaltbaneløb, efter at have kørt gokart i mange år.

11.25 søndag formiddag var det tid til heat 1. Nicolai Nielsen trak stille og roligt væk fra forfølgerne i den lille blå VW Lupo GTI, og endte med at se det ternede flag henholdsvis 3 og 5 sekunder før Morten Jespersen og Steffen Petersen. Top 6 i løbet var forholdsvis udramatisk uden de store kampe, mens der til gengæld blev kæmpet hårdt længere nede i feltet.


Hele feltet under starten af heat 1
(Foto: Ulrik Ærenlund)

Rudi Larsen havde kørt sig flot op fra sidste startposition til 19. position, da motoren på hans Suzuki Swift Sport valgte at give op med en kæmpe røgsky til følge. Leif Juhl var endnu engang uheldig at få problemer med bilen. Gearkassen på hans Toyota Corolla valgte at stå af, så han måtte køre i pit allerede på 3. omgang og heller ikke kunne starte heat 2.

Bernth Stott Jørgensen havde en rigtig god kamp med Lars Gårdsøe, Jacob Ommen og Jimmy Bob Søgaard Jensen, inden at Jørgensen desværre fik udbremset sig selv i Yokohama hårnålen.

Nicolai Nielsen vandt duellen i Rookiemesterskabet foran Nicki E. Kristensen og Ole Petersen, mens Karsten Olsen var så uheldig at få problemer på allersidste omgang, og derved måtte nøjes med 4. pladsen foran Søren Lyck. Derved gik Nicolai i føring af det mesterskab inden heat 2 skulle køres. Så spændingen blev virkelig intensiveret her.

Det lykkedes for Henrik Sørensen at holde god afstand til Michael Scharstein gennem hele løbet og trække yderligere et par point fra den sidstnævnte i Oldboysmesterskabet. Søren H. Lauridsen tog 3. pladsen foran Jimmy Bob Søgaard Jensen og Michael Christensen.


Jacob Ommen var flyvende i kampen mod Jimmy Bob Søgaard Jensen. Denne manøvre gav dog 3 strafsekunder, da han ramte floppys.
(Foto: Ulrik Ærenlund)

Kasper Nybo havde for 2. løbsweekend i træk kørt sig hjem på 8. pladsen i heat 1 og skulle derfor starte på Pole Position til løb 2, foran Henrik Sørensen og Ole Petersen. Heldigvis gik det meget bedre denne gang, og Nybo forsvarede føringen suverænt foran Dennis Bannergård helt indtil 9. omgang, hvor det lykkedes både Bannergård og Steffen Petersen at komme forbi. Omgangen efter kom Nicolai Nielsen og Morten Jespersen også forbi, men det blev alligevel til asfaltbanekarrierens bedste placering med en 5. plads.


Kasper Nybo førte længe feltet an i heat 2, foran Dennis Bannergård, Steffen Petersen og Morten Jespersen m.fl.
(Foto: Ulrik Ærenlund)

Dennis Bannergård tog derved sæsonens første (og sidste) heatsejr, i en efterårssæson som ellers har været plaget af store tekniske problemer. Men teamet havde fået styr på mekanikken og kunne køre først over målstregen.

Midt i heatet blev der nogle omgange bag Safety Car da Ole Petersen og Karsten Olsen stødte sammen på vej ned mod Big Mag svinget, og begge endte i sandkassen. Heldigvis fik redningsfolkene hurtigt bilerne bjærget, så løbet kunne genoptages. Det udnyttede Rudi Larsen til fulde og fik sig kørt fra 27. startposition helt op til 12. pladsen. Virkelig flot kørsel, som bevidste at man stadig kan køre stærkt selvom der står 1946 på dåbsattesten! Rudi havde lånt Bernth Stott Jørgensens Suzuki Swift Sport til heat 2, da hans egen jo var udgået med motorskade i heat 1.

Indsæt IMG5061 Foto: Ulrik Ærenlund Fototekst: Henrik Sørensen fik lov til at hive reservebilen frem til heat 2, da hans normale bil begyndte at gøre kvaler i slutningen af heat 1.

Nicolai Nielsen vandt derved DIF Danmarksmesterskabet i overbevisende stil foran Steffen Petersen og Morten Jespersen. Nielsen blev derfor med kun 17 år og 6 dage den yngste mester i Kørerforeningen Gr. N’s historie, som står bag Yokohama 1600 Challenge og den tidligere Advan Cup m.v. En historie som strækker sig helt tilbage til 1982.

Så virkelig imponerende kørt af den unge gut fra Aabenraa.


Nicolai Nielsen DIF Danmarksmester foran Steffen Petersen og Morten Jespersen.
(Foto: Ulrik Ærenlund)

Dennis Bannergård tog sig af den utaknemmelige 4. plads. Den mesterskabsførende efter sæsonstarten samt Grand Prix Danmark, fik så mange tekniske problemer med bilen ved 5. og 6. afdeling af mesterskabet, at enhver mulighed for medaljer derefter hurtigt forsvandt.

Henrik Sørensen tog sejren i Oldboysmesterskabet – og derved også titlen foran Michael Scharstein. Søren H. Lauridsen havde fået så mange point på kontoen, at han kunne tage 3. pladsen i mesterskabet med kun 1 points forspring til Rudi Larsen, selvom Rudi sluttede 3er i heat 2.


Henrik Sørensen Oldboysmester foran Michael Scharstein og Søren H. Lauridsen.
(Foto: Ulrik Ærenlund)

Nicolai Nielsen doblede op på titlerne ved også at tage sejren i Rookiemesterskabet med endnu en sejr i heat 2 foran Nicki E. Kristensen og Jonas Lynge. Kristensen tog sig også af 2. pladsen i mesterskabet, mens Karsten Olsen faldt fra 1. pladsen helt tilbage på 3. pladsen, efter kun at have scoret 5 point denne weekend.


Nicolai Nielsen Rookiemester foran Nicki E. Kristensen og Karsten Olsen.
(Foto: Ulrik Ærenlund)

Dermed blev en utrolig tæt og spændende sæson afsluttet af på bedste vis med alle afgørelser i sæsonens sidste heat.

7 forskellige kørere i 5 forskellige bilmærker/modeller har vundet et heat i år, og hele 11 forskellige kørere fordel på 6 forskellige bilmærker/modeller har været på podiet i løbet af sæsonen. Med et gennemsnit på næsten 23 kørere pr. weekend må det siges at Yokohama 1600 Challenge 2013 har været en stor succes.


Nicolai Nielsen – Årets helt store vinder i både det generelle mesterskab og Rookiemesterskabet.
(Foto: Ulrik Ærenlund)

Derfor skal der lyde en stor tak til alle kørerne, som har været en del af klassen i år. Vi håber selvfølgelig at se jer tilbage i 2014 – men selvfølgelig også at se en masse nye kørere.

I 2013 kom der 11 nye kørere til klassen, og alle var debutanter i asfaltbanesporten, med en baggrund i gokart eller rallycross verdenen, men også en enkelt som total motorsportsdebutant. Der er plads til alle i Yokohama 1600 Challenge.

Tak til de 3 Danske baner som vi besøgte i 2013 – vi glæder os allerede til at besøge jer igen i 2014, når sæsonen starter i april/maj måned.

Tak til alle jer som har fulgt klassen gennem hele året – vi glæder os selvfølgelig også til at se jer ude på tribunerne og i paddocken i 2014.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge
JJ Media


Læs mere om:
  • Padborg Park
  • 06/10/13 - Padborg Park - 1600 Challenge - DM
  •