Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Sikker sejr til Vettel

Formel 1 
06/10/13 

Fjerde VM er nu kun matematisk usikker
Da lysene blev slukket i Korea, kørte Vettel afsted. Og fra da af var det sådan set kun ved de to SC perioder, at han havde selskab. Ellers havde tyskeren en ganske ensom eftermiddag. Med sejren har han reelt sikret sig VM. Han kan udgå i tre løb, Alonso kan vinde dem alle tre, og Vettel vil stadig være i front i VM. Og selv hvis Vettel skulle udgå, virker Alonso ikke som en oplagt vinder.
 

Der var ikke så meget andre kunne gøre i dag. Vettels bil er bare bedre, og Vettel kan i den grad udnytte bilen. Og så er der egentlig ikke mere at sige om vinderen af løbet. Han kom, han kørte, han sejrede. Hans forspring er nu på 77 point til Alonso og lige over 100 til Raikkonen. Med fem løb tilbage giver det yderst begrænsede muligheder for andre til at indhente forspringet. Specielt når man tager dagsformen i betragtning. Hvis det var Vettel der skulle hente 77 point på fem løb ville det virke mere sandsynligt.

Men hvis man ser bort fra den manglende kamp om førstepladsen, var der en del opløftende momenter i dagens løb i Korea. Der var for eksempel Kimi Raikkonen der kørte sig fra en middelmådig startplacering til en 2. plads. Finnen virker ikke altid helt skarp i tidskørsler, men når vi kommer til løbene virker han faktisk til at kunne køre lige op med Vettel, hvis altså bare bilen havde været det bedre. Men at blive nr. 2 efter Vettel i øjeblikket, er vel næsten det bedste man kan forvente, når man sidder i en anden bil.

Undervejs, på vej mod 2. pladsen måtte Raikkonen lave en overhaling på Grosjean, der prøvede at forsvare sig, inden for rammerne af hvad der er tilladt. Men forgæves, finnen ER bare det køligere. Senere fik Grosjean besked over radioen fra pitten, at han var hurtigere end Raikkonen og han bare skulle presse ham. Det er sjældent at høre pitten ligefrem opfordre til intern kamp. Men fair nok, men i virkeligheden var Grosjean for langt fra Raikkonen til virkelig at gøre andet end at presse ham til at køre hurtigere.

Men under alle omstændigheder var det en mere end godkendt præstation af franskmanden. Lotus har vist ham stor tillid indtil nu og han har vist at han er hurtig og kan komme på podiet. Nu skal han til at vise at han kan leverer konstant og tage teten i teamet efter en personlighed som Raikkonen. Grosjean har fået en stor chance, og den skal han udnytte.

Der var måske ikke store dramaer i løbet, forstået på den måde, at de var langvarige og intense. Men der var flere episoder med drama udover det sædvanlige. Det første lille hik, var på første omgang, hvor feltet kom fint igennem de to første sving og ud på den lange langside, men da der skulle bremses ned for svinget for enden af denne, tabte Massa bilen og snurrede rundt og skabte lidt ravage.

Senere var det Sergio Perez der kom i fokus. Mexicaneren var involveret i et par tvivlsomme dueller, men fred være med det. Men på et tidspunkt, lige da han var kommet ud på langsiden forsvandt slidbanen fra hans højre fordæk, i hvad der lignede en gentagelse af hvad vi så i foråret, hvor bagdækkene flere gang mistede slidbanen. Episoden skabte vragdele på banen og sendte SC på banen. Heldigvis skete der ikke noget alvorligt, ingen kom til skade, ingen udgik. SC fik samlet feltet og der blev ryddet op på banen.

Da løbet blev givet frit igen skete der en gentagelse af situationen fra første omgang hvor Massa spandt. Dennegang var der bare Sutil der sejlede på tværs af banen, og bankede bagenden ind i siden på en uskyldig Webber. Det slag slog hul på bilen og olietanken. Olien slaskede udover bilen, og få øjeblikket senere var der gang i et forsøg på at lave helstegt tyr! Den endte dog med kun at blive halvstegt da brandmænd under Webbers rolige direktion fik slukket ilden.

Situationen med en brændende bil, røg fra både olie og pulverslukker, udløste en ny SC periode. Men det var så også sidste gang Raikkonen så noget til Vettel i løbet. Da løbet blev givet frit smuttede Vettel afsted igen, og efterlod Raikkonen og resten af feltet. Det skal dog indskydes finnens dæk var en del omgange ældre end tyskerens, men taktik er også en del af spillet.

Dagens positive overraskelse var nok Nico Hülkenberg, der udover at være favorit til den ledige plads hos Lotus, også nu bliver nævnt som afløser for Perez hos McLaren. For et års tid siden var en smule overraskende at han blev forbigået til netop det sæde. Og med præstationen i dag slog han fast at han er værd at satse på. Ikke så meget fordi han endte på en 4. plads. Men mere fordi bag ham kom Hamilton, Alonso, Rosberg og Button. Det er jo ikke en ringe kvartet at holde bag sig. Hamilton prøvede flere gange om han kunne komme forbi. Og det kunne han faktisk, men hver gang de nåede ind på langsiden smuttede Sauber raceren fra ham. Til sidst gav han op og koncentrerede sig om ikke at lave en fejl der kunne lokke Alonso til at prøve på at komme forbi.

Kvintetten med placeringer fra 4 - 8 gav lidt spænding og gode billeder i de sidste omgange, hvor top tre var faldet på plads. Og det viste hvor tæt Formel 1 er, når man altså lige ser bort fra Red Bull!

Massa og Perez hentede de sidste to pointgivende placeringer. Også her var der drama mod slutningen, da Massa angiveligt pressede Perez en smule hårdt, inden han overhalede to andre kørere på samme omgang. Flot kørsel af Ferraris snart forhenværende kriger, der ellers ikke havde meget kørende for sig i dag.

Gutierrez blev nr. 11 og viste hvad forskellen er på ham og Hülkenberg. Begge startede i top 10, lige efter hinanden, men da løbet startede kørte de hver deres vej. Gutierrez baglæns, Hülkenberg forlæns.

I VM er det som sagt knapt nok akademisk spænding tilbage. Med fem løb tilbage kan Vettel tillade sig selv tre gange nul point og stadig være foran. Og med den form Ferrari har i øjeblikket virker det ikke engang til at de kunne fange ham, hvis de fik chancen. VM er så slut i år. Kampen om sølvet er måske ikke slut, for Raikkonen er kun 28 point efter sin kommende holdkammerat, og virker til at være i bedre form. Lotus virker sjældent som en vinder, men altid som et bud på en podieplacering, og det kan også være nok.

Hamilton på 4. pladsen ligger kun seks point efter Raikkonen og kan også blande sig i kampen om medaljer, hvis tingene flasker sig for ham. Derefter er der 31 point til en den endnu sejrsløse Webber.

Næste løb er allerede på søndag, i Japan på den altid pragtfulde Suzuka.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Yeongam
  • 06/10/13 - Yeongam - Formel 1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS