Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Yokohama 1600 Challenge

Spænding inden sommerferien

Yokohama
1600 Challenge 

08/07/13 
Yokohama

Yokohama 1600 Challenge leverede endnu engang masser af spænding og dramatik, da klassen gæstede Sønderjyske Padborg Park til den 3. afdeling af mesterskabet.

 

Før weekenden førte Dennis Bannergård an i det generelle Yokohama 1600 Challenge DIF Danmarksmesterskab, mens Henrik Sørensen var i front i Oldboysmesterskabet, og Karsten Olsen havde føringen i Rookiemesterskabet.


Morten Jespersen foran Jonas Lynge og Mikkel Jespersen
(Foto: Denner Photo)

Meteologerne lå endnu engang op til meget omskifteligt vejr, så alle holdene havde både regnvejrs- og tørvejrsdækkene klar til weekenden.

Det meste af lørdag formiddag faldt regnen stille og roligt over Padborg Park, så der var ikke nogen tvivl om, at regndækkene skulle monteres til træningen. Her viste rookie Nicolai Nielsen at de 90kg succesballast ikke tyngede ham alt for meget. Han satte nemlig suverænt bedste tid, med over et sekund til Steffen Petersen og en anden kører fra Rookiemesterskabet, Jacob Mathiassen, på 3. pladsen. Nogle af kørerne fik nogle nær-sandfangs oplevelser, men næsten alle kunne selv komme tilbage på banen igen uden hjælp.


Jacob Mathiassen havde masser af fart i bilen under den våde træning
(Foto: Denner Photo)

Da regnen stoppede omkring middagstid, gik der ikke længe inden banen var tørret så meget op, at det var tid til tørvejrsdæk. Nicolai Nielsen tog sæsonens hidtil mest suveræne pole med 0,7 sekunder ned til Steffen Petersen, mens mesterskabsførende Dennis Bannergård tog sig af 3. pladsen. Tue Nielsen havde fået rigtig godt fart i hans Citroen Saxo på en 4. plads, mens Morten Christensen fik bonus ud af alle anstregelserne, med at få bilen rettet op efter sidste løb, og tog sig af 5. pladsen.

Det var også interessant at se, hvor tæt at feltet var i kvalifikationen. Fra 2. pladsen til 8. pladsen var der et sekund, og det samme gjalt fra 7. til 14. pladsen. At så mange kørere og forskellige bilmærker kan ligge så tæt, viser tydeligt hvor godt at klassens vægt/effekt forhold er sat sammen.


Nicolai Nielsen fører feltet an under starten af heat 1
(Foto: Denner Photo)

10.55 søndag formiddag, var det tid til heat 1. Banen var endnu engang helt knastør. Alle kom godt fra start, og det gav hurtigt mange kampe ned gennem feltet. Nicolai Nielsen og Steffen Petersen dystede intenst omkring første pladsen, hvor føringen skiftede flere gange.

Resultatlisten sagde dog ti sekunders forskel på de to, men det var kun fordi Steffen var uheldig at få 2 strafbaner sidst i løbet, for at skære et sving lidt for kraftigt og påkøre floppys. Ellers kunne der have været kamp helt til målstregen. Steffen kunne dog ubesværet holde 2. pladsen i mål.

Morten Christensen havde fået rigtig god fart i bilen, og kæmpede med omkring top 3. Først med Dennis Bannergård, som var uheldig at udgå med koblingsproblemer og derefter Tue Nielsen, der fik problemer med gearkassen. Herefter kunne Morten holde 3. pladsen i mål, uden at blive yderligere presset bagfra.

Brødrene Morten og Mikkel Jespersen havde en tæt duel med Nicki Kristensen, Jonas Lynge og Jacob Mathiassen omkring 8. pladsen, som endte med at falde ud til Morten’s fordel, og derved pole til løb 2.


Kenny Rossen havde et godt comeback til klassen – indtil bremseproblemer sendte ham i gruset i heat 1. Han kørte sig dog flot tilbage til en 8. plads i heat 2
(Foto: Denner Photo)

Kampen i Rookiemesterskabet blev vundet af Nicolai Nielsen, med Karsten Olsen på 2. pladsen og Nicki E. Kristensen på 3. pladsen.

I Oldboysmesterskabet tog Jesper Bendsen sejren foran Henrik Sørensen, efter de to havde haft en tæt kamp med hinanden de sidste 7 omgange af løbet. Michael Scharstein kørte sig ind på 3. pladsen. Søren H. Lauridsen var uheldig at have problemer med gearforbindelsen, så han kun kunne køre i 1., 3. og 5. gear. Alligevel gennemførte han og tog sig af 4. pladsen foran Michael Christensen på 5. pladsen.

Skyerne begyndte at sende regndråber ned over banen kort tid inden heat 2. Nogle hold valgte at blive på tørvejsdæk, andre satsede på, at der ville komme mere regn og satte regndæk på.

Morten Jespersen skød afsted fra pole men måtte allerede på 2. omgang overlade 1. pladsen til Henrik Sørensen, da Mortens regndæk overophedede. Herefter stod den på en utrolig tæt dyst mellem Henrik Sørensen, Jesper Bendsen og Steffen Petersen omkring føringen, som skiftede adskillige gange over løbets resterende 10 omgange.


Jesper Bendsen førte feltet an på tørvejrsdæk, foran Steffen Petersen, Henrik Sørensen og Michael Scharstein
(Foto: Denner Photo)

Henrik Sørensen på regndæk endte med at trække det længste strå. Regnen begyndte nemlig at falde kraftigere over banen, med få omgange tilbage, og Henrik tog sejren i heat 2. Michael Scharstein fik sig kæmpet tilbage efter nogle lidt svage åbningsomgange, og tog sig af 2. pladsen.

Dennis Bannergård var startet allerbagest pga koblingsproblemet i heat 1, men kørte sig på imponerende vis helt op på 4. pladsen i løbet af de første 9 omgange. På 9. omgang kom der safety car. Det blev til et sidste fri omgang inden målflaget, og her lykkedes det for Bannergård at overhale Jesper Bendsen, så podiepladsen var hjemme.


Dennis Bannergård, Michael Scharstein og Jesper Bendsen i meget tæt kamp om podiepladserne
(Foto: Denner Photo)

Jacob Mathiassen kørte et flot løb, hvor han fra 11. startposition kom helt op på 5. pladsen. Uheldigvis havde han overhalet en anelse for tidligt, da safety car’en kørte ind igen, og det kostede en 20 sekunders straf efter løbet.

Den nye mesterskabsførende efter heat 1, Nicolai Nielsen, havde problemer med bremserne gennem hele heat 2, og måtte en ufrivillig tur gennem pitten pga. låste hjul for enden af langsiden. Alligevel lykkedes det ham alligevel at få 8 point kørt hjem på kontoen i det generelle mesterskab.


Kasper Nybo i sin Suzuki Swift Sport
(Foto: Denner Photo)

Kasper Nybo fik en rigtig god debut som banekører. Den hvide Suzuki Swift Sport kørte upåklageligt hele weekenden, på trods af det drilske vejr. Han fik kørt sig frem til 12. pladsen fra 16. startposition i heat 1, og i heat 2 blev det til en 15. plads.

Kampen i front af feltet afspejlede mere eller mindre også kampen i Oldboysmesterskabet, hvor Henrik Sørensen tog sejren foran Michael Scharstein, med Jesper Bendsen på 3. pladsen. Søren H. Lauridsen tog sig af 4. pladsen og fik kørt en generel 7. plads hjem, efter at have fået løst gearproblemerne. Michael Christensen var uheldig at slutte løbet i gruset, men havde alligevel kørt nok omgange til at blive klasificeret og derved tage 5. pladsen i Oldboysmesterskabet.


Michael Christensen fik kørt 8 point hjem til Oldboysmesterskabet
(Foto: Denner Photo)

I Rookiemesterskabet tog Karsten Olsen sejren foran Nicki E. Kristensen og Jonas Lynge på 3. pladsen.

Når vi kigger på det generelle mesterskab, så har Nicolai Nielsen med sejren i heat 1, og Bannergård’s 0 point, en ret stor føring i mesterskabet. Nordsjællenderens comeback i heat 2, sikrede dog 2. pladsen i mesterskabet foran Steffen Petersen og Morten Jespersen.

Rookiemesterskabet føres fortsat an af Karsten Olsen, som med stabil kørsel hele weekenden, har fået en 5 points føring foran Nicolai Nielsen. Jonas Lynge tager sig af 3. pladsen, med Nicki E.

Kristensen kun 1 point bagved, og Jonas Mathiassen yderligere 2 point bagude. Søren Lyck får mere og mere fart i sin VW Polo GTI, og ligger kun 3 point bag Jonas Mathiassen.

Henrik Sørensen holdt føringen i Oldboysmesterskabet, mens Jesper Bendsen nu er rykket op på andenpladsen, foran Søren H. Lauridsen og Michael Scharstein, som ligger med samme antal point. Rudi Larsen var ikke til start denne weekend, men indtager 5. pladsen foran Michael Christensen.


Henrik Sørensen blev vinder af heat 2 samt forsvarede føringen i Oldboysmesterskabet
(Foto: Denner Photo)

Det ser ud til at vi går en meget spændende efterårssæson i møde, med tætte kampe i alle 3 mesterskabsstillinger.

Yokohama 1600 Challenge har nu næsten 2 måneders sommerferie, inden klassen er tilbage på banen ved Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen 23.-25. August.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge
JJ Media


Læs mere om:
  • Padborg Park
  • 30/06/13 - Padborg Park - Yokohama 1600 Challenge - DM
  •  
     

    Yokohama 1600 Challenge nyhederne på Motorsporten.dk er sponsoreret af: