Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Overlegen Vettel vinder i Bahrain

Formel 1 
21/04/13 

- og nu er vi lidt klogere
Da først Vettel var kommet i front for løbet i Bahrain var der ikke så meget for andre at gøre. Han fik dermed sæsonens anden sejr. Bag ham var der dog masser af race, drama og spænding. Ferrari havde en elendig dag, Lotus kom langt frem, mens Mercedes rullede bagud. Og McLaren kom mere i fokus end man kunne have forventet.
 

Først og fremmest er vi klogere nu, her efter sæsonens fjerde løb. Red Bull virker til at have lavet en bil, der i den grad er i stand til at vinde løb. Dog er den ikke så overlegen at andre ikke har nogen chance. Webber ligger ikke lige i halen af Vettel, som man så med Schumacher og Barrichello for efterhånden ti år siden. Så bilen er god, men ikke total overlegen.

Vi ved også at Lotus har en hurtig bil, der bare ikke rigtig fungerer om lørdagen. Med fornuftig kørsel, et par fine overhalinger og styr på strategien og dækkene fik Lotus kørt sig frem til de to andre podieplaceringer. Raikkonen blev nr. 2 og Grosjean kørte sit første gode løb i år og fik 3. pladsen efter at have overhalet en velkørende Paul di Resta mod slutningen af løbet. Hos Lotus mener man et en fejl på chassiset har gjort at Grosjean ikke har kørt helt så fornemt som man kunne have håbet. Men den fejl ser nu ud til at være rettet og franskmanden kan igen blande sig med de gode!

Mercedes ved vi også noget om. De kan køre hurtigt om lørdagen, men tilgengæld kniber det om søndagen. Rosberg kom ikke specielt hurtigt fra start, men bevarede dog føringen. Men ikke ret længe. Sebastian Vettel var i den grad opsat på komme i front for løbet, og kom det tidligt. Efter Vettel fulgte en hel række andre biler, der omgang efter omgang smuttede forbi stakkels Rosberg. Han endte med at få sølle to point for en 9. plads. Hamilton klarede sig lidt bedre og endte på 5. pladsen efter at have været ganske anonym stort set hele vejen igennem. Men pludselig lå han i baghjulene på Mark Webber og på vej ud på sidste omgang pressede han sig forbi Red Bull raceren.

Hvad vi ikke ved ret meget om, er hvordan Ferrari passer ind i det her. For hvis nogen havde et frygteligt løb var det, det italienske team. Det startede ellers godt med at Alonso ved starten kom forbi Vettel. Men det holdt ikke engang omgangen ud. Og så kom problemerne for alvor. Hans DRS-flap satte sig fast i en åben position og han måtte i pit og have den lukket. Men det skulle jo ikke forhindre at den virkede, så ved næste givne lejlighed åbnede Alonso igen for DRS'en og igen satte flappen sig fast og igen måtte han i pit og have den lukket - og så brugte han ikke den mere. Men dermed var hans løb også ødelagt - for det første havde han haft to stops tæt på hinanden, for den anden kunne han ikke bruge DRS'en. Han endte på en 8. plads, og må være godt tilfreds med det resultat.

Heller ikke Massa havde nogen god dag. På trods af hårdere dæk måtte han skifte dæk samtidig som konkurrenterne. Derudover punkterede han to gange undervejs og endte på en 15. plads.

Så vi ved ikke hvordan Ferrari egentlig ligger i forhold til Red Bull og Lotus. Er de imellem dem? Og hvem er de tættest på? Næste løb kan kun blive bedre for italienerne og vi må formode at vi så bliver klogere på hingstens evner i år. Indtil videre har vi set en fornuftig indsats og Alonso sejr i sidste uge kunne godt indikere at de faktisk er i stand til at presse Red Bull så meget at det bliver sjovt.

Paul di Resta startede løbet fra en 5. plads og sluttede på en 4. plads. I modsætning til dem omkring han, skiftede han kun dæk to gange, og det bragte ham selvfølgelig langt frem i feltet - i nogle omgange havde skotten fornøjelsen af at være i front for feltet. Men det betød også at han ikke havde noget gummi at forsvare sig med da han blev presset mod slutningen. Uden kamp overlod han den sidste podieplacering til Grosjean. Men fornem kørsel af skotten. Holdkammerat Sutil punkterede på første omgang efter et sammenstød med Massa og endte på 13. pladsen.

Mest opmærksomhed i dag krævede Sergio Perez. På alle måder. Mens Jenson Button kom overraskende langt frem i løbet på et tidspunkt, men fadede mod slutningen og endte på 10. pladsen, så holdt Perez fanen højt hele vejen igennem. Og det var specielt i dueller med teamkammerat Button man så ham. Det blev nogle gange lidt tæt, Button skældte ud over radioen og man forstår ham måske godt - de kører i samme team og så tæt behøves man ikke at køre. På et tidspunkt ramte mexicaneren Buttons baghjul og knækkede noget på sin frontvinge, men det betød ikke det store.

Mod slutningen af løbet lavede han en alt eller intet manøvre på Fernando Alonso - og stak derefter af fra ham - det var så den positive opmærksomhed. På allersidste omgang, efter at Hamilton havde passeret Webber, smuttede også Perez forbi australieren. Dermed endte han løbet på en fornem 6. plads.

Der var meget taktik i løbet. Men der var også masser af dueller på en bane der plejer at levere processionkørsel. Selvom der ikke rigtig var spænding om hvem der skulle stå øverst på skammelen, var der alligevel masser af godt race!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Sakhir
  • 21/04/13 - Sakhir - Formel 1
  •