Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Er vi blevet klogere?

Formel 1 
20/03/13 

Optakt til Malaysias Grand Prix
Det ville være så nemt, hvis man kunne fremskrive 2013 sæsonen ud fra hvad vi så i Melbourne søndag morgen. Rollerne ville være fordelt. Den blide Lotus der sparer på dækkene, i kampe mod den hurtige Red Bull, der slider på gummiet. Mellem de to står den røde Ferrari der er lidt en mellemting, og halsende efter kommer Mercedes. Det ville faktisk give en god sæson, hvor der kunne være spænding om tingene. Men kan man egentlig bruge det første løb til ret meget?
 

Der er sikkert mange fine ting at sige om Melbourne. Også om banen faktisk. Den er ikke så charmerende som banen i Adelaide, men den er da bestemt ikke uden sine charmer. Men når alt kommer til alt, så er det ikke en rigtig racerbane, de fræser rundt på dernede på undersiden af Jorden. Derfor er det heller ikke altid retvisende for sæsonen, det resultat man får. Stadigvæk skal det da siges at siden første løb i 1996 har den kommende verdensmester vundet løbet 11 gange.

Men helt at kunne se hierakiet i Formel 1 kan man sjældent før man også har været på en rigtig bane, som den i Malaysia. Dels fordi den minder mere om resten af sæsonen, og dels fordi en observation, et løb, er et ret lille grundlag at drage konklusioner på. I gamle dage kørte man i øvrigt ofte det første løb allerede i januar, på et tidspunkt, hvor de nye biler endnu ikke var klar, så det var ofte med sidste sæsons biler.


Alonso på Albert Park
(Foto: Ferrari Media)

Hvad vi kunne se i Australien var at Lotus passede godt til banen og ikke sled dækkene så hårdt som andre. Red Bull var hurtigere, men sled dækkene. Dermed har man linet Vettel op overfor Raikkonen og så med Alonso som manden i midten. Med en 2. plads i løbet kom han også mellem de to. Men man kan ikke konkludere at Lotus nødvendigvis har fordelen på deres side. Afhængig af variable som vejr og asfaltens hårdhed, kan dette skifte gennem sæsonen.

Belært af sidste sæson skal man heller ikke afskrive dem der ikke viste rigtig format i Australien. McLaren var reduceret til middelmådighedens rækker, hvor de kan se frem til at skulle kæmpe mod Force India og Sauber. Williams var nærmest kastet ud af fra samme middelmådighed og reduceret til dem der skal forsvare de etableredes rækker mod de nye drenge i klassen, der egentlig ikke er så nye mere.

Men det ændres! Dermed ikke sagt at det bliver ændret, men det kan ske, og med sidste sæson in mente, er det mere sandsynligt nu end for ti år siden. Men med kun en uge mellem Australien og Malaysia, skal man nok ikke forvente de store forskydninger på den tid. Her er det banerne der giver den største forskel. Det er muligt at det i sig selv vil være nok til at sende Button og Maldonado længere frem på gridden, men næppe nok til at de bliver til faktorer i løbet.

Hvis man vender blikket bort fra bilerne, hvad lærte vi så om kørerne i Australien? Vi lærte at Kimi Raikkonen har vænnet sig til moderne Formel 1 og virker opsat på erobre verden igen. Teamet og han virker som en effektiv symbiose. Og selvom der ikke er meget Colin Chapman over teamet af i dag, så er det alligevel et team med en historie og VM titler i 94/95 og 05/06, bare under andre navne. Men finnen virker fokuseret på en måde som han ikke virkede på de sidste par år hos Ferrari.

Vi lærte også at Alonso i den grad er klar til flere VM titler. Og han er klar til at vinde den med ene 2. pladser hvis det er det der skal til. Ferrari har måske hverken den bedste eller den hurtigste bil, men hvis man nu har den bedste kører, kan man måske godt klare sig alligevel. Sidste år kom de jo tæt på.


Hamilton er altid hurtig.
(Foto: Daimler Chrysler Media)

Vi lærte også at Hamilton er hurtig, næsten uanset hvilken bil man giver ham. Måske minder han om Ronnie Peterson der også bare var hurtig uanset hvilken traktor man satte ham på. I det team er det dog stadig åbent hvem der har fordelene. Mens det hos Ferrari næsten er bøjet i neon, hvem der bestemmer og hos Lotus og Red Bull er afgjort qua deres præstationer, er Mercedes duellen måske det mest spændende i år. Hvor god er Rosberg når alt kommer til alt. Kan han måle sig med Hamilton eller er han bare en rigtig god kører?

På søndag bliver vi igen en smule klogere. Men nok også kun en smule. En vinder? Det kedelige bud er Raikkonen igen, for spændingens skyld kunne man håbe på Alonso eller Vettel. Hvis man går efter at score bare lidt penge kunne man satse på Webber eller Hamilton.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Sepang
  • 24/03/13 - Sepang - Formel 1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS