Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1 - test

Barcelona test - Fredag

Formel 1
Test 

01/03/13 

Det blev til endnu en dag med dårligt vejr, der satte et tydeligt præg på aktiviteterne på banen i Barcelona, på anden-dagen for den sidste test før sæsonstart. Som torsdag startede dagen med regn, afbrudt af tørvejr midt på dagen, og mere regn igen sidst på eftermiddagen.
 

Det blev ikke til mange kørte omgange for Sebastian Vettel, kun 65, men de fik alligevel testet en del opsætninger. "Jeg fik ikke kørt mange omgange i dag, men vejret var bestemt ikke det bedste, og vinden gjorde det til en hård dag", sagde Vettel. "Og så var det desuden meget koldt. Dækkene er ikke rigtigt i stand til at arbejde ordentligt, hvilket så ud til at være et problem for alle. Bare det at få dækkene til at holde i mere end en omgang. Det gør det svært at sammenligne noget fra test til test, og umuligt at sammenligne med de andre."
Race-ingeniør Andy Damerum var heller ikke ligefrem begejstret for dagen. "Vejret var endnu en gang den afgørende faktor i dag. Om morgen var forholdende bestemt ikke gode, så det blev en noget langsom start for os alle. Banen var meget fedtet, og fordi vinden i morges ikke var så kraftig som i går, var det fugtigt hele morgenen. Det betød at vi meget af tiden lå på et vanskeligt niveau mellem intermediate og wets. Men det gav os lejlighed til at teste nogle dele i garagen, uden at der gik alt for meget reel køre tid tabt. Om eftermiddagen kunne vi skifte til tørvejrs dæk, men den kraftige vind gav Sebastian lige så mange problemer i dag, som den havde givet Mark i går. Men vi fik trods alt gennemført en del arbejde i dag, specielt i forhold til at få samlet data fra de emner vi ville teste. Vejret skulle blive bedre i morgen, med temperaturer omkring 14 grader, så forhåbentligt får Mark kørt en del, på hans sidste test dag.


Sebastian Vettel
(Foto: Red Bull / Getty Images)

Jenson Button fik ikke kørt meget om formiddagen, og McLarens test var begrænsede til aerodynamik og evalueringer af mekanik. Efterhånden som banen tørrede op, kunne der skiftes til medium dæk, og holdet koncentrerede indsatsen omkring balancen i bilen. Det havde åbenbart en meget positiv effekt, da hver justering blev efterfulgt af hurtigere tider. På trods af en periode med rødt flag på banen, fik han kørt en del kilometer på den tørre bane, og fandt tid til en række pitstop simuleringer.

Fernando Alonso var gennem et tætpakket program, med test af aerodynamik og mekaniske komponenter, og fik kørt en del på intermediates om formiddagen. Eftermiddagen bød på flere test af aerodynamik, samt race simuleringer med både tørvejrs og regn dæk. Alonso afbrød kørslen og kørte i garagen, på grund af rødt flag.

Romain Grosjean fik lov at teste endnu en dag for Lotus, og satte dagens hurtigste tid, hvilket må have hjulpet lidt på selvtilliden, i forhold til gårsdagens "bundplacering".
"Selv om vejret var meget langt fra ideelt, blev det en ganske god dag for os, og det giver helt sikkert en bedre fornemmelse i kroppen, at afslutte sessionen med at sætte hurtigste tid, i modsætning til at sætte den langsomste. Vi oplevede en høj pålidelighed igen i dag, og den nye bil føles godt under alle forhold. Det lover godt for den kommende sæson. Selvfølgelig ville jeg gerne have haft endnu mere tid i bilen, inden sæsonen starter, men hvis vi er på samme placering i tidstabellerne, når vi kommer til Australien, er jeg en meget glad mand."
Alain Permane var også meget tilfreds med dagen: "I dag var meget mere produktiv end gårsdagen. Vi introducerede en ny dæmpning bagtil, og arbejde med den indledende setup i det våde vejr i morges, og skiftede til tørvejrs dæk ud på eftermiddagen, hvor vi skaffede flere data om Pirellis nye sammensætning på medium og soft dækkene. Selv om baneforholdene ikke er lige så gode som i sidste uge, grundet al den regn vi har fået på det seneste, er det lykkedes at få god fart i bilen, og de indledende målinger på den nye støddæmpning er meget lovende. Over de næste par dage, vil vi arbejde med flere opdateringer til E21. Der er rigeligt arbejde tilbage, og vi håber at de gode vejrudsigter for weekenden holder stik".

Hos Force India blev det Adrian Sutil, der kort efter endeligt at have skrevet kontrakten under, fik en dags kørsel.
"Det har været en meget interessant dag, med stor variation i bane forhold, men det var ideelt for mig, at teste under de forhold, som vi kan komme til at opleve i Australien og Malaysia" sagde Sutil. "Jeg har været ude på full wets og intermediates, og vi fik afprøvet hvornår det kan betale sig at skifte til slicks. I tørvejret afprøvede jeg kun medium dækket i dag, men det var vanskeligt at afprøve forskellige setups, da vinden gav for mange forstyrrelser i aerodynamikken. Totalt set var det en positiv dag, og hver kørte omgang gav konkurrencedygtige tider."
Chef ingeniør Jakob Andreasen følte de fik meget ud af dagen: "Vejret tvang os endnu en gang til at koncentrere os om kørsel på full wets og intermediates, hvilket viste sig at være meget værdifuldt for Adrians viden om dækkene. Vejret blev lidt bedre efter middag, men det fortsatte med at blæse meget, så det var et meget begrænset program vi kom igennem. Vejrudsigten ser meget bedre ud for i morgen, og det vil være Adrians sidste dag i bilen, før vi tager til Melbourne. Vi vil fokusere på lange stræk, simuleringer af løbs forhold og pit stop, som en generalprøve før sæsonstart".

Nico Hülkenberg fik også en del træning i kørsel på våd bane, for Sauber.
"Det var en vanskelig dag, under skiftende forhold, og oven i købet meget blæsende. Det gjorde det vanskeligt at lave præcise målinger under vore test, men jeg tror vi fik det bedste mulige ud af dagen, og samlede en hel del data, som ingeniørerne er i gang med at analysere. Jeg er tilfreds med hastigheden i tørt vejr, men vi har stadig en del arbejde på intermediates, hvor der bestemt er potentiale for forbedring."

Daniel Ricciardo fik kørt sine første omgange på Pirellis vådvejrs dæk til 2013 sæsonen, hvilket selvfølgelig gav ham en meget værdifuld træning. Selv om banen begyndte at tørre ud på dagen, var temperaturen så lav, at det var svært at få dækkene til at fungere ordentligt. Dagen sluttede med en række pit stop øvelser, hvilket altid er meget brugbart for mandskabet.
Ricciardo: "Hvis man skal se på den positivie side, betød det skiftende vejr, at vi fik afprøve en række af Pirellis dæk - både regndæk, intermediates og soft, så vi fik en del interessante data. Men regnen gjorde livet vanskeligt for os alle, og selv om vi fik gennemført en stor del af programmet, ser jeg frem til min sidste test-dag på søndag, hvor vejret skulle blive bedre."
I morgen er Jean-Eric Vergne tilbage i bilen, hvor der skal gennemføres løbs-weekends simuleringer.

Hos Marussia var Max Chilton igen bag rattet, til endnu en dags test, der startede med afprøvning af setups til vådt vejr. Om eftermiddagen kunne fokus skiftes til afprøvning af tørvejrs dæk, og flere af de nye aerodynamik komponenter, der er forberedt til Melbourne.
"Det blev en meget produktiv dag, hvor vi fik afprøvet kørsel på både våd og tør bane. Vi nåede en stor del af programmet omkring afprøvningen af den nye aerodynamik, og målingerne virker meget lovende." sagde Max Chilton.
I morgen bliver det formentligt Jules Bianci der sætter sig bag rattet, da han netop er blevet en del af teamet.
"Jeg er lykkelig over at have sikret mig et sæde hos Marussia. Det var mit mål at køre Formel 1 i denne sæson, og efter at have evalueret mine muligheder, er jeg glad for at have fået denne change for at vise at jeg er parat til mit næste skridt i min racing karriere."

Nico Rosberg, Mercedes, kørte, som i går, flest omgange af alle. Han kom igennem en fuld race simulering på tørvejrs dæk, som dog blev afbrudt af perioder med rødt flag.
"Det var godt at få kørt en del på våd bane, hvilket jeg ikke har haft meget mulighed for i år. Jeg har det godt med bilen under de forhold, hvilket er meget vigtigt her forud for Australien, da der altid er god chance for regn i Melbourne. Vores race simulering fra i eftermiddags var meget produktiv, og hver kørte omgang er vigtig for læring. Det var en positiv dag på arbejde."


Nico Rosberg
(Foto: Mercedes -Daimler)

Caterhams Giedo van der Garde, fik ikke kørt mange omgange. Kun 48 omgange blev det til. Diverse "tekniske problemer", tvang holdet til at springe over race simuleringer, og i stedet arbejde med setups og dæk evalueringer.
"Vi vidste det blev endnu en stop / start dag, med den vejrudsigt. Vi fik dog foretaget en del setup arbejde til full wets og intermediates under morgens kørsel. Tekniske problemer forhindrede os i at køre race simuleringer, da det begyndte at klare op om eftermiddagen, så vi foretog flere afprøvning af setup. Desværre kom regnen tilbage. Men heldigvis ser vejrudsigten bedre ud for de sidste par dage, så forhåbentligt kan vi komme tilbage til den oprindelige løbsplan, og fuldføre de test vi havde planlagt".

Tider fra anden test dag

Pl. Kører Team Omg Tid
1 Romain Grosjean Lotus 88 1:22.716
2 Jenson Button McLaren 72 1:23.181
3 Pastor Maldonado Williams 75 1:23.628
4 Sebastian Vettel Red Bull 65 1:23.743
5 Nico Hülkenberg Sauber 79 1:23.744
6 Adrian Sutil Sahara Force India 62 1:24.215
7 Daniel Ricciardo Toro Rosso 61 1:25.483
8 Max Chilton Marussia 75 1:25.598
9 Giedo Van Der Garde Caterham 48 1:26.316
10 Nico Rosberg Mercedes 120 1:26.655
11 Fernando Alonso Ferrari 102 1:27.878

MRR

Læs mere om:
  • Circuit de Catalunya
  • 13/03/03 - Circuit de Catalunya - Formel 1 Test
  •