Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

Mesteren starter sit titelforsvar

1600 Challenge 
03/01/13 

Tommy Nygaard, Suzuki/Castrol Banesport, bor til dagligt i Ikast, hvor han arbejder i familiefirmaet Autogaarden Ikast som sælger. I teamet indgår blandt andre mekanikerne Ivan Nygaard, Jens Kristensen, Johan Thomassen og Karsten Kjeldsen.
 

Tommy Nygaard er, trods hans unge alder, en af de mere erfarne kørere i Yokohama 1600 Challenge.

Han startede med at køre Gokart i 1992, hvor han kørte 5 sæsoner, med bl.a. 3 klubmesterskaber og jysk/fynsk-mesterskab på cv'et.

I 1999 startede han med at køre baneløb i Formel Ford 1600, hvor hans søster Sola Nygaard allerede deltog. Det blev til en 4. plads i debutsæsonen, og allerede året efter lykkedes det ham at vinde mesterskabet.

De 3 efterfølgende sæsoner stod på Formel Ford 1800, hvor han hentede henholdsvis 5., 4. og 2. pladsen i Danmarksmesterskabet.

I 2004 fik han tag over hovedet, da han skiftede til Citroen Saxo Cup, og allerede i debutsæsonen tog han mesterskabet. En fantastisk debut i standardvognsklassen.

I 2005 lykkedes titelforsvaret dog ikke i Saxo Cup´en. På trods af føring i mesterskabet gennem sæsonen måtte han, pga. en knækket trækaksel i finalen, henvises til en sølvmedalje - blot 1 point fra guldet.

I 2006, 2007 og 2008 stod den atter på Formel Ford. 2006-sæsonen bestod af debut med den nye dansk-byggede Aquila Formel Ford, med flere podiepladser som udbytte efter en stor udvikling.

2008 blev den bedste sæson, hvor Tommy sluttede med en 3. plads i NEZ mesterskabet.

I 2009 vendte han tilbage til standardvognsrace i 1600 Challenge. Det blev dog ikke til en fuld sæson. Teamet byggede en ny Suzuki Swift og brugte dette år på at finde sig til rette med denne. Det lykkedes alligevel at tage flere podiepladser, men slutplaceringen rakte dog kun til 10. pladsen i mesterskabet.

2010 blev en sæson for fuld kraft i 1600 Challenge, hvor han kæmpede med i mesterskabstoppen gennem hele sæsonen. Det endte dog med, at konkurrenten trak det længste strå, men det blev til en komfortabel 2. plads i mesterskabet for Tommy Nygaard.

2011 blev en sæson i Suzuki Swift Cup. En beslutning der hurtigt viste sig at bære frugt. Mesterskabstrofæet kunne tages hjem til Ikast efter en imponerende sejrsstime på 7 sejre i træk og 10 vundne løb ud af 14 mulige.


(Foto: Henning Smed Madsen)

I 2012 blev målet atter rettet ind på Yokohama 1600 Challenge, og teamet valgte at bygge en helt ny 2012 Suzuki Swift Sport. Der skulle vise sig at blive utrolig tæt kamp med Frederik Mortensen, hvor begge stort set havde patent på podiepladserne gennem sæsonen. Konstant og hurtig kørsel blev nøglen til, at Yokohama 1600 Challenge-mesterskabet endelig kunne tages hjem af Nygaard. Det var dog først efter sæsonens allersidste heat, at Tommy kunne kåres som mester.

I 2013, skal titlen forsvares. Med støtte fra bl.a. Suzuki og Castrol er det muligt at fortsætte udviklingen af Swift'en fra 2012, og det er helt sikkert, at alle konkurrenterne får kamp til stregen.

Tommys startnummer i Yokohama 1600 Challenge 2013 bliver nummer 1, der som altid bliver tildelt mesteren fra den foregående sæson.

Jens Jensen
Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge


Læs mere om:
  • Tommy Nygaard
  •