Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally Monte-Carlo Historique

Dansk deltagerrekord i Monte

Rally Monte-Carlo
Historique 

10/12/12 

Rådhuspladsen i København danner rammen om starten til januar
Danske og udenlandske topkørere inden for rallysporten er med, når Københavns kulturborgmester Pia Allerslev lørdag den 26. januar sætter Rallye Monte-Carlo Historique i gang fra Rådhuspladsen i København.
 

30 mandskaber i klassiske biler fra 1960 til 1979 har valgt at starte fra København, og af dem er de syv danske, hvilket er ny dansk deltagerrekord. Desuden kommer 12 norske og fire svenske mandskaber. København er en af løbets fem startbyer, de andre er Glasgow, Reims, Barcelona og Monaco.

De største danske forventninger knytter sig til Lars Bækkelund og Arne Pagh, der stiller op for ottende gang i det krævende vinterrally. De kører i en Fiat 128 Coupé fra 1972 og har en sjetteplads som hidtil bedste resultat blandt de hvert år over 330 deltagende mandskaber. Begge kørere har vundet mange danmarksmesterskaber i hastighedsrally, og i Monte kan de fejre 25 års jubilæum for deres samarbejde.


Lars Bækkelund og Arne Pagh har en sjetteplads som bedste resultat i det hårde vinterrally. Her passerer de Col de Turini i 1610 meters højde med deres Fiat 128 Coupé.
(Foto: Michael Eisenberg)

Kun en dansker har vundet det krævende løb, der nu køres for 16. gang. Det er Otto Kristensen, som er codriver for Henning Hjorth i en Ford Escort RS 2000 fra 1977. De har deltaget sammen en enkelt gang tidligere.


Otto Kristensen vandt som hidtil eneste dansker Rallye Monte-Carlo Historique i 2002. Her er han lynskudt på toppen af Col de Turini, 1610 meter over havet, som codriver for Henning Hjorth i en MGB i 2009.
(Foto: Michael Eisenberg)

Flere af de andre danske hold er meget erfarne deltagere i Rallye Monte-Carlo Historique. Det gælder Dansk Automobil Sports Unions formand Bent Mikkelsen, der møder med ny codriver, Jan Østergaard, og en nyindkøbt VW Golf GTI fra 1979. Samme type bil, dog en 1978-model, kører sidste års bedste danske hold i løbet med, nemlig Peter Karlsen og Erik Rasmussen.


Peter Karlsen og Erik Rasmussen i deres VW Golf GTI på vej mod placeringen som bedste danskere i 2012. De blev nr. 81 ud af 330 startende.
(Foto: Michael Eisenberg)

Jens Gandrup var tidligere codriver for Bent Mikkelsen, men nu stiller den erfarne codriver op som førstekører i en Alfa Romeo Alfetta GTV fra 1977 og med sin kun 18-årige søn Kristian Flensbak i codriversædet.


Jens Gandrup og Bent Mikkelsen har kørt "Monte" sammen i fem år. Nu fortsætter de som kørere i hver sin bil, Jens Gandrup i Alfa Romeo og Bent Mikkelsen i VW Golf. Men planlægningen laver de fortsat sammen.
(Foto: Michael Eisenberg)

Jeppe Jepsen og hans onkel Preben Jepsen er med for anden gang, nu i en VW Scirocco TS. Nye i løbet er Toni Hansen og Per Brodersen i Audi 80 GLE. De syv dansk hold samt tyskerne Peter Steinfurth og Mike Giesche stiller op for Team DASU i løbets holdkonkurrence.

Fra København starter også nordmændene Walter Jensen og Monty Karlan, som i deres Porsche umiddelbart ligner det bedste nordiske bud på en sejr i Rallye Monte-Carlo Historique. De blev nummer tre i løbet sidste år.

Fra Sverige kommer en topkører fra 1970erne, nemlig Åke "Bryggeren" Andersson. Han stiller op med Anna Sylvan i en Porsche 924 turbo fra 1979. Andersson deltog i løbet i 2010 og 2011 i sin originale Porsche 911 fra 1970 med godt resultat. Anna Sylvans mand, den tidligere Stig Blomquist codriver Hans Sylvan, kører med Mauritz Lange i en Porsche 911 SC fra 1978.


Mange af bjergvejene i Sydfrankrig er allerede næsten lukkede af sne. Her er den danske kører Jens Gandrup under notekørsel i december nået til Col de l'Echarasson, 1146 meter over havet, som deltagerne skal passere i slutningen af januar.
(Foto: Jens Gandrup)

Deltagere, der starter fra København, skal ud på en 3.381 kilometer lang rute, der fører over små sne- og isdækkede bjergveje i det centrale Frankrig og de sydfranske Alper, inden målet nås i Monaco fredag den 1. februar.

De 30 biler, der starter i København, er primært kulturhistorisk interessante sportsvogne fra 1960erne og 70erne som Porsche 911, Ford Mustang, Alfa Romeo GTV, MGA, Datsun 240Z med videre samt datidens specialpræparerede rallybiler fra Volvo, Opel, Ford og BMW. Publikum kan se bilerne i Bella Center fredag aften den 25. januar og på Rådhuspladsen ved middagstid lørdag den 26. januar.

Den københavnske start på Rallye Monte-Carlo Historique er sponseret af Wonderful Copenhagen.

Deltagere, der starter i København:

Kørere Bilmærke
Torstein Bergum, Norge
Sven Åge Bergum, Norge
Porsche 911 Turbo, 1978
Lars Lie, Norge
Bjarne Koren, Norge
Volvo 142, 1968
Ingemar Bjerkborn, Sverige
Soren Johansson, Sverige
MG A Coupe, 1960
Åke Andersson, Sverige
Anna Sylvan, Sverige
Porsche 924 Turbo, 1979
Jacek Storm, Tyskland
Tomasz Osterloff, POL
Porsche 911SC, 1979
Kjell Kristoffersen, Norge
Bjorn-Erik Indahl, Norge
Porsche 911 Carrera 3.0, 1976
Jeppe Jepsen, Danmark
Preben Jepsen, Danmark
Volkswagen Scirocco TS, 1975
Anders Bremer, Sverige
Clas Bohman, Sverige
Porsche 924 Turbo, 1979
Lars Bækklund, Danmark
Arne Pagh, Danmark
Fiat 128 Coupe, 1972
Henning Hjorth, Danmark
Otto Kristensen, Danmark
Ford Escort Rs2000, 1977
Walter Jensen, Norge
Monty Karlan, Norge
Porsche 911SC, 1978
Tom Hotvedt, Norge
Leif Arne Neset, Norge
Porsche 911S 2.7, 1976
Frank Klevengen, Norge
Roger Skaug, Norge
Porsche 924 Turbo, 1979
Trond Martinsen, Norge
Tore Martinsen, Norge
Opel Kadett Rallye 1900, 1969
Tore S. Berntsen, Norge
Lasse Hansen, Norge
Porsche 911SC, 1979
Mauritz Lange, Sverige
Hans Sylvan, Sverige
Porsche 911SC, 1978
Petter Granerud, Norge
Stein Roed, Norge
Volvo 142, 1971
Andrzej Jaroszewicz, Polen
Codriver TBN
Polski Fiat 125 P
Peter Karlsen, Danmark
Erik Rasmussen, Danmark
Volkswagen Golf GTI, 1978
Aril Amundsen, Norge
Anstein Hagen, Norge
Porsche 911SC, 1979
Günter Krause, Tyskland
Jorg Holzer, Tyskland
BMW 2002, 1975
Bent Mikkelsen, Danmark
Jan Østergaard, Danmark
Volkswagen Golf GTI, 1979
Thorbjorn Bye, Norge
Oddvar Moland, Norge
BMW 2002 Tii, 1974
Amin Hwaidak, Tyskland
Sayed Zein El Din, Tyskland
Ford Mustang, 1965
Jens Gandrup, Danmark
Kristian Flensbak Jørgensen, Danmark
Alfa Romeo Alfetta GTV, 1977
Tore Johannessen, Norge
Anita Sorsto, Norge
Porsche 911T 2.2, 1971
Toni Hansen, Danmark
Per Brodersen, Danmark
Audi 80 GLE, 1979
Gunnar Dackevall, Sverige
Carl Anderson, Sverige
Datsun 240Z, 1971
Nicola Parolin, Monaco
Camillo Buratto, Italien
Fiat 131 Racing, 1979
Erling Svensen, Norge
Ingar Carlsen, Norge
Volvo 142, 1972
Startnumre er endnu ikke uddelt. Ændringer kan forekomme.

Michael Eisenberg

Læs mere om:
  • Monte Carlo
  • 13/02/01 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique
  •  
     

    Rally Monte-Carlo Historique nyhederne på Motorsporten.dk er sponsoreret af:
     



    Er din virksomhed klar til robotter?