Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Vettel sejrer igen

Formel 1 
28/10/12 

Søvndyssende løb i Indien
Sebastian Vettel vandt, igen, og fik dermed øget sit forspring i VM kampen. Spændende var det ikke, løbet i Indien. Der var gode momenter, men ikke mange. Derudover var der så meget SMOG over banen, at det næsten ikke var til at se noget. Fernando Alonso blev nr. 2 efter solid kørsel og er i høj grad stadig en faktor i VM kampen.
 

Den første omgang var spændende. Det er er det der, med at ville vinde VM, der nok gjorde den spændende. Fernando Alonso startede bag to Red Bull og to McLaren racere, og når man er seks point bagud og ham man er bagved, er på pole, så er der kun en vej, og det er fremad. Så Alonso angreb på første omgang. Og han kom forbi de to McLaren racere, altså lige indtil de var foran igen. Hvilket de var indtil Alonso smuttede forbi - og så svingede asfalten igen og bilerne blev tvunget ind på række. Alonso var nu mellem de to McLare racere, hvor Button var foran og Hamilton bagved.

Men sådan skulle det ikke blive ved med at være. På tredie omgang blev, som altid, DRS tilladt, og den brugte først Alonso til at komme forbi Button, og senere gjorde Hamilton det samme. Men foran dem, var Red Bull racerne kørt.

Og sådan var det længe. Indtil slutningen af løbet, hvor Mark Webber havde problemer med sin KERS og Alonso halede linen ind og fangede den røde tyr - og kom forbi. Og imens Alonso nu prøvede at æde sig ind på den førende Vettel, skulle Webber til at kigge bagud hvor også Hamilton kom drønende.

Lidt spænding blev der da, af den akademiske slags, da planken under Vettels bil ramte gulvet, når han trykkede på DRS knappen. Men mere end akademisk blev det ikke, da Alonso trykkede så hårdt på speederen at han nogle gange glemte at slippe den, og det blev til små kørerfejl.

Så Vettel vandt for fjerde gang i træk, dennegang foran Fernando Alonso. Dermed fik han øget forspringet, men VM er ikke afgjort endnu. Men det kræver mere og mere af Ferrari og Alonso at komme tilbage i kampen.

Mere spændende var det at følge Hamiltons jagt på Webber, hvor han omgang efter omgang sneg sig ind på Webber. To omgange fra mål nåede han inden for det magiske sekund, der giver ret til at bruge DRS’en i de forudbestemte zoner på banen. Men forbi kom han ikke.

På 5. pladsen kom Jenson Button, der havde en god start, en sløj første del, hvor han var plaget af fejl på dækket. Det kostede ham alle muligheder for at blande sig i toppen - men i betragtning af Red Bulls form, var Button nok endt meget bedre end han gjorde.

Felipe Massa blev nr. 6 tæt fulgt, hele løbet, af Kimi Raikkonen. Men Lotus raceren kunne ikke reelt true Ferrarien. Den manglede noget fart, for at kunne klemme sig forbi.

Det indiske team, Force India, fik med Nico Hülkenberg en fornem 8. plads, til publikums store glæde. Bag ham kom Grosjean og en velkørende Senna.

Toro Rosso kørerne Vergné og Ricciardo var begge involveret i små kontakter mellem to biler. I begge tilfælde var det en Toro Rosso frontvinge der prikkede hul i konkurrenters baghjul. I første sving, var det Vergné der ramte Schumacher, der måtte tage en omgang på fælgen, da gummiet kørte sin egne veje. Senere i løbet var det Ricciardo der ramte Perez, da sidstnævnte overhalede ham. Et hændeligt uheld, men også Perez måtte køre rundt på fælgen inden han fik skiftet dæk. Det hjalp dog ikke det store, da han en omgang senere helt forlod løbet.

Også Pastor Maldonado fik punkteret et dæk af en frontvinge. I en tæt duel mellem ham selv, holdkammeraten Senna og Saubers Kobayashi. Maldonado træk ind, blev ramt af Kobayashis frontvinge og punkterede lige på stedet.

I alle tilfælde var der tale om hændelige uheld, men lad os da gøre sandsynligheden for den slags uheld mindre, ved at gøre frontvingerne mindre - det har aldrig været pænt at de når helt ud til dækkets yderste kant.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Buddh International Circuit
  • 28/10/12 - Buddh International Circuit - Formel 1
  •