Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: BMW 525d Touring – en moderne GT

Biltest 
21/05/12 

Der er biler, som bare er transportmidler. Og så er der biler, som man holder af at køre i, bare for oplevelsens skyld. BMW 525d Touring hører til den sidste kategori. Jeg var forført, inden vi var nået ud af forhandlerens indkørsel.
 


(Foto: Ib Trebbien)

BMW er verdensmestre i at få muskler og komfort gå op i en højere enhed. Og når det sker, kan jeg godt leve med et ydre, der er underspillet i en grad, der tangerer det kedelige.

Bilen ser lang ud, når man ser den i profil, og den er lang. Helt præcist 4,9 meter. Længden kommer også føreren og passagererne til gode. Her er plads til at strække benene både foran og bag i kabinen.

525d’erens motor hører ikke til de vildeste i programmet, der topper med en V8 maskine med 407 vilde heste. Men 218 dieselheste og et moment på 450 Nm allerede fra 1.500 omdrejninger er ikke så ringe endda. Og så gør det jo ikke noget at det er nøjsomme heste. Det officielle gennemsnitforbrug er 19,6 km/l og det er ikke vildt urealistisk.

Kræfterne overføres til baghjulene via BMW’s 8-trins automatgearkasse, der skifter silkeblødt. Hvis man får lyst til selv at lege lidt med kræfterne, kan man skifte manuelt som i en sekventiel gearkasse.


(Foto: Ib Trebbien)

Undervognen var i komfort indstilling, da jeg hentede bilen, og der fik den lov til at blive under det meste af testen, da denne indstilling ikke udelukker lidt frisk kurvekørsel. Bevares, sport indstillingen giver en lidt fastere undervogn, men i denne bil er komfort indstillingen min favorit. Jeg føler den er mere i harmoni med 525’eren.

Det slog mig under testen, at denne bil faktisk er en ægte GT bil i dette begrebs oprindelige betydning: en hurtig rejsevogn. Men hvor de oprindelige GT’er som regel ofrede komforten på hastighedens alter, får man her det bedste fra flere verdener. Ud over at være en hurtig rejsevogn er en BMW 525d Touring også særdeles komfortabel. Man føler næsten, at den svæver hen over vejen med en stille lethed.

Der er kun to ting, der irriterer mig lidt ved denne bil. Det ene er som tidligere antydet et lidt underspillet ydre og så prisen, der er udenfor min rækkevidde.


(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta

Model BMW 525d Touring
Type 5-dørs stationcar
Motor 1995 ccm dieselmotor, 4 cyl.,
218 hk ved 4.400 o/m,
450 Nm ved 1.500-2.500 o/m.
Transmission 8 trins automatisk gearkasse, baghjulstræk
Undervogn For: McPherson.
Bag: Integralaksel
Maks. hastighed 233 kmt
Acc. 0-100 7,2 sek.
Officielt forbrug
v. blandet kørsel
19,6 km/l
Årlig grøn afgift Kr. 3.300,-
Pris Kr. 749.163,- plus levering og ekstraudstyr
som i testbilen løb op i den nette sum af kr. 235.203