Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Hyundai Veloster DCT – Form og fartfornemmelse

Biltest 
30/04/12 

Dobbeltkoblingen gør underværker for for Hyundai Veloster. Selv om DCT transmissionen ikke gør bilen hurtigere end udgaven med manuel transmission, så ændrer den fartoplevelsen til en langt mere positiv oplevelse.
 


(Foto: Ib Trebbien)

Det er et spørgsmål om oplevelsen. Jeg kunne godt lide Veloster’en, da jeg testede den med manuelt gear, men følte ikke at 1,6 motoren levede op til det frække udseende.

Og så sætter jeg mig ind i den lidt langsommere DCT version – 0-100 km/t på 10,3 sekunder mod 9,7 sekunder for den manuelle version – og føler at klaveret spiller meget bedre og mere harmonisk her. DCT versionen opleves som en hurtigere, smidigere og mere livlig bil.

Hvad sker der lige her?


(Foto: Ib Trebbien)

DCT transmissionen gør det lettere at udnytte bilens potentiale. Gearskiften sker hurtigt og effektivt. Hvis man alligevel mener, man selv kan gøre det bedre eller bare har lyst til at lege racerkører, kan man benytte gearvælgeren som en slags sekventiel gearkasse, eller man kan benytte skiftepadlerne bag rattet a’ la Formel 1.

Jeg er ikke i tvivl. En Veloster skal være med DCT transmission.


(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta

Model Hyundai Veloster 1,6 GDI 140 HK DCT
Type 3-dørs 2+2 coupe
Motor 1591ccm benzinmotor, 4 cyl.,
140 hk / 103 kW ved 6.300 o/m,
166 Nm ved 4.850 o/m
Transmission 6 trins automatisk gearkassse, forhjulstræk
Undervogn For: McPherson med krængningsstabilisator.
Bag: Forbundne svingarme
Maks. hastighed 200 kmt
Acc. 0-100 10,3 sek.
Forbrug v.
blandet kørsel
15,6 km/l
Årlig grøn afgift Kr. 2.120,-
Pris fra Kr. 369.995,- plus levering (Comfort)