Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Suzuki Swift – ej blåt til lyst

Biltest 
11/03/12 

En Suzuki Swift er ikke en entydig størrelse. Den kan være en ulv i fåreklæder eller det stik modsatte. Vi har testet et par yderpunkter, en hidsig Swift Sport, der rykker fra 0 til 100 på 8,6 sekunder og en fornuftig dieseludgave, som lover 24,2 km/l ved kørsel med let fod.
 


Suzuki Swift Sport
(Foto: Ib Trebbien)

De er begge to metalblå. Har i princippet samme undervognskonstruktion og ligner hinanden ved første øjekast. Men de er samtidig på mange måder som nat og dag.

Når man sammenligner to versioner af den samme bilmodel skal Man aldrig lægge ud med topmodellen. Det er elementær viden for motorjournalister.

Så det gjorde jeg.

Hvis nogen skulle være i tvivl, så vil et blik på prislappen vise det klart og tydeligt. Swift Sport er toppen af poppen i Swift familien.

Og den kører så fuglene synger. Den styrer præcist og har en perfekt balance. Under testen kom jeg på et tidspunkt til at accelerere lidt for hurtigt ud af en kurve på en regnvåd vej og bilen reagerede med en fejlfri firehjulsdrift.


(Foto: Ib Trebbien)

Sport modellens undervogn er strammet op i forhold til familiens øvrige medlemmer. Her er blandt andet forstærkede hjulophæng, Monroe dæmpere og 17 alufælge med 195/45 dæk.

Min eneste anke er, at Sport’en med sine 136 virker lidt undermotoriseret til de inspirerende køreegenskaber.

Hvis den skal ud af starthullerne, skal den have masser af omdrejninger. Motoren når først sin topeffekt ved 6.900 omdrejninger og uden en turbo er der heller ikke meget moment at gøre godt med.

BMW/PSA’s 1600 turbo maskine ville gøre underværker her, men så ville prisen nok også være en anden.

Min kone syntes for øvrigt, at der var kræfter nok i 1600 motoren og erklærede Sport’en sin uforbeholdne kærlighed. ”Sådan en vil jeg gerne have.”

Udstyrsmæssigt er Sport versionen også forkælet med Xenon forlygter, en lidt mere aggressiv front, en iøjnefaldende bagkofanger, sideskørter og en hækspoiler. Og det var bare de udvendige detaljer.

Indvendigt kan man blandt andet glæde sig over fartpilot i læderrattet, pedaler i rustfrit stål og sæder med bedre støtte.


Suzuki Swift 1,3 DDiS ECO+
(Foto: Ib Trebbien)

På den baggrund kunne skiftet til den mere ydmyge dieselversion næsten kun virke som et trin ned ad rangstigen.

Men DDiS, som Suzuki ynder at kalde deres dieselbiler, er nu heller ikke nogen dårlig bil, og på enkelte områder er den faktisk bedre end topmodellen.

For det første har den fem døre (findes også som tre-dørs), hvor Sport modellen nøjes med tre, og det giver alt andet lige bedre adgangsforhold og dermed en bedre udnyttelse af pladsen.

Undervognen er afstemt lidt mere i retning af komfort, og de smalle dæk byder heller ikke på samme greb i underlaget. Det koster på underholdningsværdien, med bilen er stadig velkørende.

Og den lille dieselmotor har faktisk et bedre drejningsmoment, oven i købet ved meget lavere omdrejninger, en den lettere hysteriske sportmotor, så effektforskellen er ikke så udpræget, som man kunne frygte.

Men der, hvor forskellen er mest iøjnefaldende er på økonomien. Hvis vi ser på listeprisen, er der 50.000 kr mellem de to versioner diesel version kører 24,4 kml mod Sport’ens 15,6 kml, og lige nu har Suzuki en kampagne, hvor man får GT skørter og alufælge med i handlen, hvis man køber en DDiS ECO+ Aircon, som testbilen, så mon ikke de fleste vælger den løsning?

Men en Swift Sport er nu den sjoveste.

De nøgne fakta

Model Suzuki Swift Sport
Type 3-dørs hatchback, 5 pladser
Motor 1586 ccm benzinmotor, 4 cyl.,
136 hk ved 6.900 o/m,
160 Nm ved 4.400 o/m.
Transmission 6 trins manuel gearkasse, forhjulstræk
Undervogn For: McPherson med krængningsstabilisator.
Bag: Torsionsaksel og skruefjedre.
Maks. hastighed 195 kmt
Acc. 0-100 8,7 sek.
Officielt forbrug
v. blandet kørsel
15,6 km/l
Årlig grøn afgift Kr. 2.120,-
Pris Kr. 219.990,- plus levering


(Foto: Ib Trebbien)

Model Suzuki Swift 1,3 DDiS ECO+
Type 5-dørs hatchback, 5 pladser
Motor 1248 ccm dieselmotor, 4 cyl.,
75 hk ved 4.000 o/m,
190 Nm ved 1.750 o/m.
Transmission 5 trins manuel gearkasse, forhjulstræk
Undervogn For: McPherson med krængningsstabilisator.
Bag: Torsionsaksel og skruefjedre.
Maks. hastighed 165 kmt
Acc. 0-100 12,7 sek.
Officielt forbrug
v. blandet kørsel
24,4 km/l
Årlig grøn afgift Kr. 2.000,-
Pris Kr. 169.990,- plus levering