Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Eksklusiv hybrid

Biltest 
10/11/11 

Man er sikret en vis eksklusivitet, når man kører Lexus CT 200h, det japanske luksusmærkes indstignings hybrid. I årets første ni måneder er der blot registreret 29 eksemplarer.
Lexus er godt nok Toyota’s eksklusive slægtning, men så eksklusiv var det nu ikke planen at CT modellen skulle være. Importøren havde selv en forventning om at sælge 55 eksemplarer i Danmark i 2011, så der skal en god julehandel til for at det mål nås.
 


Lexus CT 200h en eksklusiv hybrid
(Foto: Ib Trebbien)

En del af forklaringen kan selvfølgelig være det stærkt begrænsede forhandlernet i Danmark. Lexus Copenhagen er eneste forhandler i kongeriget.
Men kigger man lidt mere i salgsstatistikken, er det tydeligt, at danskerne ikke har taget hybridbilerne til sig endnu. De fleste hybridbiler er solgt i endnu færre eksemplarer, eller i flere tilfælde næsten ikke.
Lidt overraskende, for hybridbilerne passer med den nuværende teknologi bedre til den danske trafik end de egentlige elbiler, og Opel seneste udspil af slagsen er netop kåret som årets bil i Danmark.
Det er ikke fordi Lexus CT 200h er en dårlig bil. Langt fra. Teknologisk er den baseret på samme teknik som Toyota hybrider, Prius og senest Auris Hybrid. Men når det kommer til udstyr og luksusfornemmelse er den en rigtig Lexus – og det endda til en startpris, der i dette segment, kaldet Luksus C, ligner et slagtilbud.


Lexus CT 200h en eksklusiv hybrid
(Foto: Ib Trebbien)

CT modellen ser lav ud, og sådan føles den også, når man tager plads bag det lækre læderrat. Instrumenteringer er enkel og overskuelig. De første hybridbilers store, animerede, grafiske illustrationer af de aktuelle forbrug af benzin og/eller el, er heldigvis reduceret til en detalje under benzinuret.
Gruppen domineres af et stor speedometer og til venstre har man et ”økometer”, i stil med et gammeldags vacummeter. Men da instrumenterne trods deres analoge design, er digitale har man indbygget en lille gadget. Når man vælger at køre i Sport indstilling skifter ”økometeret” til en traditionel omdrejningstæller. Men pudsigt nok kommer ”økonometret” tilbage, hvis man samtidig aktiverer cruise controllen.
Bilen er udrustet med en trinløs CVT gearkasse. Den type man kaldte DAF-gear i gamle dage, og den betjenes med via et T-formet greb til højre for rattet. Designet er lidt usædvanligt, men fungerer godt i praksis.

Motorerne, en 1800 ccm benzinmotor og en el-motor, er bogstavelig talt et par af bilens svagheder. De yder 136 hk tilsammen. Umiddelbart en rimelig ydelse, men i samspil med en egenvægt på næsten 1500 kg ligger det i kortene, at vi ikke skal forvente de helt vilde accelerationer.
Men elmotorens gode bundtræk og CVT gearkassens forkærlighed for høje omdrejninger sørger dog for, at man ikke føler sig helt fortabt, specielt ikke i når man trykker på Sport knappen. De øvrige indstillinger, Normal og Øko, ser vi bort fra i denne sammenhæng.
Undervognen passer godt til Sport indstillingen. Den er dejligt fast, uden at være ukomfortabel, og CT’en styrer præcist, selv om man godt kunne ønske sig lidt mere feedback gennem rattet.

Så alt i alt er Lexus CT 200h et behageligt bekendtskab, der i mine øjne kun falder igennem på et enkelt punkt: Den er ikke så sparsom med benzinen som forventet. Vort gennemsnitsforbrug i testperioden lå omkring 16 km/l. Det er især motorvejskørsel, der trækker ned i regnskabet
Måske er det derfor danskerne hellere vil have diesel end hybrid.


Lexus CT 200h en eksklusiv hybrid
(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta

Model Lexus CT 200h
Type 5-dørs hatchback
Motor 1798 ccm benzinmotor, 4 cyl.
99 hk ved 5.200 o/m,
142 Nm ved 2.800 - 4.400 o/m.
81 kW elmotor med 207 Nm.
Max. System effekt 136 hk.
Transmission Trinløs aut. CVT gearkasse
forhjulstræk
Undervogn For: McPherson.
Bag: Dobbelt wishbone
Maks. hastighed 180 kmt
Acc. 0-100 10,3 sek.
Officielt forbrug 24,4 km/l ved blandet kørsel
Årlig grøn afgift Kr. 520,-
Vejl. pris fra Kr. 378.731,- plus levering.
(testbil kr.428.973,-)