Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Den kræver sin mand – eller kvinde

Biltest 
30/09/11 

Nu må det snart være nok. Jeg gider ikke læse eller høre flere imbecile udmeldinger om at MPV’er kun kan køres af småbørnsfamilier, fædre under tøflen eller militante keramikere.
En MPV passer også til alle med hus, familie i alle aldersklasser, venner, surfbrædt, trommesæt, husdyr i Grand Danois størrelse, store højttalere, møbler der skal hjem fra Ikea og tusind andre ting og gøremål.
 

En MPV, som ugens bil, Renault Grand Scenic er ca. 10 cm længere og 8 cm smallere end en 2-personers Corvette Z6, men har plads til 7 personer. Det kaldes pladsudnyttelse.

Personligt kan jeg godt lide, at bilen har plads til både assistenter, fotomodeller, rekvisitter og et halvt vognlæs fotoudstyr, når jeg skal ud på en større fotoopgave. MPV-typen er fleksibel som ingen anden og passer derfor til alle. Basta!

Jeg skal være den første til at indrømme at en Lotus Super 7 eller en centermotorsportsvogn kører sjovere (jeg har selv haft en af typen i 30 år), men de har i høj grad deres begrænsninger, og de er dybest set uegnede til dagens trafikmønster og hastighedsgrænser.

Tro mig. Det er ikke særlig fedt, at sidde i en bilkø og kigge ind i udstødningen på bilen , mens et lastvognshjul tårner sig op ved siden af dig.

Så er det faktisk en bedre følelse, at sidde i en MPV, lidt over de fleste medtrafikanters niveau, og nyde overblikket. Herfra kan du hurtigere finde hullerne i trafikken og på den måde komme hurtigere frem uden stress.

Og i en tid, hvor tendensen er, at sportsvogne, Gti modeller og lignende bliver mere og mere komfortorienterede, er der, bortset fra MPV’ens lidt højere tyngdepunkt, ofte ikke den store forskel på køreegenskaberne. Men bevares. Det kan godt medføre et hævet øjenbryn eller to, hvis man kaster en Grand Scenic gennem en snæver kurve så passagerer og gods kommer i intern bevægelse.

1,5 turbodiesel motoren er med sine 110 HK den mindste oliebrænder i Grand Scenic serien. Men den klarer de fleste transport opgaver ubesværet. En frisk tur ad motorvejen koster dog relativt meget på brændstofkontoen i forhold til almindelig landevejsfart.

Til gengæld byder Renault ind med særdels attraktive nybilspriser for tiden. Den nuværende tilbudsperiode løber til udgangen af oktober 2011, men den er allerede blevet forlænget flere gange, så mon ikke det sker igen.

Men for at vende tilbage til starten, så kræver det åbenbart sin mand – eller kvinde – at køre MPV. Hvis man har problemer med selvtilliden eller potensen, har man måske heller ikke så ofte brug for at lægge et par sæder ned og udnytte det plane gulv.


Renault Grand Scenic 1,5 dCi
(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta:

Model Renault Grand Scenic 1,5 dCi
Type 5-dørs MPV,
7 pladser
Motor 1461 ccm turbodieselmotor,
4 cyl.,
110 hk ved 4.000 o/m,
240 Nm ved 1.750 o/m.
Transmission 6 trins manuel gearkasse,
forhjulstræk
Undervogn For: McPherson.
Bag: Compoundaksel
Maks. hastighed 180 kmt
Acc. 0-100 12,5 sek.
Officielt forbrug 20,4 km/l ved blandet kørsel
Årlig grøn afgift Kr. 2.600,-
Pris som testet fra Kr. 255.500,- plus levering.