Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

207 Spider Cup - DK

De unge løvers dag i løveklassen

207 Spider Cup
DK 

11/09/11 

207 Spider CupKlassens to yngste kørere fik hver en sejr på Ring Knutstorp
Sæsonens næstsidste afdeling af mesterskabet for Peugeot Spider blev i weekenden kørt på Ring Knutstorp lidt syd for Helsinbgorg i Sverige. Den snoede og bakkede bane på to kilometer skulle for anden gang i år lægge asfalt til en del af opgøret og denne gang med syv spidere på banen.
 

Det var med lidt bange anelser, at holdene efter ankomst torsdag aften begyndte at gøre klar. Himlen havde åbnet sine sluser og lod i bedste dansk sommervejrstil vandet styrte ned over banen. Fredag morgen var det hele overstået, solen skinnede, og det var kun vandpytterne på græsarealerne, der vidnede om de våde forhold.

Spiderne skulle på banen til træning klokken halv elleve og også denne gang med en stribe debuttanter. Thomas Mueller er jo absolut ingen begynder i Peugeot Spider og har været på Ring Knutstorp utallige gange, men det var første gang, at han skulle på banen og sidde bag rattet i en racerbil. Motorjournalisten Flemming Haslund har brugt banen gennem snart 25 år til test og løb, så han var heller ikke en typisk debuttant, men det var hans første løb i en Peugeot Spider. Lasse Jakobsen havde kørt banen for mange år siden i en formelbil, så det var næsten en ny bane for ham også. Sidste debuttant var Rasmus Wendelboe, som i foråret valgte at køre sydpå og deltage i et fransk løb for at få international erfaring.

Træningen forløb uden større problemer. Allan Olsen havde fuldt tryk på turboen og hægtede alle af. Midtergruppen med Lasse Bulemand, Dennis Lind, Henrik Jansen og Rasmus Wendelbo lå indenfor et halvt sekund, men Flemming Haslund udnyttede sit indgående kendskab til banen til at distancere Thomas Mueller. Muellers bil havde været udlånt til Kim Rødkjær i sidste løb, og der skulle bruges lidt omgange på at få bilen justeret tilbage til ejermandens præferencer. Det kostede også en tur i sandkassen, da bremsebalancen ikke var helt perfekt.

Da tidspunktet for tidtagningen oprandt var alle klar og opsat på at give gas under perfekte forhold. Banen var tør, og med temperaturer omkring sytten grader og en god luftfugtighed ville motorerne være tæt på at yde deres optimale effekt. Også denne gang fik konkurrenterne kun bagpanelet at se på Allans bil, men afstanden var dog formindsket. Bulemanden kunne ikke følge Rasmus, men kom dog foran Dennis. Haslund og Mueller fortsatte deres indbyrdes kamp med Haslund et halvt sekund foran. Ved kontrolvejningen efter kvalifikationen, fandt Henrik Jansen ud af, hvorfor hans bil havde ti liter benzin for meget i tanken. ”Jeg var treer, indtil bilen kom på vægten og de fandt ud af, at jeg vejede ti kilo for lidt. Vi skulle nok ikke have tappet de ti liter af, men nu må jeg bare køre det ind igen.”

Lørdagens første heat startede som forventet med den hurtige værkfører i front efter rullestarten. Til gengæld kæmpede fire mand hårdt om den næste plads, hvilket affødte anerkendende klapsalver og kommentarer fra flagposten og de to dommere fra det svenske bilsportsforbund, som var posteret ved sving et. Løbet fik en overraskende afslutning, da Allan Olsens bil tabte pusten – turbotrykket – blot en enkelt omgang før mål. ”Jeg kunne godt se, at Dennis ville nå op til mig lige inden opløbssvinget, og jeg havde ikke en chance for at holde ham bagved på det lige stykke”. Thomas Mueller måtte igen i sandkassen, da vandpumpen pludselig blev utæt og sprøjtede vand på højre baghjul. Det skete på langsiden og resulterede i en baghjulsblokade i sving et. Rasmus Wendelboe blev idømt en Drive Through, da dommerne mente, han havde foretaget en prøvestart. Det kostede nogle placeringer, men han fik trods alt lov til at beholde sine point.
Dennis Lind overhaler Lasse Bulemand Jakobsen
(Foto: Gripping Media)

I pausen inden andet løb var der travlhed i Spider-lejren. Mueller måtte hurtigt opgive at komme på banen igen, men det omdannede blot hans bil et rullende reservedelslager. Jansen manglede nogle forplader og Allan Olsen manglede en motor med turbotryk. Skift af motor var urealistisk, men styreboks, intercooler og andre småting flyttede adresse. Derefter var det kun at håbe, da der ikke var mulighed for at prøvekøre bilen.

Andet heat var med stående start og for en sikkerheds skyld havde Allan aftalt med alle, at han ville holde til højre, hvis der ikke var fuld kraft på motoren. Bulemanden og Jansen fik begge en perfekt start og skød frem mellem Lind og Olsen. Foran var der lidt trængsel og en stillestående Radical, som gjorde, at der ikke var plads til to Spidere på den nuværende kurs. Dennis Lind fortæller: ”Lasse kunne bremse eller presse Jansen ud på græsset, for jeg kunne ikke se plads til højre for den lille Radical, men Bulemanden fløj gennem hullet mellem Radical og stålbarrieren”.

De næste ti omgange var Jakobsen under konstant angreb af Rasmus Wendelboe, der forsøgte det bedste, han havde lært, mens han trak Jansen og Lind med helt op bag Bulemanden. På elvte omgang lykkedes overhalingsforsøget og trods Bulemandens ihærdige forsøg på at tage pladsen tilbage holdt Rasmus pladsen til det ternede flag og sin første sejr i Peugeot Spider Cup. Dennis Lind og Henrik Jansen havde fortsat kampen om tredjepladsen, som Jansen sikrede sig med et forspring på tolv tusindedele af et sekund. Haslund fik femtepladsen mens Allan Olsen blot gennemførte for at få så mange point som muligt.
Rasmus Wendelboe har sat kurs efter guldet
(Foto: Gripping Media)

Det kommer næppe som den store overraskelse, at Rasmus strålede om kap med efterårssolen lørdag eftermiddag. ”Først mister jeg dyrebare point i en dom, som dommerne indrømmede, var forkert, og så får jeg min første sejr i næste heat. Det er helt vildt! Og jeg havde nogle kampe med Lasse, så englene sang. Han er simpelthen den bedste racerkører, jeg har kørt mod endnu. Han kører stærkt og der bliver ikke givet ved dørene, men man kan bare stole på, at han holder sin linie og ikke forsøger at lukke døren, hvis der ikke er plads nok til at gøre det pænt”

Efter løbet roste Lasse Bulemand også sine unge konkurrenter og besejrere: ”Jeg er ikke så overrasket over, at jeg kan køre helt tæt med Jansen og Olsen, der er nogle gamle, erfarne rotter, men jeg er dybt imponeret over de to unge knægte. Både Dennis og Rasmus kører stærkt, helt til kanten, meget regulært og rent, så man kan få rigtigt herreræs med dem uden at være bange for at blive sendt af banen. Det har virkelig været med til at løfte niveauet for denne klasse!”

Nu begynder kampen om de ædle metaller for alvor at spidse til. Efter weekenden er Rasmus fortsat på tredjepladsen 29 point efter Bulemanden og 31 efter Allan Olsen, men når man trækker de to dårligste resultater fra, så ser det helt anderledes ud. Der er ingen tvivl om, at favoritterne må være Olsen og Bulemanden, men Rasmus er den dark horse, som for alvor vil profitere, hvis en af de to må udgå af et heat på Padborg Park den 8. oktober til finaleløbet.

Stillingen i Peugeot Spider Cup inden finalen:

Total To dårligste Slut
Allan Olsen 186 -21 165
Lasse Jakobsen 184 -24 160
Rasmus Wendelboe 155 0 155
Thomas Mueller 103 0 103
Morten D Jensen 75 0 75
Søren Mosebo 73 0 73
Henrik Jansen 80 0 80
Dennis Lind 66 0 66
Kim Rødkjær 39 0 39
Niki Bjerg 39 0 39
Carsten Brandt 28 0 28
Flemming Haslund 21 0 21
Morten Buus 14 0 14
Johnny Vejlebo 9 0 9
Frederik Dannevang 9 0 9
LasseSpang Olsen 6 0 6
Johan Jokinen 0 0 0
Peugeot Spider Cup
Gripping Media

Læs mere om:
  • Allan Olsen
  • Dennis Lind
  • Henrik Jansen
  • Lasse Jakobsen
  • Rasmus Wendelboe
  • Thomas Mueller
  • Ring Knutstorp
  • 11/09/10 - Ring Knutstorp - 207 Spider Cup DK - DM
  •