Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: X uden X faktor

Biltest 
26/06/11 

Jeg må indrømme, at jeg har lidt svært ved at kategorise BMW X1. Jeg har tidligere kørt X3 og X5 modellerne, og forventede nok at en X1 blot var en mindre en enklere udgave af de to fine SUV offroadere.
Men efter en uge i X1’eren føler jeg mere, at den er en høj stationcar, der også kan leveres med firehjulstræk.
 

Det skyldes flere ting. Først og fremmest kører den baghjulstrukne Sdrive version ikke som en SUV. Den vantrives på ujævne sogneveje, hvor de brede dæk reagerer uheldigt på enhver ujævnhed og forsøger at køre sine egne veje. Det gør nok X1 Sdrive til den dårligst styrende BMW jeg har prøvet.

Dernæst er X1 lavere end de fleste SUV’er, og føreren sidder lavere, og af samme grund ligner X1 heller ikke optisk en SUV.

Men heldigvis har X1’eren stadig masser af BMW DNA under overfladen.
Fornemmelsen af gedigen bygge- og materialekvalitet holder det vanlige høje niveau. Testbilen var udrustet med BMW 2 liter dieselmotor med dobbelt turbolader. I denne version yder den 177 hk og har et drejningsmoment på gedigne 350 Nm i området fra 1750 til 3000 omdrejninger. Nok til at klare de fleste opgaver.

Desværre har den ellers fremragende 8-trins automat gearkasse, der skifter utroligt blødt og umærkeligt, en forkærlighed for at bevæge sig under dette område. BMW kalder det selv ”beroligende lave omdrejningstal”. Men man har selvfølgelig altid den mulighed selv at styre gearskiftet manuelt, og selv vælge sine omdrejninger.

Med en prislap på over kr. 600.000 er BWN X1 Sdrive med automatgear ingen prisbasker, men jeg vil alligevel anbefale eventuelle købere at ofre de kr 60.000 ekstra som en Xdrive version koster, da firehjulstrækket utvivlsomt vil eliminere den baghjulstrukne versions styreproblemer på ujævn vej.
Alternativt kan man jo også vælge en BMW 320d Touring og spare kr. 50.000 lige nu.


(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta:

Model BMW X1 Sdrive 20d
Type 5-dørs Crossover,
5 pladser
Motor 1995 ccm twinturbo dieselmotor,
4 cyl.,
177 hk ved 4.000 o/m,
350 Nm ved 1.750-3.000 o/m..
Transmission 6 trins automat gearkasse med Steptronic,
baghjulstræk
Undervogn For: McPherson.
Bag: Multilink
Maks. hastighed 226 kmt
Acc. 0-100 7,8 sek.
Officielt forbrug 16,9 km/l. ved blandet kørsel
Årlig grøn afgift Kr. 4.500,-
Pris fra Kr. 617.785,- plus levering