Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Sidste omgangs-sejr til Button

Formel 1 
13/06/11 

Det Canadiske Grand Prix havde ALT
Et løb, med to timers regnvejrspause, masser af overhalinger, afkørsler, dueller, gamle kæmper, unge løver, safety-car, en overhaling på sidste omgang, en marshall der glider på banen foran en racerbil, og en Jenson Button der kom trumlende bagfra, efter at have haft fem pitstops og en straftur gennem pitten. For nogle få år siden havde det været dramaet for en hel sæson. I dag var det hvad der skete i Canada.
 

Det var svært ikke at være begejstret efter dagens løb i Canada. Hvad der startede som et gumpetungt regnvejrsløb, blev forvandlet til et af de mest dramatiske løb i historien. Og netop derfor kunne Sebastian Vettel ikke vinde løbet, for en sejr til ham ville være uden dramatisk styrke.

Han havde ellers gjort det godt, Vettel. Mens alle andre omkring ham havde alle mulighede oplevelser og uheld, kørte hans sådan set bare sit eget løb et sted langt foran de andre. Uden at sætte mange fødder forkert undervejs og uden den store dramatik. For det er nemlig sådan en stor mester vinder sine løb, uden den store dramatik.

Men når der så står drama på programmet, kommer den store mester til kort. Og det gjorde så Vettel i dag. På allersidste omgang, presset af en lynende hurtig Jenson Button, laver Vettel en fejl, taber kortvarigt bagenden af raceren og væk er Button.

Og dermed fik det dramatiske løb, den rigtige dramatiske vinder. For Button havde haft et dramatisk løb, om nogen. Meget tidligt, mens regnen stod ned i stænger, trillede han rundt i sin egen lille verden, cirka i nærheden af den 7. plads han havde fået i kvalifikationen. Bag ham var holdkammeraten Hamilton, der var havnet der, fordi han, da løbet blev givet fri, lavede en lille ballet opvisning sammen med Mark Webber, og mens de to kørte rundt om sig selv faldt de langt tilbage, mest Webber.

Og nu lå Hamilton altså bag Button. Og Hamilton var hidsig og i gang med at komme frem i feltet - en prisværdig indstilling, men ikke nødvendigvis den bedste taktik i regnvejr. Og ved målstrækningen ville han så venstre om Button. Problemet var bare at Button allerede var på vej mod venstre og i sine spejle kun kunne se vand. Pludselig blev mellemrummet mellem Buttons bil og pitmuren for lille til en Hamilton, der fik klemt sit bagdæk, og stoppede en kvart omgang senere.

Button måtte liste i pit, og da han kom ud var der Safety Car. Og så var det at den senere vinder fik en fartbøde. Han kørte nemlig for hurtig - og i stedet for et girokort og grovkornet billede leveret af postbudet, bliver en fartbøde i Formel 1 prompte straffet med en tur gennem pitten.

Her så dagen ret dårlig ud fra et McLaren synspunkt - Hamilton ude og Button i den grad sat ned på en mere end sekundær placering.

Inden regnen for alvor kom, var der et par biler, deriblandt Button, der var inde og udskifte regnvejrsdækket med intermediates, og han var såmænd pænt hurtig, men langt bagefter de andre. Og så kom vandet ellers væltende og SC blev smidt på banen igen, og kort efter kom det røde flag. Vi skulle lige have en lille pause.

Den lille pause varede to timer. Og så blev løbet startet bag SC. Her var det Vettel der var som vanligt var forrest. Efter sig havde han Kobayashi i Sauber, som i den grad nød at være nr. 2 i et løb. Bag ham kom Felipe Massa, der i dag virkede overraskende stærk, specielt inden pausen. Efter pausen var det forventet at Massa ville drøne forbi Kobayashi, men japaneren er en hård negl og han afviste Massas forsøg og lagde derefter lidt afstand til ham.

Bag Massa var en gammel kending på vej op gennem feltet. En noget aldrende herre ved navn Michael Schumacher, havde åbenbart taget sig en dosis ungdomseliksir og kørte som var han 22 igen. I lynende tempo havde han overhalet både den ene og den anden og var nu på 4. pladsen.

Lige her omkring fik endnu en SC periode, fordi Alonsos racer hang og dinglede på kerben et noget upraktisk sted, efter en mindre kontakt med Jenson Button.

Mens Schumacher faktisk havde overhalet en hel masse, kan man vel næppe kalde hans avancement fra 4. til 2. pladsen for en overhaling - det var i al fald ingen udbremsning, eller finten. For Massa havde igen indhentet Kobayashi og lagt an til angreb og mens de duellerede, trak Schumacher laaangt ude til venstre så han var sikker på ikke at blive ramt af nogen af dem, og så trykkede tyskeren ellers på speederen og var væk. Stort overblik sendte altså Schumacher to pladser frem.

Heromkring begyndte banen så at blive tør og bilerne smuttede på skift i pit for at få slicks på. Webber og Button var nogle af de første der fik slicks og det udnyttede de til at køre meget hurtigt, og til at overhale en masse, der var i pit. Og ganske lige pludselig lå de to lige i bagdelen af Michael Schumacher. Webber prøvede et par gange at komme forbi Schumacher, men han havde problemer med det sidste sving, hvor han et par gange tog en genvej. Første gang lige efter han var kommet forbi Schumacher, men som reglerne foreskriver gav han hurtig Schumacher den placering tilbage. Næste gang var det lige for næsen af Button, der på den måde avancerede til 3. pladsen.

Og her var der så lige en SC periode igen, fordi Heidfeld var kommet for tæt på en Force India og havde smadret sin frontvinge. Han kørte selv pænt, omend lidt hurtigt, ud af et nødspor, men de skarpe rester fra vingen var spredt ud over banen. Det var her at den grimme grimme episode med en marshall der vælter ikke en, men to gange, ude på banen, skete. Første gang var det stort set lige foran en racerbil, men heldigvis skete der ikke noget alvorligt.

Mens Webber havde haft problemer med at komme forbi Schumacher, havde Button ikke de store problemer. Hans bil var meget hurtigere og med DRS'en slået til, virkede det som en halvsløv personbil der problemløst overhaler en lastbil i slæbesporet.

Vel forbi Schumacher satte Button jagten ind på Vettel, hvilket han havde fem omgange til. Med Button ude af billedet og DRS'en slået til, havde Webber også lidt mere ro til at angribe Schumacher og da han kom forbi skete det uden de store sværdslag, den gamle mand i bilen vare nu ikke længere på en podieplacering. Men 4. pladsen forblev hans!

Button havde indhentet Vettel og da sidste omgang startede han man en god fornemmelse af at der ville ske noget. Med DRS fordelen på sin side og to DRS zoner på banen, ville der være mulighed for Button. Vettel klarede det dog for ham ved at tabe bilen en smule, og forbi var Button.

Petrov tog en ganske anonym 5. plads, men sådan nogle dage kan man få meget ud af at holde sig ude af problemerne.

Kobayashi der så længe havde ligget på en 2. plads, lå igennem sidste sving på en fornem 6. plads. Men på målstregen lykkedes det endelig Massa at komme forbi japaneren og snuppe 6. pladsen. Massa havde været en tur i pit for at få skfitet næsen, efter et uheld da han skulle overhale en bil med en omgang. Kort, så mistede han sådan set bare kontrollen med bilen.

Alguersuari blev nr. 8 foran Rubens Barrichello og Sebastian Buemi tog 10. pladsen og gjorde det hele til en fornøjelig dag for Toro Rosso.

Så underholdning for alle pengene i Canada - der er ikke meget mere man kan forlange af et racerløb. Efter løbet kunne man en høre en McLaren mand på radioen til Button sige, at der vist ikke var en placering de ikke havde haft i det her løb. Button var efter sin pitstops og straf etc. nede som nr. 18...

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Gilles Villeneuve
  • 12/06/11 - Gilles Villeneuve - Formel 1 - FIA F1
  •