Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Le Mans

”Le Mans bliver endnu sværere end tidligere”

Le Mans 
06/06/11 

Le MansÅrets Løb nærmer sig. Om blot otte dage skifter startlysene til det legendariske 24-timers-løb på Le Mans til grøn klokken 15:00.
Tom Kristensen har chancen for at køre sin niende sejr hjem i verdens vigtigste langdistanceløb.
Audi har chancen for at vinde for tiende gang.
 

Forberedelserne til løbet har været fremragende. Under de seneste test på Monza og Le Castellet, som fulgte efter R18 TDI’erens debut ved 1.000-kilometer-løbet på Spa-Francorchamps, fokuserede holdet primært på at få konsistens i pålidelighed og performance. Som test op til selve Le Mans måtte bilen køre over 6.000 kilometer – godt 600 mere end sidste år, da rekord-sejren kom i hus. R18 TDI klarede dette uden noget problem.


(Foto: Audi Motorsport)

Audi R18 TDI har en kompakt 3,7-liters V6 TDI-motor med en mono-VTG turbolader samt LED-forlygter. Til trods for reduktionen i kræfter på grund af de mindre, turboladede motorer, som reglementet dikterer i 2011, klarer R18 TDI’eren den samme topfart på Le Mans, som dens forgænger R15 TDI gjorde. Det sker blandt andet takket være en bedre aerodynamik. Omgangstiderne på den 13,629-kilometer lange bane under testdagen ført i maj var allerede imponerende. Og ifølge Audi Sports ingeniører skulle den nye LMP1-bil have gjort endnu flere fremskridt i henhold til fart og konsistens.

Tom Kristensen forudser dog et tæt og hårdt løb i år.
”Denne gang bliver Le Mans endnu sværere end tidligere af flere forskellige grunde. På den officielle testdag i april var de første fem biler inden for et sekund af hinanden på en omgang på 13,6 kilometer! Jeg tror, at farten hos Audi og Peugeot i kvalifikation og i løbet vil være meget ens. Det betyder, at vi er nødt til at være sikre og præcise i vores pit stop og have en god løbsstrategi. Omgangstider er afgørende, men det samme er optimal brug af brændstof og dæk. Siden november har vi udført test, som var fokuseret på omgangstider og holdbarhed. På testdagen på Le Mans var vi hurtigst og næsthurtigst og sluttede vores løbsdebut på Spa på tredjepladsen. Vi har afsluttet alle forberedelserne og koncentrerer os nu fuldt ud om løbet,” siger Tom Kristensen.



TomKristensen.com
Henrik Würgler

Læs mere om:
  • Tom Kristensen
  • Audi Sport North America
  • Le Mans
  • 12/06/11 - Le Mans - Le Mans
  •  



    ASETEK SIMSPORTS