Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

En overhaling i Barcelona?

Formel 1 
18/05/11 

Optakt til Det Spanske Grand Prix
Barcelona, Formel 1 løb i et industrikvarter - på den bane hvor alle tester, banen hvor alle kender hvert mindste lille skævhed i asfalten, banen uden overraskelser. Og sædvanligvis et af kalenderens kedeligste løb. Men sker det også i år - bliver det forvirrende ligesom i Tyrkiet, med alt for mange pitstops, eller bliver det et løb med overhalinger, fordi DRS faktisk virker.
 

I Abu Dhabi i 2010 var der næsten ingen overhalinger, fordi det bare er stort set fysisk umuligt at have to Formel 1 racere ved siden af hinanden på den bane. I Spanien har problemet altid været et andet - der er plads nok til overhalinger, bilerne har bare aldrig været tæt nok på hinanden - linjer, opsætning, alting har været så gennemarbejdet på den bane, at spændingen har været ikke-eksisterende.

Og så er spørgsmålet om DRS faktisk kan gøre noget ved dette - når de får lov til at åbne for hullet i bagvingen ned ad langside, hjælper det så på antallet af overhalinger - eller måske i det mindste bare på antallet af dueller.

Samtidig kan den taktiske side at løbet blive ændret lidt, fordi Pirelli har ændret på deres dæk. Problemet i de første løb i år, har været at der i forhold til holdbarhed har været meget lidt forskel på det hårde og det bløde dæk. Og den forskel skulle nu være øget, så det hårde dæk holder flere omgange.

Dette skulle give de forskellige teams flere taktiske strenge at spille på, hvor de tidligere stort set alle er kommet frem til en taktik der er ret ensartet.

FIA har også været efter bilernes udstødning, hvor de fleste teams har udviklet et system der bruger udstødningsgassen til at skabe en form for downforce. For at bibeholde denne downforce, er systemet så indrettet på en måde så mængden af udstødning er konstant.

Dette system har FIA set sig gal på, og ville egentlig have forbudt allerede her fra løbet i Spanien. Men kort efter denne kontante udmelding, som gik på at mængden af udstødning under nedbremsning højst måtte være på 10%, har de nu trukket lidt i land. I Spanien fortsætter alting som hidtil, men det skal snarest tages op og gøres ulovligt.

Der spekuleres i at meget at styrkeforholdet i Formel 1 pt. er afgjort netop af hvor effektivt man udnytter udstødningsgasserne. Og en ændring af disse regler vil kunne betyde visse forrykninger i feltet.

Men, da FIA har trukket deres første udmelding lidt tilbage, tegner alt til at styrkeforholdet i Spanien bliver en spejling af styrkeforholdet i de hidtige løb. Det vil sige at man kan forvente et par overlegne Red Bull racere, Ferrari og McLaren der forsøger at indhente dem og resten af feltet der bare drømmer om gode resultater.

Hvis man skal spille på noget, så ligner Vettel på forhånd en storfavorit. Alle andre virker en lille smule statister i år.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Circuit de Catalunya
  • 22/05/11 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1
  •