Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Træf

Passion som forretning

Træf 
01/05/11 

- drømme som motivation
Hvad er det, der får en helt almindelig mand, med et helt almindeligt job, til at lægge fortiden bag sig og prøve lykken som selvstændigt erhvervsdrivende?
Er det tanken om at være sin egen chef, selv at bestemme hvornår man har fri, udfordre sig selv og se hvor langt evnerne rækker – eller er det drømmen om rigdom, smarte biler, smukke kvinder og prægtige villaer?
 

I en tid, hvor finanskrisen har haft indflydelse på hele verdens befolkning og hvor mange virksomheder har været nødsaget til at dreje nøglen om, kan det være svært at forstå, hvordan to unge mænd i starten af tyverne kan få sig selv til at starte en virksomhed, som ifølge den danske jantelov og forretningstradition burde drives af erfarne forretningsfolk med svulmende bankbøger og masser af fritid. Hvordan kan to ganske almindelige ”drenge” ende op med en virksomhed, der udbyder landets hidtil største udvalg af Ferrari’er til leje og en intet mindre end imponerende liste over testkørsler af de lækre italienske sportsvogne?

Det hele startede i en meget ung alder, hvor passionen for Ferrari ikke handlede om luksus om glamour, men derimod lyden, udseendet og den unikke røde farve, der er tæt knyttet til det italienske bilmærke. Det var traditionen, historien og mystikken, der tryllebandt drengene med en magi, der normalt kun findes i eventyrernes verden, og som har holdt ved lige siden. ”Jeg husker tydeligt, hvordan jeg impulsivt reagerede ved bare den mindste lyd, der kunne minde om lyden af en ægte Ferrari motor. Jeg smed alt, hvad jeg havde i hænderne og spurtede ofte flere hundrede meter bare for at se om der rent faktisk var en Ferrari i nærheden – for hvis der var, så skulle jeg bare se den!” Siger Kenneth Nielsen, der udgør den ene halvdel af K&M Event, som står bag BilDrømme.dk.

Der er ingen tvivl om, at disse drenge ved hvad de snakker om når det kommer til Ferrari. ”Der findes nok ikke ret mange andre, der kan kende en Ferrari på så lang afstand som os. Vi joker ofte med det og griner af os selv når vi genkender helt specifikke Ferrari modeller ud fra enkelte parametre som lyd, små unikke detaljer på bilen eller eksempelvis nuancen i forlygterne en mørk aften på vej hjem fra et af de utallige arrangementer, som vi har deltaget i.”

Med store arrangementer som F-Day (med deltagelse af 80 Ferrarier), slotsbesøg, udstillinger i storcentre samt samarbejde med Classic Race Århus i 2010, i bagagen, er Kenneth og Morten på ingen måde bange for at afprøve nye ting. ”For os har det aldrig handlet om at tjene penge, men derimod om at skabe et netværk, som andre også kan få glæde af. Vi startede K&M Event i 2008 med det ene formål, at gøre vores drømmeprojekt til virkelighed.” Udtaler Morten Andersen, som udgør den anden halvdel af den ambitiøse duo. ”Vi lejede Padborg Park og brugte det meste af et år på at arrangere F-Day, som arrangementet kom til at hedde. Det var et sats for os – både økonomisk, men også i forhold til vores egne ambitioner, da vores helt store drøm var at lave et arrangementet, hvor der skulle være plads til alle.”

F-Day arrangementet blev en stor succes og på trods af voldsomme regnbyger over banen, lykkedes det at afvikle arrangementet uden problemer. Rigtigt mange af de bilglade gæster fik mulighed for at prøve en enestående co-driver tur i en af de lækre biler, hvilket gav de besøgende en endnu mere intens oplevelse af de lynhurtige Ferrari’er, end hvis de blot skulle stå og kigge på dem. Som prikken over i’et var det sågar muligt at købe sig til en tur i den legendariske Ferrari Enzo, som for mange er den ultimative Ferrari med alle de nødvendige faktorer, der udgør en vaskeægte superbil.

”Vi valgte at holde en lille pause, da F-Day arrangementet var overstået, men eftersom vi nu havde opnået en markant udvidelse af vores Ferrari-netværk, stod vi pludselig i en situation, hvor mange ganske almindelige danskere begyndte at kontakte os, for at spørge om vi kunne hjælpe dem med at skaffe en Ferrari til deres søns konfirmation, et kommende bryllup, polterabend eller jubilæum – og i langt de fleste tilfælde var vi rent faktisk i stand til at hjælpe. Vi begyndte derfor at gøre lidt mere ud af vores hjemmeside, kontaktede nogle af de Ferrari-ejere, som vi mente kunne være interesserede i at glæde andre med en køretur i deres bil, og derefter er det faktisk kun gået fremad.” Siger Kenneth mens han smiler og tilføjer den intet mindre end imponerende referenceliste over store danske og internationale virksomheder, der har haft glæde af drengenes intense arbejde gennem de seneste par år.

”Der skulle ske noget nyt, men hvordan vi skulle gribe det rigtigt an kunne vi ikke rigtigt blive enige om. Vi manglende en god idé, der kunne gøre det endnu nemmere for både lejere og udlejere på vores side. Især i konfirmationsperioderne har der været så travlt, at det næsten ikke er til at forstå og eftersom både Kenneth og jeg selv stod for kommunikationen mellem ejeren af bilen og de personer, som godt kunne tænke sig at låne en Ferrari til et givent arrangement, så var vi simpelthen nødt til at finde en smartere og nemmere løsning.”

Løsningen blev BilDrømme.dk, der tilbyder private direkte kontakt til et stort udvalg af Ferrari-ejere i hele landet og hvis ikke det er muligt at finde den helt rigtige bil på siden, så er det blot at kontakte folkene bag og fortælle dem om dine særlige ønsker, hvorefter de i langt de fleste tilfælde kan være behjælpelige med at finde den helt rette bil til dit arrangement.

Men også virksomheder kan få stor glæde af BilDrømme.dk. ”Ideen dukkede bare pludseligt op i tankerne og satte sig uløseligt fast på nethinden. BilDrømme skulle føres ud i livet og det kunne kun gå for langsomt! Det har været hårdt arbejde og der har været mange lange nætter, men det er det hele værd. Når vi kigger tilbage på de forgange 5 måneder, så er det helt utroligt, hvad der er sket. Det er ikke noget vi går og tænker særligt meget over i hverdagen, men vi er utroligt stolte af os selv, og den måde vi driver vores forretning på.” Forklarer Morten, mens han uddyber hvorfor det er vigtigt for dem begge, at det ikke handler om profit, men om oplevelser og udlevelse af deres fælles drømme.

Siden BilDrømme blev grundlagt i december måned 2010 har de unge fyre præsteret at arrangere over 100 køreture, bl.a. medarbejderarrangementer for nogle af landets største internationale virksomheder, og desuden har de sammen med en fælles ven arrangeret en helt unik rejse for otte danske Ferrari-ejere plus en ledsager, når BilDrømme i midten af Maj tager til Italien for at opleve det skønne Toscana og Ferraris hjemby Maranello. Turen går i alt sin prompt og pragt ud på, at alle Ferrarierne fragtes til Italien mens deltagerne i ro og mag kan nyde flyveturen sydpå og spare de mange tusinde kilometers kedelig motorvejskørsel gennem Tyskland. I stedet kan de koncentrere sig om at nyde den enestående tur når de får lov til at køre i deres helt egen Ferrari i bilens eget hjemland. ”Carsten Riisgaard er en fælles ven og desuden idémand på turen til Italien. På trods af den store aldersforskel, så kommunikerer vi på fantastisk vis. Vi har alle tre den samme passion for Ferrari og det at opleve bilerne i et anderledes miljø end det vi er vant til herhjemme. På BilDrømme skal der være noget til enhver, hvad enten man ejer en Ferrari eller går med drømmen om bare at få lov til at sidde i en.”

”Det ville være løgn, hvis vi påstod, at vi ikke drømmer om at kunne leve af vores mange projekter en dag, men det er på ingen måde det, der har fået os til at starte vores egen virksomhed. For os er det primære mål, at vi kan hjælpe med at opfylde drømme. Vi har dem alle sammen – drømmene – der er bare forskel på, hvad de indebærer, og det er derfor at vi laver arrangementer med så forskellige målgrupper. Det er 100% gratis for private personer, at kontakte bilejerne på vores hjemmeside og mange spørger os, hvorfor vi dog ikke opkræver et bookinggebyr på turene, der bookes via vores hjemmeside. For os betyder det bare ikke noget om vi tjener penge på at formidle kontakten videre til udlejerne på siden, men til gengæld betyder det rigtigt meget at den der modtager køreturen, får sig en oplevelse som aldrig bliver glemt.” Afslutter Morten mens Kenneth med et anerkendende nik udviser stor enighed i deres fælles mål.

Det er ikke til at komme udenom – de to unge entusiaster besidder et fantastisk gåpåmod og i modsætning til mange andre virksomheder er det ikke bundlinjen, der afgør succes eller fiasko. På trods af deres alder har de to drenge allerede fået flere store oplevelser end langt de fleste jævnaldrende, og det er tydeligt for enhver, at deres fælles interesse for at dele oplevelserne med andre vil bringe dem langt i deres karriere.

Morten H. Andersen

 



Er din virksomhed klar til robotter?