Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans - testdag

Hope Racing Oreca Hybrid har kørt på Le Mans

Le Mans
testdag 

28/04/11 

Le MansSelvom mange tror at hybrid teknologien er helt ny i Le Mans så er det ikke sandheden. Panoz Q9 Hybrid var det seneste forsøg på at få en hybridracer på Le Mans, men den kom desværre ikke videre fra pre-kvalifikationen. Den bil var meget forud for sin tid og nok ikke helt moden til det hårde pres som racerbiler kommer under i dette ekstreme racerløb.
 

I år er det anderledes her er der rigtig meget fokus på hybrid biler og Hope Racing er tilmeldt med deres Oreca Hybrid som kørte med på testdagen helt uden at imponere med hurtige tide, men det er fantastisk at denne nye teknologi, som både Audi og Peugeot har valgt fra i år, findes hos det her innovative privat team.

Hope Racing Oreca Hybrid bilen er en LMP1 bil som dermed køre med i Le Mans konge klassen. Teknologien er i denne bil er lidt forskellig fra den vi tidligere har omtalt fra Peugeot’s Hybrid LMP1. Hope Racing’s Oreca Hybrid er monteret med noget de kalder The ‘Flybrid’ system, som er et mekanisk system som opsamler bremse energi i et high speed svinghjul, hvorfra energi så afleveres under acceleration til baghjulene.

Beregninger viser at når systemet virker optimalt vil det give 16 sekunder med ekstra ‘boost’ pr. omgang på Le Mans lap, men stadig er det kun et supplement til den 2 liter Lehmann (VW) med turbo som også er i bilen.

Flybrid er et britisk selskab som er bosat i Silverstone Technology Park, og det er dem som sammen med deres partnere har udviklet teknologien som ligger i Hope Racing bilen

Hope racen kørte som skrevet med på testdagen og her lærte teamet en masse og farten blev bedre hen over dagen, men desværre udnyttede bilen kun 20% af den teoretisk udregnede hybrid boost, og derfor er de nu i tænkeboks for at finde løsninger på hvordan de får mere ud af bilen.

Der er allerede nu planlagt flere test inden 24 timers løbet på Le Mans, så vi skal glæde os til at opleve denne helt nye innovative racerbil midt i juni.

Vejgaard

Læs mere om:
  • Le Mans
  •