Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Mr. Jekyll og Mr. Hyde

Biltest 
13/02/11 

Honda CR-Z kan virke som lidt af et paradoks: en sportscoupe drevet frem af hybrid teknologi. Mange mener, at de to begreber modarbejder hinanden.
Det lyder straks lidt bedre, hvis man forklarer at CR-Z'en er en sportscoupe med en slags KERS, som vi kender fra Formel 1.
 

Bilen er udrustet med en benzinmotor som den primære kraftkilde, og den får assistance af en elmotor, når der er behov for lidt ekstra kræfter, f.eks under acceleration. Elmotoren bliver drevet af strøm, som genereres når farten tages af bilen, f.eks i en nedbremsning. Føreren kan, ligesom Formel 1 kørerne i denne sæson, følge opladning og afladning på et display.

Både i CR-Z og Formel 1 forsøger at forene det miljørigtige med det sjove. Jeg ved ikke med F1 racerne, men synes det er lykkedes et langt stykke hen ad vejen med den lille Honda.
Men sådan var det ikke de første dage med bilen, hvor jeg oplede den som lidt sløv. Når man kører i en hybridbil er man nok tilbøjelig til at fokusere meget på økonomien. Og hvis CR-Z'en skal køres økonomisk skal motorstyringen stå på Eco.

Men der er to indstillinger mere: Normal og Sport. Forskellen er markant. Når man går fra Eco eller Normal til Sport mærker man et lille ryk i bilen. Bilen reagerer hurtigere på speederen og accelerationen bliver mærkbart bedre.
Forskellen er dog ikke så markant, at man bliver blæst omkuld. Det var først, da jeg glemte alt om økonomi og kørte den som en gammeldags sportsmotor, med masser af omdrejninger, at de slumrende kræfter blev vækket.
Hemmeligheden at altså, at man skal vælge om man vil køre en CR-Z økonomisk eller sportsligt. Den kan begge dele, men ikke på en gang.

Det er lidt det samme med køreegenskaberne. Bagenden er tilpas løs, og gør bilen svingvillig, men forenden er lidt treven indtil man giver den noget at arbejde med.
Kør den til grænsen, og du har en ganske underholdende bil. På en regnvåd vej kan den både powerslide og drifte til den store guldmedalje.

Selvfølgelig vil den være endnu sjovere med flere hk, men det gælder de fleste biler, og rygterne fortæller at en vildere version faktisk er på vej.

Ulemperne ved CR-Z'en, for sådan nogle er der selvfølgelig også, er primært de begrænsede pladsforhold.


(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta

Model Honda CR-Z 1,5 GT
Type 3-dørs coupe, 2+2 sæder
Motor Hybrid med 1497 ccm benzinmotor,
4 cyl.,
114 hk ved 6100 o/m,
145 Nm ved 4800 o/m,

Elmoto:
14 hk ved 1500 o/m,
78,4 Nm ved 1000 o/m.

Kombineret effekt 124 hk ved 6100,
174 Nm ved 1500 o/m.
Transmission 6 trins automatgearkasse
Forhjulstræk
Undervogn For: McPherson med krængningsstabilisator.
Bag: Multilink med krængningsstabilisator
Maks. hastighed 200 kmt.
Acc. 0-100 9,9 sek.
Forbrug 20,0 km/l. ved blandet kørsel
Årlig grøn afgift Kr. 520,-
Pris Kr. 314.400,- plus levering