Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Stort nummer

Biltest 
19/01/11 

Det er ikke bare modelnummeret, der er stort ved en Peugeot 5008. Den virker også stor med sine syv sæder i den lange kabine, og med sin fremrykkede forrude virker den også stor set fra førerpladsen.
Derfor overraskede det mig noget, at en nærlæsning af specifikationerne afslører, at den med en officiel totallængde på 4.53 meter faktisk er en del kortere end en 407 Stationcar.
 

Men pladsen er effektivt udnyttet, selv om det voluminøse centerkonsol omkring gearstangen stjæler en del plads mellem forsæderne. Opbevaringsrummet i konsollet er så dybt, at det nærmer sig det upraktiske.
Men der er mange andre er gode aflægge muligheder, heriblandt to små ”kælderrum” foran anden sæderække.

Hvis man ikke har brug for de to bageste sæder, kan de foldes med, så de danner en flad bund i bagagerummet, og nogle enkle ”klapper” gør det muligt at gøre det samme med sæderne i anden rækker. Det er bare enkelt og effektivt.
Og så gav testbilens store glastag også fornemmelsen af højt til loftet.

Som en 7-personers bil har Peugeot 5008 har også en ganske pæn lastteevne. Afhængigt af udstyr og motorversioner varierer nyttelasten fra 509 til 685 kg. Det betyder at fører og passagerer i snit skal veje mellem 73 og 98 kg, hvis alle pladser er besat og ingen medbringer bagage. Fuldlast testen viste, at den gæve franskmand bevarer den gode balance uden slinger i valsen uanset vægten.

I det hele taget opfører den sig pænt på vejen. En MPV er i sagens natur ingen sportsvogn, men den har en neutral balance og komforten er god på de fleste vejtyper. En gang vaskebrædtriller i vejen er dog ikke dens livret. Her stepper bagakslen som i en gammel Expert.

Testbilen var udrustet med Peugeot's velkendte 2.0 Hdi motor, og den lever ubesværet op til opgaven. Den trækker jævnt helt nedefra, matcher den 6-trins gearkasse som hånd i handske og disker op med en pæn brændstoføkonomi.

En Peugeot 5008 er med andre ord en udmærket bil for dem, som i ejendomsmæglersprog hedder ”den pladskrævende familie”, men den bringer ikke mine kropsvæsker i kog.


(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta

Model Peugeot 5008 Premium 2.0 HDi
Type 5-dørs mpv, 7 sæder
Motor 1997 ccm dieselmotor med turbolader,
4 cyl., 150 hk / 110 kW ved 3750 o/m,
340 Nm ved 2000 o/m
Transmission 6 trins manuel gearkassse,
Forhjulstræk
Undervogn For: Omvendt pseudo McPherson.
Bag: Compoundaksel
Maks. hastighed 195 kmt
Acc. 0-100 10 sek.
Forbrug 17,5 km/l. ved blandet kørsel
Årlig grøn afgift Kr. 1930,-
Pris Kr. 384.990,- plus levering