Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formula Renault 2.0 NEC

Dansk solskin over Nürburgring

Formula Renault
2.0 NEC 

18/10/10 

Det Nordeuropæiske Formel Renault mesterskab, NEC, der afsluttedes denne weekend på Nürburgring, blev en stor dansk succes i sæson 2010. Med både teamsejr, individuel klassesejr samt en fremstormende stjerne, der fightede sig til en flot 2. plads generelt.
Nürburgring var i sit tågede og regnfulde humør, men danskerene strålede igennem skyerne og viste ungt dansk formel talent frem på fornemste vis.
 

De oprindeligt planlagte 3 løb blev på grund af vejrforholdene reducerede til 2 løb, og KEO racing sikrede sig med en 5. plads i det andet løb den samlede sejr i mesterskabet, mens danske Mikkel Mac, trods en heroisk kamp i andet løb, hvor han sluttede som nummer 2, til slut alligevel manglede de sidste marginaler til den samlede sejr.


Ludwig Ghidi i tørt øjeblik.
(Foto: Chris van Schotanus)

Som sæsonen endte, vandt stabiliteten og erfaringen hos KEO racing, der med sin belgiske førstekører, 18 årige Ludwig Ghidi, sikrede sig den generelle sejr.


The champ.
(Foto: Chris van Schotanus)

Teamet har desuden haft to andre racere med i den 2009 specificerede klasse. Her endte det med klassesejr til 19 årige Dear Schilling, mens 17 årige Daniel Schilling tog 3. pladsen hjem. Med farmand Dan Schilling, dansk Formel Ford mester fra 1972, som en vigtig indpisker, coach og bagmand et meget flot resultat, som familien nu kan bygge videre på i den hårde karriere, motorsporten også er.
Dear Schilling mester i klassen for 2009 specifikation biler.
(Foto: Chris van Schotanus)

Fantastiske resultater til KEO racing, det lille team fra Asnæs, der har kæmpet sig op ad rangstigen indenfor Formel Renault mærkeklasserne de seneste godt 3 år, trods økonomisk krise og nedskæringer overalt i sponsorbudgetterne.


Daniel Schilling sluttede på 2. pladsen i klassen for 2009 specifikation racere.
(Foto: Chris van Schotanus)

Keo Racing er nu et topteam i Formel Renault, der kigges på med interesse fra andre lande, kørere og konkurrenter.
Vi venter spændt på, hvad de næste skridt opad vil være for Kim Olsen og hans dedikerede mandskab.


KEO Racing, hele teamet bag dem samt deres kørere kan kun være stolte af indsatsen i 2010.
(Foto: Chris van Schotanus)

Stortalentet fra Falster, stadig kun 17 årige Mikkel Mac, har i 2010 virkelig vist sine store evner som racerkører og har, trods meget svære betingelser økonomisk, udviklet sig utroligt i år, og har formået at tilkæmpe sig rollen som førstekører i sit team i løbet af sæsonen.
Trods sin unge alder havde Mikkel allerede tidligere prøvet rollen som kører internationalt i Formel BMW i 2009.
Erfaringerne fra dengang, både gode og dårlige, har været ham til stor hjælp i denne sæson, hvor han valgte at starte for det belgiske KTR team.


Fokuseret Mikkel Mac.
(Foto: Chris van Schotanus)

KTR teamet er meget erfarent. Med den tidligere Formel 3000 kører Kurt Mollekens i chefstolen, har de haft teams både i Formel 3000 og Nissan Worldseries, så det var et godt valg for Mikkel at starte for dem i 2010.
Teamet er dog nye i Formel Renault 2,0, og havde brug for en del indledende test og justeringer for at komme på det tekniske niveau med erfarne teams som KEO racing. Mikkel Mac har tidligere testet en del for KEO racing også, og disse erfaringer kom ham til gode, da han med kort varsel skulle tage sig af testrollen hos KTR.

Efter de første par løb var Mikkels racer justeret ind, så den var på niveau med de andre topteams i serien, og midt på sæsonen kørte Mikkel 3 sejre hjem og viste han var den hurtigste mand af de 2 kørere hos KTR.
Da økonomien hos teamet strammede noget til mod slutningen af sæsonen, valgte KTR til slut at koncentrere sig om Mikkel Mac som eneste kører. Men til slut blev det altså afgørende, at teamet manglede erfaringen, så de ikke kunne være med helt i toppen fra starten på sæsonen i april.


Mikkel Mac kæmpede bravt på Nürburgring.
(Foto: Chris van Schotanus)

Under alle omstændigheder har Mikkel Mac nu fået et godt navn hos et kendt og anerkendt team indenfor europæisk Formel racing, og har vigtige referencer og erfaringer til karrieren fremad. Med sine kun 17 år, har han et vigtigt "forspring" i en talentverden med unge fremstormende kørere, der for en stor dels vedkommende, også har godt fyldte tegnebøger med sig i baglandet. Som en del af sin præmie for 2.pladsen i mesterskabet får han en testdag i en Formel 2 racer, så det skal blive spændende at følge den videre karriere fremad for det unge talent.


Mikkel Mac med pokalen for 2. pladsen i mesterskabet.
(Foto: Chris van Schotanus)

Konklusionen, set med danske øjne, efter sæsonen i Formel Renault NEC er absolut positiv og giver håb om meget mere fremadrettet. Som talent og udviklingsklasse er Formel Renault optimal. Der er stabilitet i reglementet. Racerne kan også bruges til seriøs racing, når de er mere end 1 år gamle.
Der er stabil og vedvarende opbakning fra Renault, med sikre, økonomisk fornuftige, karrieremuligheder for talenterne op gennem rækkerne - både for kørere og teams.

Motorsporten.dk


Læs mere om:
  • Daniel Schilling
  • Dear Schilling
  • Ludwig Ghidi
  • Mikkel Mac
  • KEO Racing
  • KTR
  • Nürburgring
  • 16/10/10 - Nürburgring - Formula Renault 2.0 NEC
  •  



    ASETEK SIMSPORTS