Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Stilhed før storm

Formel 1 
09/06/10 

Optakt til Det Canadiske Grand Prix
Siden sidste Formel 1 løb har F1 verdenen været fantastisk fredelig. Både hos Red Bull og McLaren gør man lidt ud af at kørerne er konkurrenter, sådan lejlighedsvist, men alting ellers ånder i fred og fordragelighed hos begge teams. Samtidig sitrer luften af elektrisk spænding omkring de selvsamme teams, for med stigende sandsynlighed sidder den kommende verdensmester i en af bilerne - og kampen er endnu ret åben, både internt og mellem de to teams.
 

Silly Season, den periode på året hvor alle rygter om kontrakter for den sæsoner florerer på højtryk blev kort i år. Først forlængede Mark Webber med Red Bull, derefter blev det offentliggjort at Massa bliver hos Ferrari. Dermed må man også formode at Kubica bliver hos Renult - og at alle de andre topteams også er status quo.

Alt dette skete ovenpå et dramatisk løb i Tyrkiet, hvor der ellers blev rejst store spørgsmål omkring Red Bulls syn på deres to kørere. Var de nu også så lige, som alle sagde, eller havde teamet lidt slagside til fordel for Vettel. For umiddelbart fik Webber skylden - hvorfor står stadig hen i det uvisse.

Men den interne uro ebbede ud i ingenting og kørerne har det godt med hinanden og fortsætter begge næste år. Det er i al fald helt sikkert at Webber ikke har accepteret en løjtnant rolle - snarere må det formodes at Red Bull har accepteret at australieren er ligeså meget en potentiel mester som Vettel er.

Og Mark Webber virker forbandet stærk i øjeblikket. Han kører hårdt, men fair, og selvom han blev et offer for Vettels overhalingsforsøg i Tyrkiet, endte han alligevel som en slags vinder. For mens Vettel måtte udgå, kunne Webber stadig trille i mål på en 3. plads. Det betød at han fik 15 point mere end Vettel, i modsætning til hvis Vettel bare var blevet bagved, så havde Webber kun fået syv points forspring.

Webber har altså internt i Red Bull bragt sig i en lille førerposition og den vil han gerne have udbygget. Vettel på sin side vil gerne have lukket hullet til Webber - og hvem der nu ellers ligger foran ham i VM. Bilen er til det - og det er nu vi for alvor skal se hvad Vettel er lavet af - og om talentet er modnet så meget, at han kan holde hovedet koldt når han bliver sat under pres af sin teamkollega.

Sammenstødet i Tyrkiet kan være en enlig forseelse, det kan også være begyndelsen på en lang intern kamp i Red Bull teamet, hvor den sejeste vinder til sidst.

Hos McLaren stødte de ikke sammen, men de kørte tæt. De er begge briter, de er begge verdensmestre og de er begge under pres både i forhold til Red Bull og i forhold til den interne kamp. Hamilton vandt endelig sæsonens første sejr i Tyrkiet, men kampen mellem ham og Button er stadig meget lige. VM er stadig indenfor rækkevidde, specielt fordi Red Bull i en eller anden udstrækning bliver ved med at spænde ben for sig selv, i en sæson hvor de tilsyneladende på papiret er ganske overlegne.

Ferrari og Mercedes er tilsyneladende blevet hægtet af VM kampen - hos begge teams håber man på at man kan gøre sig gældende i kommende løb, men det begynder at virke svært. Alonsos præstationer har været svingende, mens Massa har været mere stabil, men mindre prangende.

Hos Mercedes har Schumacher nået samme niveau som Rosberg og strengt taget virker de ikke som specielt hårde konkurrenter. De virker mere optaget af at komme tættere på toppen end at slå hinanden, hvilket nok er ganske klog i deres situation. At slås om sejre og titler med sin holdkammerat kan være meget fornuftigt. At slås om 4. og 5. pladser vil tendere noget dumt.

Canada er stedet hvor næste slag bliver udkæmpet - og hvad kan man forvente der. Banen i Montreal er lidt specielt fordi den ikke bliver brugt ret meget. Det kan give lidt snavs på banen, som skal køres af. At den så ligger dekorativ placeret på en kunstig ø ude i floden er en æstetisk bonus.

Red Bull på pole, vil være et fair gæt - men McLaren vil presse på. De har stadig en god chance for et VM trofæ eller to. Red Bull har hidtil gjort det lidt svært for dem selv og McLaren har gladeligt været der for at samle stumperne op. Hvis det fortsætter kan det blive en interessant sæson, men hvis McLaren selv vil have indflydelse på udfaldet, skal de mere ind i kampen nu.

Så endnu en tæt kamp - og den var tæt i Tyrkiet, selvom Red Bull burde have hevet sejren i land - vil vi komme til at se i Canada. Ferrari vil forsøge at være bedre en Mercedes, mens Kubica vil mindes sin sejr for ikke så længe siden, og forsøge at gøre en god indsats. Og man kan egentlig godt forestille sig at banen i Montreal vil passe godt til Kubica og Renault.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Gilles Villeneuve
  • 13/06/10 - Gilles Villeneuve - Formel 1
  •