Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

SuperCar Challenge

Kendte kørere i ny klasse

SuperCar Challenge 
11/02/10 

Kørernavnene Claus Møller og Alex Frederichsen er nok kendt af de fleste. Nu er de to kørere gået sammen om at skabe et team til den nye klasse i dansk motorsport - SuperCar Challenge. Det bliver Claus Møller der lægger navn til teamet som kommer til at hedde CM Motorsport. Men hvad er det for en bil, som teamet vil stille op med? Ja, bilen er ændret meget siden den kørte første gang - dengang med en V10 motor, nu med en væsentligt mindre motor.
 

Bilens navn når den deltager i SuperCar Challenge er Pedrazza Volvo C3 Evo “Gulf”. Teamets faste kører er Claus Møller, og Alex Frederichsen er tilknyttet som testkører og medkører i Endurance-løbene.

Alex Frederichsen er en alsidig herre, både som kører og som race-engineer. Alex startede ud i gokart, hvor han opnåede et DM i holdkørsel, individuel 3. plads i DM samt deltagelse i både EM og VM.
Efter gokart skiftede Alex til Formel Ford, hvor han nåede at vinde både det danske og nordiske junior mesterskab, før et uheld i Formel Ford festivalen (det uofficielle VM) kostede den ene placering, som ville have givet en plads i finaleheatet.


Alex Frederichsen - her foran en af Aquila racerne
(Foto: CM Motorsport)

Herefter skiftede Alex rattet ud med værktøj, og har samlet meget erfaring sammen bag kulisserne i Formel Renault og DTC. Som teamchef var han manden bag Mike Legarths privatkører mesterskab i DTC. Derefter var han teamchef i Hartmann Honda Racing og med til at løfte teamet til vinderniveau.
Med årene er det blevet til en række testkørsler i DTC-biler, Formel 2000 og Formel Renault, og de seneste 3 år har Alex været tilknyttet den danske racerbil fabrikant Aquila som konsulent. I den rolle har han været med til at udvikle og testkøre Aquila CR1 sportsvognen.

I 2009 optrådte Alex igen aktivt i løb, i rollen som fabrikskører for Aquila. Internationalt deltog han i Dutch Super Car på den legendariske bane Spa Francorchamps samt i Britcar på Brands Hatch.
I Danmark blev det til en enkelt optræden til Jyllandsringens Grand Prix, hvor han sikrede bilens bedste resultat nogensinde: 2 generelle andenpladser og en klassesejr.

Claus Møller har ikke samme lange erfaring som Alex. Claus debuterede i baneløb i Formel 2000 i 2002, og fik en respektabel placering som nummer 5 i DM. Efter nogle år med kun sporadisk løbsdeltagelse i formelbiler og standardbiler, blev det til en start i historisk motorsport i 2006.
Udover langdistanceløb i Mini Cooper er det udelukkende blevet til løb i historisk Formel 2000.
3½ år i klassen har givet over 20 sejre og i 2009 vandt han Formel Cup’en med 11 generelle sejre i 13 løb.


Claus Møller hvor enhver kører helst vil stå - øverst
(Foto: CM Motorsport)

Teamet har fundet en god kombination af bil og motor, som passer godt ind i klassens reglement. Med en forholdsvis lav vægt, fornuftigt motoreffekt og godt vejgreb, bør vi være meget konkurrencedygtige. Målsætningen for sæsonen er at være blandt de absolutte frontrunnere i alle løb - med en mulighed for at gøre sig gældende i det samlede mesterskab.

Bilen er en østrigsk bygget PRC sportvogn fra 1998. Bilen blev født med en Mugen V10 Formel 1 motor og en 7-trins gearkasse fra Jordan F1. Den lette bil og kraftige motor skabte en meget konkurrencedygtig bil, og den vandt de fleste løb i den første sæson.
Senere blev bilen udstyret med en 400 hestes BMW motor og kørte i en mindre klasse, før den i 2002 kom til Sverige og blev udstyret med en Volvo motor. I sverige kørte bilen under et reglement, som højst tillod en tunet 2,5 liter motor.


Pedrazza Volvo C3 Evo “Gulf” raceren
(Foto: CM Motorsport)

Dengang var bilen meget konkurrencedygtig i klassen og har hjemkørt både sejre og generelt hurtigste omgange i løb. Indtil vi købte bilen i 2010 har den dog stået stille i 4 år, så alt på bilen bliver gået igennem og tilpasset til det nye reglement for Super Car Challenge.

Når sæsonen starter i maj 2010, så vil bilen være opdateret meget på det aerodynamiske område. De kortere danske baner med tophastigheder under 225 km/t. stiller andre krav til bilen end tidligere, så på bekostning af topfarten modificeres den for at generere så meget greb og så høje svinghastigheder som muligt.

For både Claus og Alex har det været en drengedrøm at stille op i en hurtig åben sportsvogn. Faktisk var det Tom Kristensens sejre i Le Mans, der i sin tid inspirerede Claus til at kaste sig ud i motorsport – og nu stiller han op i en bil i samme størrelse.
For Alex ligger der en stor udfordring i at omsætte alt hans viden og erfaring til at udvikle på bilen, og Claus ser frem til at få en del flere kræfter under højre fod, efter en lang periode med Formel 2000.
Vi tror i teamet, at reglementet til Super Car Challenge giver mulighed for spændende og tæt race, og vi er sikre på at de mange forskellige og markant udseende sportsvogne, også vil falde i tilskuernes smag.

X-Racing
Erik Byrgesen


Læs mere om:
  • Alex Stubberup Frederichsen
  • Claus Møller
  • cm-motorsport
  • AutoTechRacing - et af de nye teams i Super Car
  •