Et af løbets mange udfordringer er at holde tiden på bjergetaperne. Det lyder jo ellers nemt, når man blot skal holde en snithastighed på 50 km/t. Men når man fx skal op over Col de Turini i 1600 meters højde – ja, så viser praksis at INGEN deltagere kan køre med den hastighed. Det sørger de stejle, snævre bjergveje for. Læg hertil et passende lag is og sne – og er der ikke nok fra naturens side, skal publikum nok hjælpe med at hælde vand på den frosne asfalt eller skovle sne ud på vejen.
Netop den type etaper var den gamle MGB GT ikke begejstret for. Den nåede med på fire Rallye Monte Carlo Historique og klarede det sådan set meget godt med sine 100 hk - når blot ikke det gik for stejlt opad.
Det er på den baggrund at Henning Hjorth har brugt efterårets fritid på at bygge en ”ny” Ford Escort RS 2000 fra 1977 op til løbet. Udgangspunktet var en rød RS 2000’er, der allerede have en Bruno Hansen tunet motor med ca 145 hk.
Først blev bilen strippet, så den kunne males i de karakteristiske Castrol farver – hvid med rød/grønne striber. Motoren var stærk nok, men ellers er bilen blevet passende opgraderet fra ende til anden: pladespær, 60 ltrs alu benzintank, forstærket elsystem, mere effektivt kølesystem, ventilerede skivebremser for, 4 kraftige Cibie projektører og mængder af små og store detaljer med henblik på bedre holdbarhed. Unødvendig vægt er kastet overbord og sikkerheden er tilgodeset med styrtbøjle og H-seler. Endelig er den udstyret med en specialbygget dobbelt HEMO triptæller og forberedt til det avancerede GPS tidtageudstyr, som arrangørerne udleverer til montering.
- Det bliver spændende at se, hvor meget det giver på farten op ad bjergene. På papiret ser det meget godt ud sammenlignet med den gamle MGB – næsten en halv gang flere heste til nogenlunde samme vægt og en meget bedre gearing fra Escortens 5-trins gearkasse. Det bliver dog en udfordring at tøjle Escortens lette bagvogn, mener Henning Hjort.
Henning Hjorth og Roar Eriksen glæder sig til at tage fat på bjergene med den ”nye” Castrol Escort RS 2000. (Foto: CastrolShop Team Vantage)
Rallye Monte Carlo Historique har dog flere udfordringer end blot farten op ad bjergene.
- Vi bliver også testet på udholdenheden, det er en del af løbets fascination. Vi kører over 3400 km på løbets 6 døgn. Der er fx den lange etape fra Celle til Monaco – over 29 timer lang, hvor man i bedste fald kan nappe én times søvn ad gangen i sæderne – og lige når man er allermest træt, er der en prøve op over Col de Turini inden etapen slutter i Monaco.
Eller tag den sidste dag – først en 8 timers dagetape fra Valence til Monaco, og allerede ved 20-tiden sammen aften går turen ud på ”de lange knives nat”, hvor løbet reelt afgøres – ikke mindst på en 62 km lang prøve, hvor vi for anden gang krydser Col de Turini, fortæller Roar Eriksen.
Læs mere om rallyet på Automobile Club de Monaco’s hjemmeside. Under løbet fra 28. januar til 3. februar er der live resultater og stillinger fra løbet på ACM's hjemmeside.
Som første danske hold sendes CastrolShop Team Vantage med startnummer 108 af sted fra Tivoli i København torsdag den 28. januar kl. 14:46.
- Som leverandør af racingolier til alle hjørner af dansk motorsport på 2 og 4 hjul er det naturligt for os at være med, hvor det sker. Så kan vi møde nye og gamle kunder – både racingkunder med rabataftaler på CastrolShop.dk og vores professionelle værkstedskunder i Vantage. Ud over Rallye Monte Carlo Historique, er vi med i historisk baneløb og Hill Climb i min MGB Roadster, mens Ib Rasmussen er på bane i sin Formel Opel Lotus og kører Hill Climb i sin Jowett Jupiter, afslutter Roar Eriksen.
CastrolShop Team Vantage Læs mere om: Monte Carlo28/01/10 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |