”Da vi stod op, så var det regnvejr. Det fortsatte da vi kørte fra hotellet og ud på banen. Og det var en fordel for mig. For da jeg kom i bilen og hele formiddagens testpas undtagen de sidste ti minutter, var jeg den hurtigste!”
(Foto: Allan Guldborg)
Den unge Formula Masters debutant beviste overfor teamet, at han er en både intelligent kører og skånsom mod materiellet. For da regnvejret var slut og den ungarske asfalt tørrede op, gjorde Mikkel det eneste rigtige for at bilen skulle holde over distancen.
”Godt ti minutter før sessionen var slut, så begyndte banen at tørre op. Jeg havde stadig regndæk på bilen, så for at passe på dækkene så de ikke smeltede på den efterhånden tørre asfalt så valgte jeg at finde de våde pletter på banen. Banen fortsatte med at tørre op, så pludselig gik jeg fra at hurtigst til at være fjerdehurtigst i formiddagens testpas.”
Mikkel kørte bilen i pit til middagspausen. Trods deklasseringen så havde han vist Jenzer Motorsport, at en 16 årig dansker sagtens kan køre fra rutinerede Formel Renault og Formel 3 kørere på en regnvåd Hungaroring.
”Efter middagspausen var jeg igen hurtigst hele eftermiddagen. Banen begyndte så til sidst at tørre yderligere op. Så da der blev skiftet til slicks, blev jeg nødt til at passe på. Der var kun et meget smalt tørt spor rundt på banen, og jeg ville ikke sætte bilen i væggen igen. Så det kostede mig desværre placeringen som hurtigste mand, ti minutter før testsessionen var slut endte jeg som femtehurtigst.”
Det var naturligvis ikke det resultat som den danske formelkører havde håbet på. På spil var en gratis Formula Master racer i en hel 2010 sæson, til en værdi af 800.000 kroner. Men går man resultaterne lidt nærmere på klingen, så har en 16 årig kørt fra det meste af den europæiske talentelite under vanskelige forhold, og vist Jenzer Motorsport hvem de bør satse på i 2010.
Det er sket med en bagage som europæisk Formel BMW kører, og Formel Ford kører i Danmark. Modstanderne var både ældre og langt mere rutinerede i formelklasser som Formel Renault og Formel 3. Men det viser blot at rutine ikke kan erstatte talent, og den unge dansker er yderst tilfreds med sin præstation.
(Foto: Allan Guldborg)
Samtidig har samarbejdet med Jenzer Motorsport været optimalt. Sammen med Mikkels personlige træner, Steffen Møller, har samarbejdet med topteamet været alt det som Mikkel havde håbet på.
”Det har været mit livs største oplevelse, det er den hurtigste racer jeg nogensinde har kørt. Den opfører sig og kører præcist som jeg har fået fortalt, at en Formel 1 racer gør. Den gør alt hvad man beder om, og den kører så præcist!”
”Vi har haft et fantastisk samarbejde med Jenzer Motorsport, det har levet helt op til mine forventninger. Jeg lærte meget af mit samarbejde med min ingeniør fra Jenzer, han lærte mig omkring grundteknikken i at køre bilen, og han var i stand til at forklare det så jeg med det samme kunne omsætte det til resultater. Det er helt klart det team jeg helst vil køre for i 2010!”
International Formula Master - Budapest test tider:
Test Dag 2 – formiddag:
1. Cesar Ramos (BRA), JD Motorsport (#2), 2:05.799
2. Riccardo Galli (SUI), JD Motorsport (#3), 2:06.665
3. Philip Forsman (SWE), AR Motorsport (#32), 2:06.699
4. Mikkel Mac (DEN), Iris Project (#8), 2:07.111
5. Kevin Korjus (EST), TT Racing (#53), IFM Light, 2:08.240
6. Gary Thompson (IRE), Jenzer Motorsport (#6), 2:10.177
7. Andrea Roda (ITA), Cram Competition (#11), 2:12.005
8. Kelvin Snoeks (DEN), AR Motorsport (#32), 2:12.091
9. Phillippe Frommenwiler (SUI), Iris Project (#9), 2:12.299
10. Natalia Kowalska (POL), JD Motorsport (#4), 2:15.595
11. Jara Marinsek (SLO), AK Plantek Sport (#51), IFM Light, 2:17.862
12. Matevz Habjan (SLO), AK Plantek Sport (#52), IFM Light, 2:18.049
Test Dag 2 – eftermiddag:
1. Philip Forsman (SWE), AR Motorsport (#32), 1:45.900
2. Nico Muller (SUI), Jenzer Motorsport (#7), 1:47.100
3. Gary Thompson (IRE), Jenzer Motorsport (#6), 1:47.500
4. Cesar Ramos (BRA), JD Motorsport (#2), 1:48.100
5. Mikkel Mac (DEN), Iris Project (#8), 1:48.900
6. Phillippe Frommenwiler (SUI), Iris Project (#9), 1:49.200
7. Riccardo Galli (SUI), JD Motorsport (#3), 1:49.900
8. Andrea Roda (ITA), Cram Competition (#11), 1:50.400
9. Kelvin Snoeks (DEN), AR Motorsport (#32), 1:52.300
10. Natalia Kowalska (POL), JD Motorsport (#4), 1:55.900
11. Kevin Korjus (EST), TT Racing (#53), IFM Light, 2:02.100
12. Matevz Habjan (SLO), AK Plantek Sport (#52), IFM Light, 2:04.300
Test Dag 2 – samlet:
1. Philip Forsman (SWE), AR Motorsport (#32), 1:45.900
2. Nico Muller (SUI), Jenzer Motorsport (#7), 1:47.100
3. Gary Thompson (IRE), Jenzer Motorsport (#6), 1:47.500
4. Cesar Ramos (BRA), JD Motorsport (#2), 1:48.100
5. Mikkel Mac (DEN), Iris Project (#8), 1:48.900
6. Phillippe Frommenwiler (SUI), Iris Project (#9), 1:49.200
7. Riccardo Galli (SUI), JD Motorsport (#3), 1:49.900
8. Andrea Roda (ITA), Cram Competition (#11), 1:50.400
9. Kelvin Snoeks (DEN), AR Motorsport (#32), 1:52.300
10. Natalia Kowalska (POL), JD Motorsport (#4), 1:55.900
11. Kevin Korjus (EST), TT Racing (#53), IFM Light, 2:02.100
12. Matevz Habjan (SLO), AK Plantek Sport (#52), IFM Light, 2:04.300
13. Jara Marinsek (SLO), AK Plantek Sport (#51), IFM Light, 2:17.862
Aslak Vind Press Officer Mikkel Mac Læs mere om: Mikkel MacJenzer MotorsportHungaroring |