Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Historisk 1965 mesterskab

En våd weekend på Knutstorp

Historisk
1965 mesterskab 

13/10/09 

Sidste afdeling af det danske mesterskab i '65 klassen, blev kørt i denne weekend på Ring Knutstorp i Sverige.
37 biler stillede til start lørdag morgen, hvor vejrguderne havde bestemt sig for at lave den hyggelige bane om til en svømmepool.
 

I silende regn trillede bilerne ud på banen til den første tidtagning som gjaldt opstillingen til søndagens første heat. Efter nogle få installations omgange begyndte tiderne at komme nedad og da det ternede flag afsluttede den første tidtagning var det Carsten Warnich der i sin forhjulstrukne Morris Mascot stod for den hurtigste tid, efterfulgt af Martin Berner, HKH Prins Joachim samt Steen Dupont og Benny Hall på de efterfølgende pladser.
4 timer senere gjorde '65 klassens chauffører sig klar til en ny dyst, med den nu delvist tørre bane, som dog stadig var ekstrem glat efter den silende regn som havde præget formiddagens kørsler, banens nye tilstand vendte godt og grundigt op på de forskellige placeringer og nu var det Lars Bondesson som i sin lynhurtige Lotus Elan der toppede resultatslisten efterfulgt af Thomas Thelin, Roger Andersson begge i Lotus Cortina herefter kom Juha Liukkonen Ford Falcon samt Steen Dupont i Lotus Cortina.
De vanskelige forhold på banen betød samtidigt mange afkørsler, hvilket betød flere gult flag episoder, hvor flere kører efterfølgende måtte se sig diskvalificeret, på grund af diverse overhalinger i disse flagzoner, heriblandt var blandt andet Benny Hall, Steffen Sylvest, Otto Reedtz-Thott samt Oscar Davidsen Siesby. En kæderektion af uheld i første sving, hvor Birgit Borch-Kristensen spandt i sin Ford Falcon, for efterfølgende at blive påkørt af Lars Henrik Leed Volvo Amazone samt flere andre uforvarende deltager, betød at tidtagningen måtte afsluttes med rødt flag 5-6 min før planlagt, hvilket overraskede en del af de hurtigste kører, da de netop havde ventet på de sidste omgange, i håbet om at banen ville tørre helt op.

Søndag morgen bød på silende regn og dermed var det klart for alle, at dagens 2 heats ville blive en våd omgang, hvor talentet for alvor ville stå sin prøve. Klokken 10:10 trillede bilerne ud på deres parade runde for at blive linet op på deres startplaceringer. Det krævede en heroisk indsats af banens hårdt arbejdende officials at holde styr på det 37 mand store felt, men de klarede opgaven eksemplarisk, efter lidt tumult i de bagerste rækker. Da de røde lamper slukkede, skød Carsten Warnich lynhurtigt af sted ned mod første sving, tæt forfulgt af Martin Berner samt Steen Dupont som havde fået en superstart på den regnvåde bane, HKH Prins Joachim samt Benny Hall missede starten helt og måtte se sig overhalet i starten, Hall delvist undskyldt, da han til sin store skræk, opdagede at hans vindues viskere holdt op med at fungere.
Nede i midten af feltet, havde Juha Liukonen fyret godt op for sin Falcon og kom nu på imponerende vis, flyvende op igennem feltet, for at på fjerde omgang at overtage føringen efterfulgt af Carsten Warnich, Mark Juelshøj begge i de små lynhurtige forhjulstrækkere som ufortrødent pløjede sig igennem vandmasserne. Første heats vel nok største kamp, stod mellem Martin Berner og Steen Dupont, som over 5 omgange udkæmpede en af de mest enestående kampe, som længe er set under så vanskelige forhold, side om side, spejl mod spejl kæmpede de begge indædt om fjerde pladsen, kampen endte til slut i Dupont´s favør da han efter en ”herreduel” på højeste plan, udbremsede Berner for enden af langsiden på næstsidste omgang. Super flot kørsel af begge chauffører og uden en eneste ridse.



Steen Dupont i sin Carsalemotorsport Lotus Cortina
(Foto: Motorsporten.dk)


Berner for fuld "skrue"
(Foto: Motorsporten.dk)

Der var efter den intense spænding i første heat lagt i ovnen til et spændende finaleheat. Da de røde lamper slukkede, skød Juha Liukonen fra start på imponerende vis i sin baghjuls trukne Falcon, efterfulgt af Roger Andersson , Thomas Thellin samt Steen Dupont alle Lotus Cortina, på løbets anden omgang kom Thellin lidt for hurtigt på gassen ud af svinget ind på langsiden og mistede kontrollen over bilen, hvilket resulterede i en formidabel snurre tur for at ende parkeret på tværs af banen foran hele feltet. På mirakuløs vis, undgik alle kører den parkeret bil og en tydeligvis lettet Thellin, kunne vende sin bil og fortsætte sit løb. Oscar Davidsen Siesby kæmpede en indædt kamp og kunne ved afslutningen af løbet finde sig selv på en fornem 8 plads efter at have måtte starte fra bagerste række på grund af lørdagens gult flag overhaling.
En fornem præstation af alle kørerne i klassen, som for alvor viste hvad klassen står for.

K.D.

Læs mere om:
  • Ring Knutstorp
  • 11/10/09 - Ring Knutstorp - Historisk 1965 mesterskab
  •